بنابر اعلام کارشناسان، طی 50 سال آینده، جمعیت سالمندان جهان به دو میلیارد نفر افزایش می‌یابد و پیش بینی می شود که سال 2050 یک پنجم جمعیت جهان سالمند باشد...

سلامت نیوز:بنابر اعلام کارشناسان، طی 50 سال آینده، جمعیت سالمندان جهان به دو میلیارد نفر افزایش می‌یابد و پیش بینی می شود که سال 2050 یک پنجم جمعیت جهان سالمند باشد...


 باید توجه داشت که زنان سالمند بیش از مردان آسیب پذیرند و علت این امر اغلب به دلیل معلولیت، بیوگی، دسترسی کمتر به منابع، تحصیلات کمتر، حمایت اجتماعی کمتر، چالش های موجود و باورهای غلط است. سالمندان تحریک ‌پذیر و عصبی بیش از سالمندان مطیع و فرمانبردار و سالمندان بیمار و معلول بیش از سالمندان سالم، گرفتار آزار می‌شوند.


به گزارش سلامت  نیوز به نقل از  ایسنا ، دکتر حسین فخرزاده، رییس مرکز تحقیقات سالمندان در همین راستا با بیان اینکه طی 50 سال آینده، جمعیت سالمندان جهان از حدود 600 میلیون نفر به دو میلیارد نفر افزایش می یابد به ایسنا گفت: بر طبق تحقیقات انجام شده، پیش بینی می شود که در سال 2050 یک پنجم و در سال 2150 یک سوم جمعیت جهان سالمند خواهند بود که به علت تغییرات هرم جمعیتی در کشورهای جهان است.


رییس مرکز تحقیقات سلامت سالمندان با اشاره به اینکه ایران هم اکنون با دارا بودن هفت تا 14 درصد جمعیت سالمند، وارد مرحله نخست سالمندی شده است، اضافه کرد: در طی 30 سال اخیر جمعیت ایران سه برابر شده است و این در حالی است که جمعیت سالمندان چهار برابر افزایش یافته است. پیش بینی می شود که تا 30 سال آینده ایران وارد مرحله فوق سالمندی شود که یعنی بیش از 21 درصد جمعیت ایران را سالمندان تشکیل خواهند داد.
وی تصریح کرد: کاهش باروری مهم ترین علت کوچک شدن پایه هرم جمعیتی می شود و در کنار این موضوع، افزایش امید به زندگی و کاهش مرگ و میر سالمندان در جوامع، سبب پهن شدن نوک هرم سنی می شود. باید توجه داشت که این وضعیت در اکثر کشورهای جهان اعم از توسعه یافته و در حال توسعه اجتناب ناپذیر است.


فخرزاده با تاکید بر اینکه تا سال 2050 جمعیت سالمندان ایران به 28 میلیون نفر افزایش می یابد، خاطرنشان کرد: این انفجار جمعیت سالمندان باعث افزایش بیش از حد هزینه‌های بهداشتی و درمانی در جامعه می شود؛ به صورتی که در سال 2000 در کشور آمریکا هزینه های درمان سالمندان بیش از 5 برابر کل هزینه های درمانی سایر گروه های جمعیتی بوده است.


این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تاکید کرد: افزایش بیش از پیش جمعیت سالمندان و جهت یافتن جامعه به سوی افزایش سن، لزوم برنامه ریزی جامع در جهت تدوین راه حل های مربوط به رفع معضلات سالمندان و مدیریت بار بیماری های سالمندان در کشور را مورد تاکید قرار می دهد.
رییس مرکز تحقیقات سلامت سالمندان، ایجاد دوره دستیاری طب سالمندی و دکترای تخصصی سالمندشناسی در کشور طی سال های اخیر را ارزشمند و ضروری دانست و گفت: مرکز تحقیقات سلامت سالمندان دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز دوره بازآموزی مدون طب سالمندی را به منظور آشنایی پزشکان و پیراپزشکان با بیماری های شایع سالمندان و نحوه مراقبت از آن ها را در دستور کار خود قرار داده است و آن را اجرا می کند.


دکتر فرشاد شریفی، دکترای تخصصی طب سالمندی نیز با بیان اینکه سندروم آسیب پذیری یکی از مهم ترین سندروم های دوران سالمندی است که با افزایش سن، شیوع آن افزایش می یابد، افزود: آسیب پذیری سندرومی کلینیکی است که با اختلال در سیستم های تولید انرژی و سایر سیستم های فیزیولوژیک بدن رخ می دهد که موجب کاهش ظرفیت های ذخیره ای بدن می شود و فرد را با کوچک ترین تنش‌ها مستعد عدم حفظ تعادل درونی بدن می کند.


این دکترای تخصصی طب سالمندی تصریح کرد: کاهش بیش از 4.5 کیلوگرم وزن در یک سال اخیر بدون وجود قصدی برای کاهش وزن، افزایش خستگی و عدم توانایی در انجام کار بدون علتی برای آن، کند شدن حرکت به صورتی که زمان لازم برای پیمودن پنج متر بر اساس جنس و قد از حد مشخصی بیشتر باشد و میزان کیلوکالری مصرفی از فعالیت فیزیکی به کمتر از 270 کالری در هفته برسد از جمله مشکلات سلامت است که در فرد سالمند نشانه ای برای ابتلا به آسیب پذیری است.


وی یادآور شد: افزایش میزان دریافتی پروتئین و ریزمغزی ها، انجام ورزش های قدرتی، هوازی و تعادلی، باعث افزایش توان عضلانی فرد سالمند می‌شود که می توان از پیشرفت آسیب پذیری جلوگیری کرد و حتی در مراحل ابتدایی سیر پیشرفت بیماری را معکوس کرد.
این عضو مرکز تحقیقات سلامت سالمندان دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه ارزیابی جامع سالمندی، فرآیندی بین تخصصی است، خاطرنشان کرد: متخصصان مختلف از جمله پزشک متخصص طب سالمندی، پرستار، مددکار، متخصص تغذیه، کاردرمانگر، روان شناس و روان پزشک برای تشخیص و درمان سالمندان مبتلا به آسیب پذیری، با مشخص کردن توانایی و ظرفیت های پزشکی، روانی، اجتماعی و عملکردی فرد سالمند، باهمکاری هم یک برنامه هماهنگ و جامع برای درمان، توانبخشی و ارتقا سلامت ارائه می‌دهند.


شریفی تاکید کرد: سن بالای 80 سال، همراهی دو یا موارد بیشتری از مشکلات سلامت، داشتن مشکلات جدی اقتصادی و اجتماعی، ناتوانی در عملکرد روزمره زندگی و نیازمندی دریافت خدمات سلامت با حجم بالا از ویژگی هایی است که فرد را مشمول انجام ارزیابی جامع سالمندی می کند. بنابراین این روش ارزیابی درمانی با جمع آوری داده ها، تبادل داده‌ها بین اعضای تیم، ارائه طرح درمان و توانبخشی، اجرایی کردن این طرح درمان، پیگیری سالمند از نظر پاسخگویی به طرح درمان و بازنگری آن، باید برای تمامی سالمندان اجرا شود.


دکتر مریم نوروزیان، مدیر گروه طب سالمندی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این باره گفت: برای اولین بار در کشور دانشگاه علوم پزشکی تهران در یکی از بیمارستان‌های تابع خود یعنی بیمارستان ضیاییان، موفق به راه اندازی بخش سالمندان شده که در آن متخصصان و کارشناسان متناسب با بیماری های سالمندان به خدمت گذاری می پردازند. این بخش مرکز جذب نیروهای متخصص در این زمینه خواهد شد تا پیشرفت های چشمگیری در زمینه مطالعات و پژوهش ارائه کند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha