وزیر بهداشت با مناسب خواندن متوسط كشوری شاخص‌های بهداشتی درمانی به كم كردن فاصله‌های شاخص‌ها در نقاط برخوردار و محروم و حتی حاشیه شهرها بزرگ تاكید كرد و افزود: از این رو از برنامه‌های كشوری، ارائه خدمات سیار در حاشیه شهرها با استفاده از الگوی خانه‌های بهداشت در روستاهای قمری است.

دكتر كامران باقری لنكرانی در مراسم روز جهانی «جمعیت» اجرای موفق این برنامه را منوط به استفاده از ظرفیت پزشك خانواده‌ (نه ظرفیت درمانی) با هدف ارتقای سلامت و پیشگیری از درمان به عنوان جزئی از چرخه سلامت برشمرد و افزود: اجرای برنامه پزشك خانواده‌ در شهرهایی با جمعیت زیر یكصد هزار نفر جمعیت را با جدیت پیگیری می‌كنیم.

وی با اشاره به كاهش 75 درصدی میزان مرگ و میر مادران تا سال 2015 به عنوان یكی از اهداف توسعه هزاره سوم، گفت: جمهوری اسلامی ایران از سال پایه 1990 تاكنون (2009 میلادی) در شاخص كاهش میزان مرگ و میر مادران به این هدف رسیده است به نحوی كه میزان مرگ مادران ایرانی از 90 به ازای یكصد هزار مادر باردار به 22 مرگ به ازای یكصد هزار مادر و باردار و به قدر مطلق كمتر از 270 مرگ در سال گذشته رسیده است كه البته وضعیت در سراسر كشور همگون نیست.

وزیر بهداشت با تاكید مجدد بر حفظ همگونی شرایط در سراسر كشور، گفت: در سالیان پیش از پیروزی انقلاب استان سیستان و بلوچستان هیچ مركز تسهیلات زایمانی نداشته و میزان زایمانهای بهداشتی در این استان 20 درصد بوده است.

دكتر لنكرانی با اشاره به ساخت نخستین مركز تسهیلات زایمانی در این استان در اوایل دهه 70 افزود: از آن زمان تا شهریور 84 شمار مراكز تسهیلات زایمانی به 19 واحد رسید، این در حالی است كه طی چهار سال گذشته تعداد مراكز تسهیلات زایمانی در استان سیستان و بلوچستان از 19 به 52 واحد رسید.

وی، كاهش 36 درصدی مرگ و میر مادران استان سیستان و بلوچستان و كاهش 40 درصدی مرگ نوزادان این استان را نسبت به شهریور 84 مرهون افزایش مراكز تسهیلات زایمانی برشمرد و افزود: همچنین از مهمترین علل آن سرمایه‌گذاری‌ بر روی بخش‌های سخت‌افزاری‌ و سپس پیگیری واحدهای نرم‌افزاری بوده است.

وزیر بهداشت از تجارب موفق جمهوری اسلامی ایران را افزایش مدت مرخصی زایمان و شیر دهی برشمرد و یادآور شد: این در شرایطی اتفاق افتاد كه شاید به نظر می‌رسید این افزایش مرخصی‌ها لطمات اقتصادی به همراه دارد.

دكتر لنكرانی با اشاره به دید وسیع دولت نهم و حمایت مجلس شورای اسلامی در تصویب این قانون و افزایش مرخصی از 4 به 6 ماه در دو سال و نیم گذشته، گفت: همچنین میزان مرخصی ساعتی شیر دهی از 20 به 24 ماه افزایش یافت.

وی از دیگر فعالیتهای درخور تقدیر مشاور رییس جمهور و مركز مشاركت امور بانوان ریاست جمهوری را غربالگری زنان خود سرپرست و یا زنان سرپرست خانوار عنوان كرد و افزود: بر این اساس تاكنون یك سوم جمعیت هدف (حدود 50 هزار نفر) از نظر بیماریهای گوناگون حتی ساده‌ترین بیماریها چون پر فشاری خون، افزایش میزان چربی و قند خون تا پیچیده‌ترین بیماریها نظیر سرطان پستان غربالگری شده‌اند.

وزیر بهداشت با بیان این كه با وجود موفقیت در كاهش میزان مرگ و میر مادران باردار در كشور گفت: حتی این شاخص در دو تا سه دانشگاه علوم پزشكی كشور به صفر رسیده است و این در شرایطی است كه میزان مرگ مادران در سالهای پیش از انقلاب با 30 میلیون جمعیت 5 هزار نفر هم اكنون با 70 میلیون جمعیت به كمتر از 270نفر رسیده است.

دكتر لنكرانی با بیان این كه تاكنون توانسته‌ایم شاخص زایمان بهداشتی و تحت پرسنل دوره دیده طی 5 سال گذشته را از 92 به 5/97 درصد برسانیم، افزود: اما هنوز تا میزان مطلوب، 5/2 درصد فاصله است.

وی شاخص حضور زنان در آموزش عالی در جمهوری اسلامی ایران را بالای 67 درصد عنوان كرد و یادآور شد: با این حال هنوز در برخی صحنه‌ها و استان‌ها امكان ادامه تحصیل مردان و زنان به طور یكسان فراهم نیست.

وزیر بهداشت با بیان این كه باید كوشید تا همه جای كشور به سطح مطلوب و قابل قبولی برسد، گفت: از نظر آماری میانگین كشوری مطلوب است.

به گزارش ایسنا، دكتر لنكرانی با اشاره مجدد به كاهش میزان مرگ و میر مادران باردار گفت: در سالهای پیش از پیروزی انقلاب میزان مرگ مادران 248 در یكصد هزار مادر باردار بود كه در شهریور 84 به 7/24 و در سال گذشته به 22 به ازای هر یكصدهزار مادر باردار رسید.

وی ادامه داد: همچنین آمار با سوادی زنان رو به افزایش است و در بسیاری از استانها آمار با سوادی زنان و مردان نزدیك به هم و بیش از 90 درصد است.

وزیر بهداشت افزود: سهم دانشجویان دختر در مقطع آموزش عالی هم كه در گذشته 15 درصد بود هم اكنون به بیش از 60 درصد رسیده است، این در حالی است كه در دانشكده‌های پزشكی هم بیش از 65 درصد (حدود 67 درصد) دانشجویان را دختران تشكیل می‌دهند.

دكتر لنكرانی با اشاره به كاهش میزان مرگ و میر نوزادان از بیش از 160 مرگ در یكهزار تولد زنده در سالهای پیش از انقلاب به رقم 15 در شهریور 84 و به رقم 9/11 در سال گذشته، گفت: این كاهشها از دستاوردهای چشمگیر و قابل افتخار جمهوری اسلامی ایران و در سطح جهانی بوده است.

وی روز جهانی «جمعیت» را بهانه‌ای برای توجه بیشتر به خانواده‌ها ، زنان و كودكان و آینده جهان بشری دانست و افزود: تا سال 2015 میلادی و دستیابی به اهداف توسعه هزاره سوم فرصت زیادی باقی نمانده است و تا شش سال آینده كشورهای متعدد باید به اهداف تعیین شده از جمله كاهش 75 درصدی مرگ مادران برسند.

وزیر بهداشت با ابراز تاسف از این كه وقوع برخی وقایع تلخ در دهه اول هزاره سوم، جامعه جهانی را از این اهداف بسیار دور كرده است، افزود: به عنوان مثال در سال‌های اشغال كشور عراق توسط نظامیان آمریكایی در شش سال گذشته به تنهایی بیش از یك میلیون زن و كودك صرف نظر از تلفات حوادث جنگ فقط به علت ابتلاء به انواع بیماریها جان خود را از دست دادند.

دكتر لنكرانی به جنگ افغانستان اشاره كرد و یادآور شد: به موجب آن میزان مرگ مادران باردار در استان بدخشان افغانستان به رقم باور نكردنی 6 هزار به ازای هر یكصد هزار زن باردار رسید، این در حالی است كه در بدترین شرایط و آمارها میزان مرگ مادران دو هزار در یكصد هزار مادر باردار (در سیرالئون) و در شرایط نامناسب كشور افغانستان یكهزار و 900 مرگ به ازای یكصد هزار مادر باردار است.

وی با بیان این كه در خوش بینانه‌ترین حالتها هم دستیابی به اهداف توسعه هزاره سوم قابل پیش‌بینی نیست، گفت: در این زمینه رویكردهایی كه در دنیا دنبال می‌شود و روشن و اثر گذار است.

وزیر بهداشت به وقوع بحران اقتصادی به ویژه در كشورهای وابسته به اقتصاد غرب اشاره كرد و افزود: گزارشهای كمتر از یك سال گذشته دنیا حاكی از نوعی عقب گرد اقتصادی است و به نظر می‌رسد حرف گفت و شنود و تكرار برخی شعارهای گذشته نیازهای جهانی را جوابگو نیست.

به گزارش ایسنا، دكتر لنكرانی با بیان این كه رویكردی كه جهان امروز در برابر بحران اقتصادی تعیین كرده است، رویكرد مناسبی نیست، گفت: برای مقابله با این بحران مبالغی جمع‌آوری شد و برخی از كشورها متمم‌های چندین صد دلاری را تصویب كردند كه در این مبالغ موضوع مهم سلامت به ویژه سلامت زنان نادیده انگاشته شده و به جای آن كه این كمكها به جامعه بشری تعلق گیرد به یادی بانكها حفظ شركتها و كمپانی‌ها آمده است.

وی با بیان این كه در جمهوری اسلامی ایران اوضاع اقتصادی به نحوی طراحی شده كه كمترین اثر پذیری را از بحران اقتصادی جهانی داشته است، افزود: به عنوان مثال در شاخص بورس جهانی كه نشان از رونق اقتصادی هر كشوری دارد به رغم آن كه بورس در سه ماه گذشته در دنیا رشد و تعالی نداشته است، در ایران این شاخص طی شش ماه گذشته رشد یك تا دو درصدی داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha