یك عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به این‌كه حل مشكل اشتغال، گرانی و بهبود وضعیت درآمدهای كشور باید جزو دسته كار اولیه دولت باشد، اظهار كرد: باید برای افزایش تولید كه به اقتصاد و به كارگیری مردم كمك می‌كند اقدامات قابل توجهی انجام داد.

دكتر علیرضا مرندی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد اولویت‌های دولت دهم با بیان این‌كه اگر هر دولتی در هر گوشه از این دنیا به ویژه در كشور ما، سلامت را به عنوان اولویت‌ اول كشور نداند، در تولید و بهبود اقتصاد موفق نیست، افزود: برای هر كشوری آموزش عمومی و سلامت به عنوان مسایل زیربنایی، مسایلی نیست كه هزینه‌ای كه در آن صرف می‌شود به عنوان هزینه محسوب شود، بلكه باید آن را به عنوان سرمایه‌گذاری دانست.

وی یادآور شد: ما می‌توانیم با جامعه‌ای كه از نظر جسمی و روحی سالم باشد به یك اقتصاد شكوفا برسیم، بنابراین این كشور سعادتمند با سرعت به سمت توسعه یافتگی پیش رفته و قطعا سلامت زیربنای همه‌ی مسائل است.

مرندی با اشاره به این‌كه در حال حاضر كشورهای توسعه یافته نیز به این نتیجه رسیدند، اظهار كرد: از تحقیقاتی كه در سه دهه‌ی اخیر انجام شده است چنین نتیجه‌ای حاصل شده و به همین دلیل نیز كشورهای اروپایی، استرالیا و آمریكا در تمام قوانین و مقررات خود سیستمی دارند كه تمام قوانین و مقررات شان را بررسی می‌كنند تا نسبت سلامت جامعه مشخص شود.

وی گفت: اگر به سلامت جامعه لطمه وارد شود این كشورها آن قانون و مقررات را حذف می‌كنند، اما اگر در جهت پیشرفت و ارتقاء وضعیت سلامت باشند آن قوانین و مقررات را تسری می‌دهند.

نماینده مردم تهران در خانه ملت با اشاره به این‌كه موضوع سلامت در دنیا بسیار اهمیت پیدا كرده و كشور ما نیز باید در این زمینه تلاش كند، یادآور شد: سازمان جهانی بهداشت ظرف یك ماه و نیم قبل در اجلاس سالیانه وزرایش كه در ژنو برگزار شده بود دو قطعنامه بسیار مهم را به تصویب رساند كه یكی از آن قطعنامه‌ها در زمینه مراقبت‌های اولیه‌ی سلامت و دیگری در ارتباط با عدالت در سلامت است.

وی خاطرنشان كرد: در زمینه مراقبت‌های اولیه بهداشت و سلامت سال‌های اول پس از پیروزی انقلاب اقدامات قابل توجهی صورت گرفت و شبكه بهداشت و درمان در اوج جنگ ایجاد شد. به طوری كه به سلامت جامعه كمك كرد و شاخص‌های بهداشتی ما به صورت ملموس بهبود یافت. اما در حال حاضر آن شبكه بهداشت و درمانی به دلیل آن‌كه ما پزشك به حد كافی نداشتیم ناقص ماند.

وی افزود: شبكه بهداشت و درمان فقط در سطح یك و دو تكمیل شد و تمام روستاها و شهرهای محروم را تحت پوشش قرار داد، اما نتوانستیم شبكه‌ی بهداشت و درمانی را در شهرهای بزرگ راه بیاندازیم، هم‌چنین سیستم ارجاع نیز با توجه به كمبود پزشك اجرایی نشد.

مرندی در ادامه گفت‌وگو با ایسنا با تاكید بر این‌كه باید در حال حاضر طبق مصوبه جدید سازمان جهانی بهداشت و با توجه به اولویت سلامت، شبكه‌ی بهداشتی و درمانی در كشور تكمیل شود، افزود: تكمیل شبكه بهداشت ودرمان در كشور به عنوان بزرگترین سرمایه‌گذاری است، به ویژه آن‌كه مقام معظم رهبری امسال را سال الگوی مصرف نام‌گذاری كرده و در بعد سلامت هم اصلاح الگوی مصرف، تكمیل شبكه‌ی بهداشت و درمان در كشور است.

به گفته مرندی، تكمیل این شبكه اقتصادی‌ترین راهی است كه می‌توان سلامت مردم را تامین، حفظ و ارتقاء بخشید؛ بنابراین باید اولویت دولت پرداختن به تكمیل شبكه بهداشت و درمان بوده و پس از بازسازی امور تكمیل و ارتقاء آن، سیستم ارجاع را راه‌اندازی كند.

عضو فراكسیون اصولگرایان مجلس به مصوبه دیگر سازمان جهانی بهداشت كه تقسیم عدالت در سلامت است اشاره كرد و افزود: از طریق تكمیل شبكه بهداشت و درمان می‌توان عدالت در سلامت را برقرار كرد، چرا كه به دلیل گستردگی كه دارد در سطح نقاط محروم مردم این نقاط و شهرهای كوچك هم می‌توانند همان خدماتی را كه در شهرهای بزرگ به مردم ارائه می‌شود را دریافت كنند.

عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس یادآور شد: متاسفانه این شبكه در سال‌های اخیر رشد نیافته و از گلایه‌هایی است كه به دولت‌های گذشته می‌توان داشت. چرا كه این گوهر گرانبها را به طور ارزان و به راحتی از دست دادند و اگر تاكنون تكمیل شده بود در حال حاضر در همه‌ی زمینه‌های سلامت وضعیت مطلوب‌تری داشتیم و عدالت در سلامت از طریق این شبكه ارتقاء یافته بود.

وی در ادامه با بیان این‌كه دولت دهم باید در زمینه‌های سیاست خارجه نیز اقدامات قابل توجه خود را ادامه داده و در زمینه‌ی هسته‌ای نیز حقوق‌مان را دنبال كند، گفت: اقدامات دولت در چهار سال گذشته و سیاستی كه دراین زمینه دنبال می‌كرد سیاست درستی بود كه باید همان وضعیت را ادامه دهد، تا بتوانیم به حقوق خودمان در این زمینه برسیم.

مرندی با بیان این‌كه كشورهای آمریكا و اروپا، ادعای مذاكره می‌كنند و ما باید خودمان را آماده مذاكره نشان دهیم، گفت: نباید به گونه‌ای برخورد كنیم كه آماده مذاكرات نیستیم، اما باید در حین مذاكرات حواس‌مان جمع باشد تا به حقوق‌مان لطمه نخورد و هیچ وقت نیز از زیر مذاكره در نرویم تا آنها بر علیه ما این مساله را استفاده نكنند.

مرندی عمده‌ترین مسائل مردم را مسائل اقتصادی و رفاهی آنان دانست و افزود: دولت ما عدالت محور است، اما اقدامات در سطحی كه مردم انتظارات‌شان برآورد شود، نبوده است. هم‌چنین در بحث اشتغال نیز باید اقدامات قابل توجهی صورت گیرد و تمام هم خود را به كار گیریم تا مشكلات اشتغال حل شود.

مرندی با اشاره به این‌كه حل مشكل اشتغال، گرانی و بهبود وضعیت درآمدهای كشور باید جزو دسته كار اولیه دولت باشد، اظهار كرد: باید برای افزایش تولید كه به اقتصاد و به كارگیری مردم كمك می‌كند اقدامات قابل توجهی انجام داد.

وی ادامه داد: باید با اشرافی‌گری و اسراف كاری برخورد كلی شود، به ویژه در طبقات مسئولین باید به این مساله پرداخته شود و همه ما در سطوح مختلف اجرایی، قضایی و غیره برای مردم الگوی درستی باشیم، هم‌چنین باید مبارزه با فساد اقتصادی جزو كارهای جدی باشد.

مرندی به مناظره‌ها اشاره كرد و با بیان این‌كه اگر مسائلی راجع به مشكلات اقتصادی افرادی در جامعه می‌دانند در حال حاضر كه فرصت است باید با صبر و بردباری و با كمك قوه‌ی قضاییه به آنها پرداخته شود، اظهار كرد: در این شرایط مردم شاهد هستند كه حقوق‌شان پایمال نمی‌شود.

نماینده مردم تهران در خانه ملت در مورد ویژگی‌های كابینه دهم اظهار كرد: انتظار می‌رود كابینه بعدی رییس جمهور خبرگی بیشتری داشته باشد و افرادی مدنظر قرار گیرند كه تجربه و مدیریت آنان بیشتر باشد.

وی اظهار گفت: متاسفانه در معرفی وزرای گذشته این شرایط لحاظ نشد و اطمینان دارم كه رییس جمهور اگر در انتخاب وزرای‌شان كم دقتی كنند ممكن است در رای‌گیری از مجلس این بار دچار مشكل شوند، چرا كه در این مدت هم تجربه بیشتری كسب كرده و هم فرصت كارشناسی بیشتری داشتند.

عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاكید بر این‌كه باید رییس جمهور مناسب‌ترین افراد را برای كابینه دولت دهم انتخاب كند، افزود: حیف است كه با انتخاب نادرست از اعتبار وی كم شود، بنابراین باید صالح‌ترین و ساده‌زیست‌ترین افراد انتخاب شوند.

وی با تاكید بر این‌كه باید رییس جمهور از نخبگان و كارشناسانی كه در كشور نیز بسیار هستند استفاده كند، یادآور شد: رییس جمهور باید حرف‌های همه را گوش كند و از انتقاد دوری نكند، البته اشخاص نقدكننده هم باید رعایت كرده و قصد تخریب نداشته باشند.

مرندی در پایان تصریح كرد: این كه در بین وزرای كابینه خود از گروه‌های سیاسی دیگر نیز استفاده شود مشكلی ندارد، مهم خبره بودن افراد است و فرقی نمی‌كند كه این وزرا متعلق به چه گروه‌هایی باشند و باید بهترین افراد را به كار گرفت، حال برای هر گروه سیاسی كه باشند مهم نیست و مهم دلسوز بودن و ولایت‌مدار بودن افراد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha