اعمال سیاست‌ها برای افزایش جمعیت در حالی در كشور به كند‌ی اجرایی می‌شود كه جمعیت كشور رو به سالمندی گذاشته و تمایل برای تشكیل خانواده نیز از آهنگ كندی برخوردار است، بر این اساس روند كندی نرخ رشد جمعیت به تك فرزندی رسیده است كه در این زمینه به گفته عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، تك‌فرزندی از مرز 33 درصد در جامعه گذشته و بیش از یك سوم خانواده‌ها تك فرزند شده‌اند كه این پدیده در تبعات بسیاری آثار نامطلوبی بر نرخ رشد جمعیت و در دراز مدت به فرد، خانواده و جامعه تحمیل می‌كند.

تك فرزندی در ایران از 33 درصد گذشت

سلامت نیوز: اعمال سیاست‌ها برای افزایش جمعیت در حالی در كشور به كند‌ی اجرایی می‌شود كه جمعیت كشور رو به سالمندی گذاشته و تمایل برای تشكیل خانواده نیز از آهنگ كندی برخوردار است، بر این اساس روند كندی نرخ رشد جمعیت به تك فرزندی رسیده است كه در این زمینه به گفته عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، تك‌فرزندی از مرز 33 درصد در جامعه گذشته و بیش از یك سوم خانواده‌ها تك فرزند شده‌اند كه این پدیده در تبعات بسیاری آثار نامطلوبی بر نرخ رشد جمعیت و در دراز مدت به فرد، خانواده و جامعه تحمیل می‌كند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جوان، جمعیت جهان 7 میلیارد نفر است و حدود 78 میلیون و 600 هزار نفر از این حجم را كشور ایران پر كرده است. رتبه ایران از لحاظ افزایش جمعیت در جهان 18 و در آسیا 10 و در منطقه سوم است با این حال، دكتر مونس سیاح، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه می‌گوید: در سال 89 نخستین اعلام خطر كاهش جمعیت كشور اعلام شد و اكنون با گذشت چند سال، مجلس شورای اسلامی كند عمل كرده و نتوانسته قانون چابك و سریعی را در جهت افزایش جمعیت به تصویب رساند.
 
پیچیدن نسخه‌های معكوس جمعیتی برای ایران
وی در همایش جمعیت و چالش‌های پیش‌رو كه در همدان برگزار شد، اظهار می‌دارد: كشورهای غربی بیش از نیم قرن است كه سیاست افزایش جمعیت را در پیش گرفته‌اند اما برای جامعه اسلام نسخه‌ای عكس را پیچیده‌اند و چیزی را كه برای خود می‌پسندند برای جامعه اسلام صلاح نمی‌دانند. همچنین به كشورهای اسلامی می‌گویند از ایرانی‌ها در زمینه كاهش جمعیت تابعیت كنید.
به گفته وی كشور تركیه تمام تلاش خود را در راه افزایش جمعیت انجام داده تا جایی كه رئیس‌جمهور آن می‌گوید به هر قیمتی كه شده باید جمعیت این كشور افزایش یابد.
سیاح عنوان می‌كند: كشورهای دیگر هزینه زیادی از بودجه كشور را برای سیاست‌های تشویقی افزایش جمعیت به كار برده‌اند‌ و اگر در كشور كند عمل شود، فرصت و توان باروری موجود در جامعه از دست خواهد رفت، پس از سالمند شدن جمعیت دیگر سیاست‌های تشویقی پاسخگو نبوده و ضمن از بین رفتن این توان ساختار جمعیتی نیز بازسازی نمی‌شود.
 
بسته شدن پنجره جمعیتی در سال 1415
به گفته سیاح نویسندگان غربی پس از انقلاب سال 57، انقلاب دیگری را نیز تحت عنوان انقلاب كاهش باروری برای ایران دانسته‌اند.
وی همچنین می‌افزاید: در كشور ما برخی می‌گویند نخست باید به زیرساخت‌هایی مانند اشتغال، ازدواج، اقتصاد و. . . بپردازیم و سپس به مردم بگوییم فرزندآوری كنند، اما باید دانست كه زمان كمی را برای افزایش جمعیت داریم و در سال 1415پنجره جمعیتی شروع به بسته شدن می‌كند.
 
تك فرزندی برای یك سوم خانواده‌ها
بسیاری از صاحب نظران حوزه‌های جمعیتی و روان‌شناسی نسبت به تبعات و مسائل اجتماعی و روانی و سلامتی پدید‌ه رشد تك‌فرزندی در میان خانواده‌ها هشدار داده‌اند كه در این خصوص سیاح با اشاره به اینكه تك فرزندی از مرز 33 درصد در جامعه گذشته و بیش از یك سوم خانواده‌ها تك فرزند شده‌اند، فرزندسالاری، بلوغ زودرس، كاهش روابط اجتماعی و جایگزینی رسانه برای تنهایی را از آثار تك فرزندی دانست.
وی با بیان اینكه دشمنان از كاهش جمعیت ما خوشحال هستند و برای نابودی نسل جوان ما توطئه می‌كنند، تصریح می‌كند: افزایش طلاق، شهرنشینی، مصرف‌گرایی و تجمل‌گرایی، تحقیر خانه‌داری و مادری از عوامل مهم كاهش جمعیت است.
 
خارج شدن ایران از تعادل جمعیتی
علی اكبر محزون، مدیر كل دفتر آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال نیز در همایش جمعیت و چالش‌های پیش‌ر‌و، با بیان اینكه در دهه 60 افزایش جمعیت كشور از تعادل خارج شد، می‌افزاید: امروز هم كاهش جمعیت كشور از تعادل خارج شده است كه بر اساس آمار موجود در سال 90 متوسط تعداد فرزند از 5/6 به 1/7 رسیده كه این امر عدم تعادل و راه انحراف از برنامه را در پیش گرفته است.
وی در خصوص تركیب جمعیت ایران می‌گوید: طبق آمار 23/4 درصد جمعیت كشور كودكان و نوجوانان زیر 15سال و 23/7 درصد جمعیت را جوانان 15 تا 29 سال است و ما بقی نیز شامل میانسالان و سالمندان است.


مدیر كل دفتر آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال با اشاره به اینكه وضعیت فعلی ثبت موالید در كشور یك میلیون و 532 هزار بوده و نرخ ثبت ولادت نیز 19/7 درصد به ازای هر هزار نفر است و اگر نرخ باروری همواره كاهش یابد، جامعه به سمت تك‌فرزندی رفته و در سال 1415رشد جمعیت با 84/5 میلیون جمعیت متوقف می‌شود و اگر نرخ باروری ثابت بماند با 10سال تخفیف كشور با 90میلیون جمعیت ثابت می‌ماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha