سلامت نیوز: دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی سالمندان، 1 اکتبر 2015 برابر با 9 مهر ماه جاری گفت تا 2050 تعداد افراد بالای 60 سال ساکن در شهرها به 900 میلیون نفر خواهد رسید.
 
به گزارش سلامت نیوز متن کامل پیام بان کی مون به شرح زیر است:
 
در بیست و پنجمین سالگرد روز جهانی سالمندان، بر ما روشن است که سالمندان دارایی با ارزشی برای جوامع هستند و سهم چشمگیری در توسعۀ جهانی ایفا می کنند.
در 25 سپتامبر 2015 (سوم مهر ماه 1394) رهبران جهان در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک گرد هم آمدند و تعهد خود را برای ساختن جهانی پایدار اعلام داشتند. جهانی که در آن همه بدون در نظر گرفتن سن و جنسیت به شمار می آیند. برای اجرایی ساختن برنامۀ جدید توسعۀ پایدار 2030، باید تغییرات جمعیتی 15 سال آینده را جدی بگیریم. این تغییرات تاثیر مستقیمی بر دستیابی به ارمان های توسعۀ پایدار خواهند داشت.
روند سریع سالخوردگی و شهری شدن بیش از پیش به جوامع ما شکل می دهد. اینگونه که به نظر می آید تا سال 2050 تعداد افراد بالای 60 سال ساکن در شهرها به 900 میلیون نفر خواهد رسید. این مقدار یک چهارم کل جمعیت شهرنشین را در کشورهای در حال توسعه تشکیل خواهد داد.
موضوع امسال روز جهانی سالمندان "پایداری و فراگیری سنی در محیط شهری" است که بر نیاز ما برای ساختن شهرهای فراگیر برای تمام سنین تاکید می کند. کنفرانس سازمان ملل متحد در مورد مسکن و توسعۀ پایدار شهری  که قرار است در  مهر ماه 1395 در کیتو برگزار گردد، فرصتی برای رسیدن به این هدف به شمار می آید.
ساختن شهرهای فراگیر برای سالمندان یعنی خلق فرصت مشارکت اقتصادی و اجتماعی برای آنان در شرایطی امن و قابل دسترس. این همچنین به معنای فراهم آوردن مسکن ارزان و خدمات بهداشتی، درمانی و اجتماعی برای حمایت از سالمندان است.
در این روز جهانی سالمندان، از دولت ها می خواهیم محیط شهرها و محل استقرار بشریت را فراگیر، امن، منعطف و پایدار سازند تا هیچ کس در هیچ سنی از قلم  نیفتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha