یکشنبه ۲۱ تیر ۱۳۸۸ - ۱۰:۵۰
کد خبر: 16337

دانشمندان آمریکایی دریافتند ماده ای که در جزیره ای واقع در جنوب اقیانوس آرام کشف شده است می تواند همانند یک اکسیر جوانی با فرایندهای پیری مبارزه کند.

این ماده آنتی بیوتیک که "راپامیسین" نام دارد اولین بار در دهه هفتاد در "جزیره عید پاک" (Easter Island) واقع در جنوب اقیانوس آرام کشف شد و به دلیل خصوصیات "بازدارنده ایمنی" که داشت برای پیشگیری از خطر رد پیوند در بیمارانی که تحت عمل جراحی پیوند اعضا قرار می گیرند و یا برای باز نگهداشتن رگها در بیماران با مشکلات قلبی عروقی مورد استفاده قرار می گرفت. در حال حاضر اثرات این ماده در مبارزه با سرطان نیز مورد بررسی است.

اکنون محققان مرکز علوم بهداشتی دانشگاه تکزاس و دانشگاه میشیگان اثرات ماده "راپامیسین" را در مبارزه با فرایندهای پیری آزمایش کردند و دریافتند که این ماده نوعی "اکسیر جوانی" است.

این محققان که نتایج یافته های خود را در تازه ترین شماره مجله علمی "نیچر" منتشر کرده اند با آزمایش این ماده بر روی موشها نشان دادند که عمر این موشها 38 درصد نسبت به موشهای نرمال همسن افزایش پیدا کرد.

این دانشمندان امیدوارند که "راپامیسین" روزی بتواند از سرعت فرایند پیری در انسان نیز بکاهد. این در حالی است که در تحقق این رویا مانعی وجود دارد به طوری که این ماده دفاع ایمنی را حذف می کند و اگرچه افراد را جوانتر نگه می دارد اما آنها را نسبت به هجوم بیماریها آسیب پذیرتر می کند.

محققان آمریکایی با استفاده از این اکسیر جوانی دارویی ساختند و به موشهایی مسن 600 روزه که سن آنها منطبق با 60 سالگی در انسان بود تزریق کرده و مشاهده کردند که عمر متوسط این موشها بین 28 تا 38 درصد افزایش یافت.

به اعتقاد این پژوهشگران، این درصد در انسان می تواند بیش از این میزان شود اما پیش از هر چیز باید مشکل حذف دفاع ایمنی این ماده حل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha