یکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۴
کد خبر: 163462

به ما گفته شده که باید روزی حداقل ۸ ساعت بخوابیم اما آیا واقعاً این توصیه صحیح و علمی است؟ محققان می گویند؛ الگوی خواب ما، میزان خوابی که نیاز داریم و کیفیت خواب با افزایش سن تغییر پیدا می کند؛ اما چگونه؟

سلامت نیوز: به ما گفته شده که باید روزی حداقل ۸ ساعت بخوابیم اما آیا واقعاً این توصیه صحیح و علمی است؟ محققان می گویند؛ الگوی خواب ما، میزان خوابی که نیاز داریم و کیفیت خواب با افزایش سن تغییر پیدا می کند؛ اما چگونه؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، شاید شنیده باشید که با افزایش سن خواب کم می شود اما این گونه نیست. همه بزرگسالان به روزی ۸ ساعت خواب نیاز دارند هر چند با تغییر الگوی خواب (و نه میزان آن) ممکن است خوابیدن به مدت ۸ ساعت کمی سخت شود.

تغییر در الگوی خواب

با افزایش سن خوابیدن در زمان طبیعی شبانه سخت تر می شود خواب سبک تر می شود و در نتیجه در طول روز فرد خسته تر به نظر می آید.

وضعیت بدن می تواند روی خواب تأثیر بگذارد

با افزایش سن، تغییراتی در بدن رخ می دهد که می تواند روی خواب تأثیر بگذارد. الگوی خواب در افراد مسن می تواند به علت بیماری هایی از جمله آرتریت، ریفلاکس، آپنه خواب، افسردگی و مشکل قلبی باشد.

کمبود خواب روی بدن تأثیر می گذارد

همان طور که بیماری ها می تواند روی میزان خواب تأثیر بگذارد عکس آن نیز صادق است؛ یعنی خواب کم می تواند مشکلات جسمی ایجاد کند. کمبود خواب در افراد مسن نه تنها خطر بروز آسیب را افزایش می دهد بلکه کم خوابی می تواند به افزایش خطر فشارخون بالا، چاقی مفرط، بیماری قلبی و دیابت نیز منجر شود. علاوه بر آن به تغییرات ذهنی مانند سردرگمی نیز می انجامد.

وضعیت زندگی می تواند روی الگوی خواب تأثیر بگذارد

از دست دادن عزیز، بازنشستگی و... می تواند تأثیر منفی روی الگوی خواب بگذارد. با این حال راه هایی برای اصلاح الگوی خواب وجود دارد.

خواب در طول روز بیشتر می شود

عواملی همچون خواب سبک در شب، وضعیت جسمی، ایجاد تغییراتی در بدن و بلند شدن در نصف شب برای آب خوردن یا رفتن به دستشویی سبب کم خوابی می شود از این رو افراد مسن با خواب طی روز، کم خوابی شب را جبران می کنند. اگرچه این امر باعث می شود کم خوابی به اندازه کافی جبران شود اما به علت به هم ریختن نظم خواب، بازگشت به الگوی طبیعی خواب سخت تر می شود. راه های زیادی برای بهتر شدن الگوی خواب افراد مسن وجود دارد. داشتن اتاق خواب آرام، ورزش منظم، قرار نگرفتن در معرض نور مصنوعی هنگام شب و پرهیز از مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین، غذاهای سنگین و ادویه دار قبل از خواب از جمله این راهکارهاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha