پس از آنکه نتایج آزمایشات سازمان غذا و دارو و استاندارد تهران درباره آب آشامیدنی "دماوند" متفاوت از یکدیگر اعلام شد، کار به جایی رسیده که رؤسای این دو سازمان در مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند و هر کدام با پافشاری بر مدعای خود، صریحا یکدیگر را نقض می‌کنند و دراین میان مصرف‌کنندگان که از تقابل و تناقض دو نهاد ذی‌ربط چیزی عایدشان نمی‌شود، نگران سلامت خود هستند.

سلامت نیوز:پس از آنکه نتایج آزمایشات سازمان غذا و دارو و استاندارد تهران درباره آب آشامیدنی "دماوند" متفاوت از یکدیگر اعلام شد، کار به جایی رسیده که رؤسای این دو سازمان در مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند و هر کدام با پافشاری بر مدعای خود، صریحا یکدیگر را نقض می‌کنند و دراین میان مصرف‌کنندگان که از تقابل و تناقض دو نهاد ذی‌ربط چیزی عایدشان نمی‌شود، نگران سلامت خود هستند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، چندی پیش وزارت بهداشت اعلام کرد که 12 مورد از آب‌های آشامیدنی و معدنی موجود در بازار دارای مشکل هستند، اما در عین حال از اعلام نام اسامی آن‌ها خودداری شد. رسول دیناروند - رییس سازمان غذا و دارو - با حساس شدن رسانه‌ها روی این موضوع از بررسی دقیق سلامت آب‌های آشامیدنی و معدنی خبر داد، اما به رغم آنکه قبلا گفته بود نام شرکت‌های مشکل‌دار اعلام نمی‌شود، اظهار کرد که مجبور به اعلام نام شرکت "دماوند" به عنوان یکی تولیدکنندگان آب‌های معدنی ناسالم شده است، چراکه پیش از این به این شرکت اخطار داده و خط تولید آن تا زمان رفع نقص پلمب شده بود، اما بر خلاف حکم قضایی، شرکت "دماوند" مجددا اقدام به تولید و توزیع آب‌های معدنی آلوده کرده‌ است.


سازمان غذا و دارو: دماوند آب معدنی نیست، ناچار شدیم به مردم اطلاع دهیم
وی با بیان اینکه "دماوند" آب معدنی نیست و از سال گذشته تنها مجوز تولید آب آشامیدنی را داشته است، اعلام کرد که یکی دیگر از تخلفات این شرکت، تولید و توزیع محصول خود با درج تاریخ پیش از پلمب اولیه بوده است که این موضوع توسط بازرسان سازمان غذا و دارو کشف و خط تولید آن مجددا پلمب شده است.
دیناروند آب‌های آشامیدنی "دماوند" را دارای مشکل میکروبی اعلام کرده بود.
البته در این زمینه مسلم بیات – مدیرکل استاندارد تهران – به ایسنا گفته بود که "دماوند" از سال گذشته اصلا آب معدنی تولید نکرده و محصولات موجود در بازار هم تنها با عنوان آب آشامیدنی توزیع می‌شود.


به گفته وی، تفاوت بین آب معدنی وآشامیدنی در نحوه تصفیه و فیلتراسیون آب پیش از بسته‌بندی است که اصولا آب معدنی نیازی به تصفیه و فیلتراسیون ندارد.


سازمان ملی استاندارد: مقصر توزیع هم بهداشت و هم استاندارد است
اما پس از اعلام وزارت بهداشت، نیره پیروزبخت – رییس سازمان ملی استاندارد – هر دو نهاد را در توزیع آب‌های آلوده این کارخانه مقصر دانست و گفت که سازمان استاندارد نیز نتایج بررسی خود را به زودی اعلام خواهد کرد.
وی این را هم گفته بود که وزارت بهداشت اخیرا فاکتور جدیدی را به آزمایشات آب‌های آشامیدنی اضافه کرده که استاندارد هنوز این فاکتور را لحاظ نکرده و وزارت بهداشت باید ایجد فاکتورهای جدید را به این سازمان اعلام کند.
در پی اظهارات پیروزبخت، اداره کل استاندارد تهران با اشاره به انجام آزمایشات مختلف روی آب‌های آشامیدنی "دماوند" اعلام کرد که آب‌های تولیدی این کارخانه سالم است و هیچ‌گونه مشکل میکروبی ندارد.


استاندارد تهران: آب آشامیدنی "دماوند" سالم است
مدیرکل استاندارد تهران در این زمینه به ایسنا گفت: نمونه‌های آب آشامیدنی "دماوند" در چند آزمایشگاه که بعضا مورد تایید وزارت بهداشت هم هستند، مورد آزمایش قرار گرفته و سالم هستند.
وی با بیان اینکه نمونه این محصولات به آزمایشگاه "Aqua Lab" فرانسه هم ارسال شده است، اظهار کرد که این آزمایشگاه نیز سالم بودن آب‌های آشامیدنی دماوند را تایید کرده است.
پس از این اعلام موضع توسط استاندارد تهران، رییس سازمان غذا و دارو بار دیگر تاکید کرد که آب‌های آشامیدنی "دماوند" دچار مشکل است و مسئولان شرکت هم مشکل آن را می‌دانند و تا زمانی که این مشکل حل نشود، اجازه تولید و توزیع محصولات را نخواهند داشت.


سازمان غذا و دارو: استاندارد وارد مسائل شبهه‌ناک نشود، سلامت مردم تعارف‌بردار نیست!
اما دیناروند این بار به صراحت خطاب به استاندارد تهران گفت که هر محصول مرتبط با غذا و دارو فقط با مجوز وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو اجازه تولید و توزیع در بازار را دارد و نظر نهایی در این زمینه را فقط این سازمان ارائه می کند لذا خواهشمندیم سازمان استاندارد وارد مسائل شبهه‌ناک نشود، زیرا سلامت مردم چیزی نیست که بتوان با آن تعارف کرد. از سوی دیگر مردم سلامت محصولات را از وزارت بهداشت می‌خواهند و سلامت، موضوعی فراتر از استاندارد است. همچنین لزومی نداشت اداره استاندارد تا مشخص نشدن نتایج کامل آزمایشات اعلام موضع کند.


وی با تاکید بر اینکه آب آشامیدنی "دماوند" و 11 برند دیگر تا زمان رفع مشکل اجازه تولید و توزیع در بازار را ندارند، تصریح کرد: ضوابط فنی که از سوی سازمان غذا و دارو در رابطه با محصولات غذایی اعلام می‌شود، فراتر از استاندارد است، زیرا به رغم استانداردهای خوبی که وجود دارد، ولی بعضی از موارد استاندارد نیاز به اصلاح دارند.
دیناروند خاطرنشان کرد: هیچ تولیدکننده و واردکننده‌ای بدون مجوز سازمان غذا و دارو نمی‌تواند کالایی را وارد بازار کند و در این زمینه نظر استاندارد به تنهایی کافی نیست.
رییس سازمان غذا و دارو این را هم گفت که آب آشامیدنی "دماوند" فقط بعد از رفع مشکل و تایید وزارت بهداشت و سازمان غدا و دارو اجازه فعالیت خواهد داشت و تا آن زمان اجازه توزیع محصولات خود در بازار را ندارد.


استاندارد تهران: کجای کار استاندارد شبه‌آمیز است؟
البته این صحبت دیناروند که سازمان استاندارد وارد مسائل شبهه‌ناک نشود، خود جای سوال دارد و اینکه چرا این مسئله و ورود سازمان استاندارد به این قضیه از سوی سازمان غذا و دارو شبهه‌ناک جلوه کرده است، اما به هر حال اداره‌کل استاندارد تهران این صحبت‌ها را بی پاسخ نگذاشت و با انتشار جوابیه‌ای نسبت به صحبت‌های دیناروند واکنش نشان داده که متن آن به شرح زیر است:
" حرف علمی یک سازمان را نمی‌شود با حرف‌های غیرحرفه‌ای و غیراخلاقی مردود اعلام نمود. ما فقط نتایج بررسی‌های خودمان را همانند سازمان غذا و دارو اعلام کرده‌ایم؛ حتی مستندات کیفی متعددی در این زمینه وجود دارد.


حال اگر وزارت بهداشت هم کاری انجام داده است، آن را در یک محفل علمی ارائه کند. بنا به اظهارات رییس سازمان غذا و دارو، آب آشامیدنی بسته‌بندی "دماوند" غیر استاندارد است که سازمان ملی استاندارد به عنوان متولی استاندارد اعلام می کند این حرف صحیح نیست. سازمان غذا و دارو بر اساس کدام استاندارد این صحبت‌ها را مطرح می کند؟!
هم‌اکنون خوشبختانه آب آشامیدنی "دماوند" در بازار وجود دارد و می‌توان نمونه‌هایی از آن را گرفت و آزمون کرد؛ حتی سازمان استاندارد برای اجرای این موضوع آمادگی دارد.
آب آشامیدنی بسته‌بندی "دماوند" بر اساس آزمون‌های انجام شده در آزمایشگاه‌های معتمد سازمان غذا و دارو و همچنین اداره کل استاندارد تهران کاملاً منطبق با استاندارد ملی است و سازمان استاندارد وظیفه‌ قانونی خود را انجام است.


آقای دیناروند به خوبی می داند تنها نهاد تایید صلاحیت، آزمایشگاه‌های ارزیابی کیفیت کشور سازمان ملی استاندارد است؛ لذا چگونه این موضوع را انکار می کند و کجای این کار شبه‌آمیز هست؟!"
جالب‌تر از همه اینجاست که هم سازمان استاندارد و هم سازمان غذا و دارو خود را در این قضیه محق و متولی تایید محصولات تولیدشده می‌دانند، در نهایت باید با تفسیر متن قانون مشخص شود که متولی تایید کیفیت محصولات غذایی که آب آشامیدنی نیز جزوی از آن است، سازمان غذا و داروست یا استاندارد؟
با توجه به مطالب عنوان شده از سوی طرفین به نظر می‌رسد که کار از اختلاف در یک فاکتور آزمایش شده گذشته و درگیری در میان طرفین بالا گرفته است، اما نکته مهم این است که مصرف‌کنندگان که حق دارند محصول سالم، بهداشتی و استاندارد در اختیار داشته باشند، همچنان نگران این هستند که محصولاتی که تاکنون استفاده کرده‌اند آیا سلامت‌شان را تهدید کرده است یا خیر و همچنین از تقابل و تناقض دو نهاد ذی‌ربط چیزی عایدشان نمی‌شود و اینک تکلیف‌شان در بازار مصرف چیست؟
از سوی دیگر اگر وزارت بهداشت اعلام کرده که از تولید و توزیع آب‌های آشامیدنی "دماوند" جلوگیری شده، چگونه استاندارد می‌گوید که هم اکنون نمونه‌های این محصول در بازار موجود است و اگر واقعا آب‌های توزیع‌شده آلودگی میکروبی دارند و هنوز در بازار موجود است، چه کسی پاسخگوی سلامت افرادی است که از این موضوع اطلاع ندارند و نسبت به خرید و نوشیدن این آب‌ها اقدام می‌کنند؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha