مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه از ورود مجموعه جدید اطلاع‌رسانی به این ستاد و راه‌اندازی سایت انگلیسی زبان ستاد خبر داد و تاکید کرد: گله‌ایی که ستاد احیای دریاچه ارومیه دارد، این است که مدیران آب مناطق هنوز متوجه وضعیت بحرانی دریاچه نشده‌ و اقدامی برای کاهش مصرف آب انجام نمی‌دهند.

سلامت نیوز:مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه از ورود مجموعه جدید اطلاع‌رسانی به این ستاد و راه‌اندازی سایت انگلیسی زبان ستاد خبر داد و تاکید کرد: گله‌ایی که ستاد احیای دریاچه ارومیه دارد، این است که مدیران آب مناطق هنوز متوجه وضعیت بحرانی دریاچه نشده‌ و اقدامی برای کاهش مصرف آب انجام نمی‌دهند.


به گزارش سلامت نیوز به  نقل از ایسنا، مسعود تجریشی با بیان اینکه بخاطر تمرکز عمده فعالیت‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه در استان‌ها، بیشتر اطلاع‌رسانی‌ها نیز در این مناطق صورت می‌گیرد، گفت: چون دریاچه در منطقه قرار دارد، ابعاد مسئله نیز در آنجا جدی‌تر است، با این وجود باید اطلاع‌رسانی‌ها در سطح ملی هم صورت گیرد، به همین منظور مجموعه جدیدی از ابتدای شهریور اضافه شده‌اند تا کارهای اطلاع‌رسانی بیشتری را در تهران انجام دهند.


وی با اشاره به اینکه تغییراتی در سایت ستاد احیای دریاچه ارومیه اعمال شده است، افزود: با توجه به اینکه ایرانیان داخل و خارج کشور و حتی خارجی‌ها در مورد وضعیت دریاچه سئوال دارند، سایت انگلیسی ستاد نیز تا یکی، دو هفته آینده راه‌اندازی می‌شود، بنابراین کار اطلاع‌رسانی ستاد در سطح بین‌المللی و خارج از منطقه احتیاج به اصلاح دارد.


این عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف در ادامه با اشاره به مصوبه‌ اخیر حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو در مورد ضرورت در نظرگرفتن حق‌آبه زیست محیطی تالاب‌ها و پهنه‌های آبی در تخصیص‌های آبی کشور، اظهار کرد: این تحول بزرگی است و نشان‌دهنده این است که مسئولان و مدیران آب کشور به اهمیت محیط زیست حساسیت بیشتری یافته‌اند، اما هنوز کشاورزی مصرف‌کننده عمده آب در کشور است و مقدار قابل توجهی صرفه‌جویی در این زمینه باید صورت گیرد و باید با افزایش بهره‌وری آب، به کار بردن فناوری و آموزش بتوانیم مصرف آب را کاهش بدهیم و تولیدات را افزایش بدهیم.


تجریشی با بیان اینکه انتظار داریم مدیر جهاد کشاورزی آذربایجان‌ غربی و شرقی فعال‌تر از میانگین مدیران سایر استان‌ها باشند، اظهار کرد: وقتی در آبیاری تحت فشار می‌بینیم که از 31 استان، این استان‌ها مقام‌های 10 استان برتر را ندارند، یعنی میانگین‌ فعالیت آنها کم بوده است؛ باید بر اساس مصوبه هیئت وزیران هشت واحد آب کمتر برای کشاورزی نسبت به سال گذشته رها شود این درحالیست که در این استان‌ها آب بیش‌تر از سال قبل رها شده‌ است، و این به این معناست که مدیران جهاد کشاورزی منطقه اعتقادی به مشکل دریاچه ندارند.


مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه همه حرف کلانتری، دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه این است که تا زمانی که مدیران فکر کنند هیچ اتفاقی نیفتاده و می‌توانند طبق گذشته عمل کنند و پایین‌تر از میانگین مدیران دیگر استان‌ها باشند، نمی‌شود دریاچه را احیا کرد، گفت: از آنجا که اجرا برعهده دستگاه‌ها است، در شرایط بحرانی کنونی که دولت برای احیای دریاچه هزینه می‌کند، از بدنه کارشناسی این استان‌ها انتظار می‌رود در این زمینه‌ها جلوتر از هر جای دیگر باشند تا بتوانند آبی که دریاچه نیاز دارد به آن برسانند.


وی با اشاره به اینکه درحال حاضر تمام شهرهای غرب آمریکا موظفند مصرف آب را از 15 تا 34 درصد نسبت به سال قبل کاهش دهند، افزود: در صورت عدم اجرای این طرح، شهروندان جریمه نمی‌شوند، بلکه شهر جریمه می‌شود. گله‌ای که ستاد احیای دریاچه ارومیه دارد، این است که مدیران هنوز متوجه وضعیت بحرانی دریاچه نشده‌ و اقدامی جدی برای کاهش مصرف آب انجام نمی‌دهند.


تجریشی در پایان با تاکید بر اینکه ستاد احیای دریاچه ارومیه عهده‌دار نظارت و پایش چگونگی اجرای پروژه‌های احیاست، اظهار کرد: ستاد احیاء گزارشی در مورد میزان بودجه دریافتی هر دستگاه اجرایی از ستاد و میزان عملکرد آنها تهیه و به رئیس‌جمهور ارائه می‌دهد. وزرای مربوطه باید زیر مجموعه خود را بازبینی کنند و بدانند که تغییر نگاه و آسیب‌شناسی در این حوزه امری ضروری است و در صورت عدم هماهنگی اجرای مصوبات هیئت وزیران، مدیران نیز باید عوض شوند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha