رئیس سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه "بهزیستی" متولی قانونی سالمندی است، از آماده شدن دو سند مهم در حوزه سالمندی جهت ارایه به دولت خبر داد.

سلامت نیوز:رئیس سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه "بهزیستی" متولی قانونی سالمندی است، از آماده شدن دو سند مهم در حوزه سالمندی جهت ارایه به دولت خبر داد.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،‌ انوشیروان محسنی بندپی در نشست بررسی وضعیت سالمندی زنان که در محل سازمان بهزیستی کشور برگزار شد، ضمن تسلیت فاجعه منا عنوان کرد:‌ سالمندی یک پدیده زیست شناختی است نه یک بیماری. با توجه به افزایش سن امید به زندگی در کشور، و رعایت بهداشت فردی، شاهد افزایش جمعیت سالمندان در کشور و همچنین دنیا هستیم.


وی افزود: استراتژی بهزیستی در حوزه سالمندی تغییر نگاه جامعه نسبت به این گروه و پیامدهای این دوره از زندگی است؛ زیرا سالمندان 10 سال آینده کشور، تفاوت‌های زیادی با سالمندان حال حاضر داشته به طوری که در آینده شاهد حضور سالمندان تحصیل کرده و همچنین افزایش تعداد زنان سالمند نسبت به مردان هستیم که تمامی این موارد نیازمند تغییر نگاه و فرهنگ عمومی به این گروه است.


وی افزود: در حال حاضر 8.2 درصد جمعیت کشور یعنی برابر با بیش از شش میلیون نفر سالمند در ایران وجود دارند که جمعیت آنها رو به افزایش است. بنابراین نیاز است برای این گروه برنامه ریزی‌های مدون صورت گیرد.


بندپی در ادامه به پیش بینی سازمان بهداشت جهانی در خصوص وضعیت سالمندی دنیا در آینده اشاره کرد و گفت: سازمان بهداشت جهانی پیش بینی کرده است که در سال 2025 جمعیت کمتر از 14 سال دنیا با جمعیت بالای 65 سال (جمعیت سالمند) برابر خواهد بود.


رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه ضمن اشاره به آن که زمانی که فرد در سن سالمندی قرار می‌گیرد و به پایان عمر کاری خود می‌رسد، گمان می‌کند که اثربخشی گذشته را ندارد و خود به خود تاثیرات روحی منفی را متحمل می‌شود، عنوان کرد: با توجه به مسائل ویژه سالمندی نیاز است به این گروه توجه ویژه شود. با توجه به آنکه بیماری‌های قلبی و عروقی، فشار خون و مصرف دارو در زنان سالمند بیشتر از مردان سالمند است و همچنین کیفیت زندگی و سواد مردان سالمند نسبت به زنان بیشتر است، نیاز است به این گروه توجه ویژه شده و برنامه‌ریزی‌های خاصی برای آنها انجام شود.


امید به زندگی زنان ایرانی 3 سال بیشتر از مردان است

وی در ادامه به مقایسه شاخص امید به زندگی میان زنان و مردان سالمند پرداخت و گفت: امید به زندگی در زنان سالمند بیش از مردان است؛ به طوری که در کشور ما امید به زندگی زنان سه سال بیشتر از مردان است. در حالی که این رقم در کشورهای پیشرفته بیش از پنج سال است. به همین دلیل نیز تعداد زنان سالمندان در دنیا بیش از مردان سالمند است.


بهزیستی متولی قانونی سالمندی است

سند سالمندی و لایحه رعایت حقوق سالمندان آماده ارایه به دولت

وی در ادامه ضمن اشاره به آنکه بهزیستی متولی قانونی سالمندی بوده و شورای ملی سالمندی در این سازمان وجود دارد، عنوان کرد: معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با تدوین «سند سالمندی» اقدام بزرگی را برای این قشر به ثمر رساند و همچنین آنکه وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی نیز «لایحه رعایت حقوق سالمندان» را نیز تدوین کرده است که هر دوی آنها آماده ارائه به دولت هستند.


محسنی بندپی ضمن اشاره به آنکه یک چهارم عمر هر فرد در سن سالمندی سپری می‌شود، افزود: باید این ظرفیت در جامعه ایجاد شود که بتواند از توانایی،‌ تجربه و دانش این گروه استفاده کند. همچنین آنکه صندوق‌های بازنشستگی، بیمه‌های تکمیلی و غیره نیز باید همانند گذشته به حمایت‌های خود به این گروه ادامه داده و آن را افزایش دهند.


وی در ادامه ضمن اشاره به اقدامات موثر دولت تدبیر و امید در حوزه معلولان نیز گفت:‌ با وجود آنکه دولت تدبیر و امید در بدترین شرایط دولت را تحویل گرفت و همچنین آنکه سال 94 در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سخت‌ترین سال اقتصادی است، با این وجود در این سال دولت لایحه «حمایت از حقوق معلولان» را به مجلس ارائه داد که امیدواریم این لایحه بزودی در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد.


محسنی‌بندپی در پایان ضمن ابراز امیدواری به همکاری‌های بهزیستی با معاونت زنان و خانواده رئیس جمهور اظهار کرد: امیدواریم با این همکاری‌ها بتوانیم قوانین پویا و اثرگذارتری را برای زنان و همچنین سالمندان و به طور ویژه سالمندان زن داشته باشیم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha