مدیرکل محیط زیست گلستان با بیان اینکه آتش‌سوزی درپارک ملی گلستان توسط شکارچیان و عمدی بوده است،گفت: محیط زیست خواستاراشد مجازات برای عاملان این آتش‌سوزی است وآتش سوزی تافردابه طورکامل مهار می شود.

سلامت نیوز:مدیرکل محیط زیست گلستان با بیان اینکه آتش‌سوزی درپارک ملی گلستان توسط شکارچیان و عمدی بوده است،گفت: محیط زیست خواستاراشد مجازات برای عاملان این آتش‌سوزی است وآتش سوزی تافردابه طورکامل مهار می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ،اسماعیل مهاجرگفت: در حال حاضر حدود ۸۰ درصد از آتش‌سوزی پارک ملی گلستان مهار شده و ۲۰ درصد باقیمانده آن تا فردا به طور کامل مهار می‌شود.
به گفته وی، از ۴۸ ساعت گذشته گروه‌های فعال محیط زیست، منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و فرماندار مراغه و کلاله در محل مستقر هستند و به صورت آماده‌باش کامل با استفاده از تجهیزات معمول آتش‌سوزی را تا حد زیادی مهار کرده‌اند.


مدیر کل محیط زیست گلستان تصریح کرد: گروه‌های فعال با استفاده از کوله‌های آبپاش، تراکتورهای مهار حریق، ماشین‌های آبکش، شن‌کش‌ها، آتش‌کوب‌ها، بیل و تبر آتش‌سوزی در پارک ملی گلستان را مهار کرده‌اند و به دلیل اینکه بخش عمده‌ای از آتش‌سوزی در همان ساعات اولیه مهار شده بود، نیازی به هلیکوپتر نبود.
مهاجر با بیان اینکه وزش باد شدید موجب گسترش آتش‌سوزی در پارک ملی گلستان شده بود، اظهار داشت: ممکن بود استفاده از هلیکوپتر به دلیل افزایش شدت باد موجب گسترش بیشتر آتش‌سوزی شود، بنابراین نیازی به استفاده از هلیکوپتر نبود، البته می‌توانستیم با هلی‌بورد کردن نیروها با سرعت بیشتری آتش‌سوزی را مهار کنیم، اما با توجه به اینکه بخش عمده ای از آن مهار شده بود، نیازی به این همه هزینه نبود.


وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۵۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع پارک ملی گلستان در این آتش سوخته‌اند، اظهار داشت: هنوز تعدادی از کنده‌ها و بوته‌های موجود در منطقه به طور کامل اطفا‌ء نشده‌اند و احتمال اینکه با وزش باد شدید در اوایل شب شعله‌ور شوند وجود دارد، بنابراین نیروهای محیط زیست و دیگر دستگاهها تا فردا در منطقه به صورت آماده‌باش حضور دارند.


مدیرکل محیط زیست گلستان با اشاره به اینکه در حال حاضر فصل گاو‌بانگی است، تصریح کرد: شکارچیان با ایجاد آتش‌سوزی‌های عمدی در منطقه برای شکار گوزن‌های پارک ملی گلستان دست به چنین اقدامات ناشایستی می‌زنند که خوشبختانه از ۳ تن شکارچی که عامل این آتش‌سوزی عمدی هستند ۲ نفر آنها دستگیر شده و به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.


مهاجر با اشاره به خساراتی که به پارک ملی گلستان و زحمات و هزینه‌ای که برای نیروهای همه دستگاهها و محیط‌بانان محیط زیست تحمیل شده است و همچنین با توجه به ارزش پارک ملی گلستان، خواستار اشد مجازات برای عاملان این آتش‌سوزی شد.

پارک ملی گلستان یا جنگل گلستان منطقه حفاظت شده ای در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی است. این منطقه قدیمی ترین پارک ملی ثبت شده در کشور ایران و پناهگاهی کم نظیر برای حیات وحش است که ۱۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری از جمله نیمی از گونه های پستانداران ایران را در حدود ۹۲ هزار هکتار وسعت خود جای داده است و به همین دلیل از سوی یونسکو به عنوان ذخیره گاه زیست کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
آتش سوزی های مکرر طی سالهای اخیر به سبب عواملی همچون خشکسالی، کاهش رطوبت، افزایش گرما و بی توجهی برخی افراد آسیب های زیادی به این منطقه بکر وارد کرده است.
 
 


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha