یکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۴

یكی از مسائل مهمی كه مصرف مواد مخدر در جامعه را تا به این حد بحرانی و مهم كرده است، تغییرات و پیچیدگی‌هایی است كه هر روز در مصرف مواد مخدر روی می‌دهد. هر روز پای یك قشر جدید به مصرف‌كنندگان مواد مخدر باز می‌شود و با توجه به موقعیتی كه این اقشار دارند به نظر می‌رسد مصرف مواد مخدر توسط آنها بیش از مصرف مواد توسط سایر اقشار، تاثیر سوء بر جامعه بر جای می‌گذارد. افزایش مصرف مواد مخدر و سیگار كشیدن در بین اقشار تحصیلكرده و به‌ویژه زنان تحصیلكرده با توجه به اهمیتی كه این قشر در ساخت جامعه دارند و نوع نگاهی كه جامعه به آنها دارد، نگرانی‌ها را درباره روایت‌های جدید از مصرف مواد مخدر دو صد چندان كرده است.

سلامت نیوز: یكی از مسائل مهمی كه مصرف مواد مخدر در جامعه را تا به این حد بحرانی و مهم كرده است، تغییرات و پیچیدگی‌هایی است كه هر روز در مصرف مواد مخدر روی می‌دهد. هر روز پای یك قشر جدید به مصرف‌كنندگان مواد مخدر باز می‌شود و با توجه به موقعیتی كه این اقشار دارند به نظر می‌رسد مصرف مواد مخدر توسط آنها بیش از مصرف مواد توسط سایر اقشار، تاثیر سوء بر جامعه بر جای می‌گذارد. افزایش مصرف مواد مخدر و سیگار كشیدن در بین اقشار تحصیلكرده و به‌ویژه زنان تحصیلكرده با توجه به اهمیتی كه این قشر در ساخت جامعه دارند و نوع نگاهی كه جامعه به آنها دارد، نگرانی‌ها را درباره روایت‌های جدید از مصرف مواد مخدر دو صد چندان كرده است.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان، اگر بسیاری از ما به تصویری كه از یك معتاد در ذهن‌مان نقش بسته است رجوع كنیم خواهیم دید كه تصویر ما از یك معتاد، فردی با ظاهری نامرتب و رفتارهای عجیب است كه آثار مصرف مواد مخدر باعث شده كه ایستادن روی پای خودش هم برایش كار سختی باشد اما بهتر است ماجرای خطرناك اعتیاد در قرن 21 را بشنویم تا دریابیم كه باید در تصویری كه از یك معتاد داریم بسیار تجدیدنظر كنیم. از یك میلیون و 350 هزار معتاد كشور ما، 37 درصد آنها تحصیلكرده هستند، یعنی حدود 555 هزار نفر تحصیلكرده در كشور ما معتادند. با توجه به اینكه عموم این تحصیلكرده‌ها از قشر جوان جامعه كه بیشتر آنها دانشجویان هستند، این مساله با آسیب‌های جدید در حوزه مصرف مواد مخدر مانند مصرف مواد مخدر صنعتی ارتباطی تنگاتنگ پیدا می‌كند. زمانی كه كه پای مصرف مواد مخدر صنعتی هم وسط می‌آید، فرد نه تنها خود را معتاد نمی‌داند بلكه معتقد است مصرف این نوع از مواد می‌تواند بسیاری از نداشته‌هایش در جامعه مانند شادی را به او بدهد.


 ظاهر شیك معتاد امروزی!
وقتی كه پای مواد مخدر صنعتی به زندگی معتادان امروزی باز می‌شود با توجه به قیمت بیشتر این مواد، ضرر اقتصادی كه فرد در اثر آن متحمل می‌شود چندین برابر مواد مخدر سنتی است. وقتی مصرف شیشه در جامعه همپای مصرف تریاك می‌شود و قیمت شیشه به‌طور میانگین به كیلویی 70 میلیون می‌رسد، باید گفت مواد مخدر بلای خانمان‌سوزی می‌شود كه نه تنها خود فرد معتاد، بلكه خانواده او را هم از نظر اقتصادی فلج خواهد كرد. اینجاست كه باید گفت نسل جدیدی از اعتیاد در حال شكل‌گیری است كه تجدیدنظری جدی در شیوه برخورد و نوع مقابله با آن باید صورت بگیرد. معتاد امروزی ظاهری شیك و مرتب دارد كه تحصیلات و طبقه اجتماعی‌اش می‌تواند باور به معتاد بودن او را برای هر مخاطبی سخت كند. باور به اینكه این ظاهرهای مرتب و جنتلمن معتاد هستند، نه تنها برای من و شما سخت است، بلكه حتی خود این افراد هم با توجه به موادی كه مصرف می‌كنند، خیلی معدود پیش می‌آید كه خود را معتاد بدانند. تغییر چهره اعتیاد پدیده بسیار خطرناكی است كه در صورتی كه مسئولان چشم خود را به روی آن ببندند در آینده‌ای نه چندان دور قشر وسیعی از بهترین‌های كشور را در وضعیت فلاكت‌بار دست و پا زدن در مرداب اعتیاد خواهد یافت كه با توجه به بلایی كه مواد مخدر صنعتی سرشان آورده است، امیدی برای نجات‌شان نخواهد بود.


 رابطه افزایش سواد و افزایش مصرف سیگار
دبیركل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات كشور با اشاره به اینكه خدمات كلینیك‌های تازه‌تاسیس ترك سیگار رایگان است، گفت‌: هر چه سطح سواد در قشر جوان و تحصیلكرده افزایش می‌یابد، مصرف سیگارشان به ویژه در زنان تحصیلكرده افزایش می‌یابد. محمدرضا مسجدی با استناد به آخرین آمارهای ارائه شده در زمینه مصرف سیگار اظهار كرد: 25 تا 27 درصد مردان بالای 15 تا 16 سال و 5/3 تا 4 درصد زنان در كشور سیگار می‌كشند. همچنین هر چند سطح سواد در قشر جوان و تحصیلكرده افزایش می‌یابد، مصرف سیگار به ویژه در زنان تحصیلكرده نیز افزایش می‌یابد. بنابراین جایگزین كردن چیزی به جای سیگار در باور زنان نسبت به مردان بسیار سخت‌تر است. او افزود: در مجموع حدود 15 درصد از كل جمعیت كشور یعنی 10 میلیون نفر سیگار می‌كشند. میزان مصرف سیگار سالانه 55 تا 60 میلیارد نخ است. به طور متوسط هر نخ سیگار در كشور حدود 20 تومان است، به این ترتیب سالانه مردم هزار و 100 میلیارد تومان خرج سیگار می‌كنند. این در حالی است كه دو برابر این رقم سالانه توسط دولت صرف هزینه‌های درمان بیماری‌های ناشی از مصرف سیگار است. به گزارش تسنیم، مسجدی با اشاره به این مطلب كه ایران دومین كشور دنیا به لحاظ داشتن قانون جامع كنترل و مبارزه با دخانیات است، افزود: در مطالعه‌ای در سطح شهر تهران مشخص شده است كه كمتر از چهار درصد مردم از این موضوع بااطلاع هستند. این در حالی است كه فضا برای اجرای قانون در جامعه فراهم نیست. در این زمینه مردم از پشتوانه‌های اصلی اجرای قانون هستند، بنابراین در صورتی كه فرهنگ قانونمداری در كشور نهادینه شود بسیاری از معضلات امروزی جامعه در رابطه با مصرف دخانیات برطرف می‌شود. در صورتی كه از 55 میلیارد نخ مصرف سالانه سیگار 10 درصد كم شود، می‌توان یك برنامه مفصل تلویزیونی درباره سیگار و مواد دخانی را راه‌اندازی كرد.


 قدرت «نه» گفتن را در جامعه پرورش دهیم
یك مددكار اجتماعی با اشاره به اینكه بعضی از رفتارهای نادرست مانند مصرف مواد مخدر در جامعه تبدیل به مد شده‌اند، به «آرمان» می‌گوید: این مساله به‌ویژه درباره زنان شدیدتر است و كار به جایی رسیده است كه 10 درصد مصرف‌كنندگان مواد مخدر و سیگاری‌ها زنان هستند. امیرمحمود حریرچی با بیان اینكه 30 تا 40 درصد تحصیلكرده‌ها وارد مساله مصرف مواد مخدر شده‌اند، می‌افزاید: این قشر، مصرف مواد مخدر و كشیدن سیگار را یك مساله شخصی می‌دانند و آن را خلاف نمی‌دانند. او ادامه می‌دهد: این مساله به‌ویژه در قشر جوان تحصیلكرده از تاثیر گروه‌های همسالان بر رفتار افراد ناشی می‌شود. زمانی كه فرد در یك گروه دوستی عضو است و آنها یك رفتاری را انجام می‌دهند، قبح آن عمل برای فرد ریخته می‌شود و از آنجایی كه بسیاری از افراد قدرت «نه» گفتن را یاد نگرفته‌اند، برای همراهی با دوستانشان اقدام به مصرف مواد مخدر و كشیدن سیگار می‌كنند. او با اشاره به اینكه باید قدرت «نه» گفتن را در افراد جامعه بالا برد، تصریح می‌كند: قدرت «نه» گفتن را باید از دوران كودكی و نوجوانی به كودكان و نوجوانان آموخت، زیرا در مساله عدم آلودگی به مصرف مواد مخدر، قدرت نه گفتن نقش زیادی دارد. حریرچی با بیان اینكه تجربه ثابت كرده است كه ترساندن افراد از اثرات سوءمصرف مواد مخدر نمی‌تواند آنها را از مصرف مواد مخدر منصرف كند، تاكید می‌كند: به جای ترساندن باید با نشان دادن جنبه‌های مثبت افرادی كه مواد مخدر مصرف نمی‌كنند مانند بانشاط‌تر و فعال‌تر بودن آنها، افراد را به عدم مصرف مواد مخدر تشویق كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha