عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از قاچاق بی‌رویه سیگار در کشور انتقاد کرد و گفت:‌ قاچاق این محصول بسیاری از کارخانجات سیگار را با ورشکستگی مواجه کرده است.

سلامت نیوز: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از قاچاق بی‌رویه سیگار در کشور انتقاد کرد و گفت:‌ قاچاق این محصول بسیاری از کارخانجات سیگار را با ورشکستگی مواجه کرده است.

حسن تامینی لیچائی در گفت وگو با خانه ملت، با انتقاد از بی‌توجهی مسئولان نسبت به قاچاق سیگار در کشور،‌ افزود: واقعیت جامعه ما آن است که سیگار تعدادی از افراد جامعه مصرف می‌شود که با توجه به وجود کارخانه‌های سیگارسازی در کشور باید توجه کافی و لازم به تولیدات این محصول داشته باشیم.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: برای رونق بخش کشاورزی بهتر آن است که توتون کشت شود چراکه با این اقدام شاهد سود چند برابری نسبت به دیگر محصولات کشاورزی خواهیم بود؛ همچنین می‌توان جلوی واردات قاچاق این محصول را گرفت و به تولید آن در کشور کمک کرد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با انتقاد از نبود آماری مشخص درخصوص میزان قاچاق سیگار در کشور، تصریح کرد: متاسفانه مشخص نیست که چه میزان از سیگارهایی که در کشور وجود دارد از طریق قاچاق و چند درصد نیز از مبادی رسمی وارد کشور شده است.

وی یادآور شد: امروزه به جهت قاچاق سیگار در کشور، کارخانجات سیگارسازی در حال ورشکستگی است به عنوان مثال کارخانه سیگارسازی گیلان بزرگترین کارخانه خاورمیانه بود اما اکنون درحال ورشکستگی و نابودی است؛ به گونه‌ای که با عدم پرداخت حقوق کارمندانش سعی در آن دارد تا بتواند ادامه حیات دهد.

تامینی لیچائی تاکید کرد: علت این ورشکستگی هم آن است که مسئولان این کارخانه عنوان می‌کنند که به دلیل واردات قاچاق سیگار، توان رقابت با این محصول در ایران وجود ندارد در حالی که اگر سیگار خارجی از مبادی رسمی به کشور وارد شود حق گمرگی دریافت می‌کنند لذا قیمت آن افزایش می‌یابد و در این زمینه سیگارهای ایرانی توان رقابت را پیدا می‌کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفت: از سویی دیگر کیفیت مواد دخانی نیز بسیار حائز اهمیت است؛ اغلب در کیفیت توتون‌هایی که وارد کشور می‌شود ابهام وجود دارد و تست بررسی کیفیت به علت قاچاق بودن این محصولات صورت نمی‌گیرد که این عوامل می‌تواند آسیب‌های زیادی را برای مصرف کننده به همراه داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha