یکشنبه ۲۱ تیر ۱۳۸۸ - ۱۰:۵۴
کد خبر: 16333

در پی انتشار خبری مبنی بر آلوده بودن آبهای سطحی حوزه آبخیز تهران به آرسنیک و جیوه از سوی خبرگزاری مهر، و سوء تعبیر برخی از سایتها و نقل اشتباه این خبر تحت عنوان آلودگی آب شرب تهران، رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران توضیحاتی را بیان داشت.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در گفتگو با مهر با تایید سلامت آب شرب تهران گفت : آب شرب شهر تهران هیچ گونه مشکل آلودگی ندارد ولی متاسفانه آبهای روان و سطحی که به علت بی توجهی به دره رودهای هفتگانه آلوده شده و برخی مزارع سبزی و صیفی جات این شهر با آن آبیاری می شود سلامت شهروندان را با خطر جدی مواجه کرده است.

مهندس محمد تقی امانپور تصریح کرد: آلودگیهای زیست محیطی و تخریب منابع طبیعی و محیط زیست نه تنها از نظر جسمی سلامت شهروندان را بر هم می زند بلکه آرامش بشری را هم مختل می کند.

این در حالی است که رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران پیش از این در گفتگو با خبرگزاری مهر نیز گفته بود : نتایج بررسیهای ما نشان می دهد آبهای سطحی حوزه آبخیز تهران حاوی جیوه، کادمیوم، آرسنیک و فلزات سمی دیگری است اما با این وجود برخی سایتهای خبری این خبر را به نقل از خبرگزاری مهر به گونه ای منتشر کرده اند که حاکی از آلودگی آب شرب شهر تهران است.

در حال حاضر آبهایی که از خط راس های شمالی تهران سرازیر می شوند در منشاء بسیار زلال و گواراست ولی با عبور از حوزه شهر تهران مملو از فلزات سنگین، مواد سمی، مواد شوینده و بسیاری از مواد مضر و ضایعات شده و به رنگ سیاه در می آید، آلودگی ها چنان است که خاک، پوشش گیاهی و منابع جانوری بسیار متنوع و غنی در معرض نابودی قرار دارند و هم اکنون بسیاری از پرندگانی که در این شهر می زیستند جای خود را به جوندگان و جانوران موذی و کلاغها داده اند.

در حوزه آبخیز تهران بالغ بر 200 میلیون متر مکعب جریانهای سطحی ناشی از بارش در ارتفاعات شمالی وجود دارد که بصورت جریانهای سطحی فصلی از طریق مسیل های هفتگانه به شهر گسیل می شوند.

این آبها قبلا در حوزه تهران برای آبیاری باغات و فضای سبز استفاده می شدند و خاک را غنی می کردند. آبخوان و سفره های زیر زمین بسیار عمیق تهران، بخش قابل توجهی از روان آبها را در خود ذخیره کرده و آب دهی چشمه ها و قنوات را در فصول گرما تضمین می نمود، بطوریکه کیفیت آب تهران شهرت جهانی داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha