متخصصان می گویند: مكمل‌های طبیعی می‌توانند عوارض جانبی شیمی درمانی را كاهش داده و روند درمان را تقویت كنند.

میلیون‌ها نفر از مردم در سراسر جهان برای درمان سرطان از روش شیمی درمانی استفاده می‌كنند و بسیاری از این افراد نیز ممكن است طیف وسیع و متفاوتی از عوارض جانبی این داروها را در طول دوره درمان تجربه كنند.

عوارض جانبی شیمی درمانی به طور معمول شامل حالت تهوع خفیف، خستگی شدید، استفراغ و مشكلات عصبی هستند؛ اما محققان خاطرنشان می‌كنند كه برخی از مكمل‌های طبیعی به میزان قابل توجهی این مشكلات را تسكین داده و یا حتی به طور كامل از بین می‌برند.

عوارض حاصل از شیمی درمانی بر حسب نوع دارو متفاوت است و عکس‌العمل افرادی که شیمی درمانی می‌شوند نیز کم و بیش تفاوت دارد.

عوارض شایع ناشی از شیمی درمانی شامل ریزش مو، التهاب و زخم مخاط دهان و لثه، تهوع، استفراغ، اسهال و گاهی یبوست، بی‌اشتهایی، تشنگی، دفع زیاد ادرار، تغییر رنگ پوست و ناخن، ورم، کاهش میل جنسی، قطع قاعدگی، ضعف عمومی، خواب آلودگی، افسردگی و مشکلات مربوط به محل تزریق هستند.

متخصصان تاكید می‌كنند كه لزوما تمام عوارض ذکر شده در یک بیمار تحت شیمی درمانی به وجود نمی‌آید و شدت و نوع آنها بر حسب انواع داروهای انتخابی، مدت درمان و خصوصیات بیمار متفاوت است.

بر اساس این گزارش، ریزش مو یکی از شایع‌ترین و البته از موارد ناخوشایند عوارض شیمی درمانی در استفاده از برخی از داروها است.

ریزش مو درعین حال به طول مدت درمان و میزان مصرف دارو برای برخی از داروها بستگی دارد. در این افراد ریزش مو ناشی از آسیب به پیاز مو می‌باشد و ساقه مو مقاومت خود را در مقابل شستن، فشار و شانه زدن از دست می‌دهد.

ریزش مو حدودا پس از دوهفته از روز شروع اولین مرحله شیمی درمانی آغاز و معمولا قابل برگشت می‌باشد. رویش جدید مو معمولا حدود دو ماه پس از پایان شیمی درمانی است. به علاوه سوء تغذیه و کمبود پروتئین می‌تواند به ریزش مو در بیماران شدت بخشد.

محققان می گویند: از نظر روانی ریزش مو می‌تواند اثرات منفی زیادی در بیماران به خصوص زنان جوان داشته باشد. درعین حال اضطراب، غم، خشم و ترس از تمسخر دیگران موجب انزواطلبی بیماران می‌شود و این اثرات روانی می‌توانند بر روابط اجتماعی و حتی زندگی جنسی برخی از بیماران اثر منفی بگذارد.

برای جلوگیری و کاهش اثرات روانی منفی ناشی از ریزش مو می‌توان قبل از درمان، بیماران را برای مقابله با آن آماده كرد. البته روشهایی برای جلوگیری یا کاهش ریزش مو در این بیماران پیدا شده است. هر چند ایمنی این روش‌ها تا حدودی مشکل ساز هستند ولی در کاهش ریزش مو و اثرات روانی منفی آن تاثیر گذارند.

این درحالی است كه محققان به تازگی دریافته‌اند؛ مكمل های طبیعی برای كاهش عوارض جانبی شیمی درمان موثر و مفید هستند. خوشبختانه برخی از این مكمل‌ها در كاهش عوارض و یا تقویت شیوه‌های درمان سرطان اثرات سودمندی را نشان داده‌اند.

گفتنی است، این مكمل‌ها در بیمارانی كه یك رژیم غذایی سالم را دنبال می‌كنند تاثیر بهتری دارند. برخی از این مكمل‌های طبیعی شامل گیاهی با نام علمی آستراگالوس، كوآنزیم Q10، زنجبیل، آنتی اكسیدان گلوتامین، چای سبز، اسید لیپوئیك و شیر كنگر فرنگی وحشی هستند.

در پایان باید تاكید كرد كه استفاده از این مواد حتما و موكدا باید با مشورت متخصص صورت گیرد و مصرف سرخود ممكن است وضعیت بیمار را دشوارتر كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha