یکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۸
کد خبر: 163464

تدریس درس محیط زیست برای دانش‌آموزان می‌تواند در زمینه‌های حقوق شهروندی، حقوق مدنی، حقوق رانندگی، حقوق آپارتمان‌نشینی و... نیز راهكارهای اساسی برای زندگی افراد جامعه ارائه دهد. در ضمن توجه به ارائه مطالبی در زمینه رعایت بهداشت محیط و بهداشت فردی می‌تواند به ارتقای فرهنگ عمومی منجر شود، آن هم به این دلیل كه در كشور كم نیستند تالاب‌ها یا محیط زیستی كه به زباله‌دان تبدیل شده باشند.

سلامت نیوز:تدریس درس محیط زیست برای دانش‌آموزان می‌تواند در زمینه‌های حقوق شهروندی، حقوق مدنی، حقوق رانندگی، حقوق آپارتمان‌نشینی و... نیز راهكارهای اساسی برای زندگی افراد جامعه ارائه دهد. در ضمن توجه به ارائه مطالبی در زمینه رعایت بهداشت محیط و بهداشت فردی می‌تواند به ارتقای فرهنگ عمومی منجر شود، آن هم به این دلیل كه در كشور كم نیستند تالاب‌ها یا محیط زیستی كه به زباله‌دان تبدیل شده باشند.


به گزارش سلامت نیوز، موید حسینی‌صدر-سخنگوی فراكسیون محیط زیست مجلس در روزنامه آرمان نوشت: محیط زیست كشور نیازمند آموزش و فرهنگ‌سازی برای همه آحاد جامعه است و بر این اساس جای خالی واحد درسی محیط زیست در سیستم آموزش كشور احساس می‌شود. امروزه محیط زیست غنی و متنوع كشورمان با آسیب‌های گوناگونی در ابعاد مختلف مواجه شده است. برای مثال انقراض و از بین رفتن گونه‌های كمیاب گیاهی و جانوری، آسیب‌های تهدید‌كننده جنگل‌ها و مراتع كشور توسط سودجویان و گردشگران، ورود فاضلاب به رودخانه‌ها یا عدم تثبیت بستر رودخانه‌ها و از بین بردن خاك‌ها را می‌توان نمونه بارزی از نارسایی‌های محیط زیستی به دلیل نارسایی‌ها و عدم مدیریت در زمینه محیط زیست در كشور برشمرد. خاك‌های سطحی كشاورزی و منابع طبیعی به دلیل عدم كاشت گیاهان حفاظت‌كننده به‌شدت در معرض آسیب قرار گرفته است و بالطبع این نارسایی‌ها سبب بروز سیلاب و هدررفت خاك‌های ارزشمند می‌شود.

هم‌اكنون در كشور مساله آلودگی هوا به شهرهای صنعتی محدود نمی‌شود، بلكه ورود گازهای هیدروكربن، نیترو اكسیدها، نیتروژن، گوگرد، ‌مواد پلاسمایی و ریزگردها در جای‌جای كشور مشاهده می‌شود و در كنار آن نیز شاهد خشكی برخی تالاب‌ها در كشور هستیم. از دیگر دغدغه‌های محیط زیستی می‌توان به بحران دریاچه ارومیه و مساله كمبود منابع آبی در كشور اشاره كرد.

در واقع عدم مدیریت در نگهداری ثروت‌های محیط زیستی كشور و عدم آموزش در زمینه نحوه استفاده و به‌كارگیری مناسب از این مواهب طبیعی سبب بروز نارسایی‌های محیط زیستی گوناگونی شده است. باید توجه داشت كه هرگونه نارسایی و عدم توجه به مباحث زیست محیطی صدمات جبران‌ناپذیری را برای جامعه و آیندگان به عنوان وارثان زمین به همراه دارد. در واقع مدیریت و كنترل این نارسایی از عهده دولت و سازمان‌های دولتی خارج است و در این زمینه باید از پتانسیل مردم بهره جست. با آموزش‌های زیست محیطی باید تك‌تك افراد جامعه را نسبت به حفظ نظافت محیط زیست، مدیریت مصرف انرژی، همكاری با دولت در زمینه صیانت از محیط زیست و امر به معروف در زمینه نحوه حفاظت از گونه‌های گیاهی، جانوری، آب و هوا و... آگاه ساخت. اگر هر یك از موارد و دغدغه‌های محیط زیستی در یكسال تحصیلی به دانش‌آموزان و دانشجویان آموزش داده شود، به این ترتیب كم‌كم می‌توان در ارتقای فرهنگ عمومی جامعه و صیانت از محیط زیست شاهد اقدامات موثر بود. اگر فصل‌هایی از كتب درسی به حوزه‌های زیست‌شناسی، كشاورزی و منابع طبیعی اختصاص یابد به نسبت زمینه‌های حفاظت از محیط زیست در كشور مهیا می‌شود.

تدریس درس محیط زیست برای دانش‌آموزان می‌تواند در زمینه‌های حقوق شهروندی، حقوق مدنی، حقوق رانندگی، حقوق آپارتمان‌نشینی و... نیز راهكارهای اساسی برای زندگی افراد جامعه ارائه دهد. در ضمن توجه به ارائه مطالبی در زمینه رعایت بهداشت محیط و بهداشت فردی می‌تواند به ارتقای فرهنگ عمومی منجر شود، آن هم به این دلیل كه در كشور كم نیستند تالاب‌ها یا محیط زیستی كه به زباله‌دان تبدیل شده باشند. توجه به محیط زیست و ارائه مطالب ارزشمند و تاثیرگذار در این زمینه را می‌توان از طریق رسانه ملی، مطبوعات و آموزش‌های غیررسمی به همگان آموزش داد، اما در این زمینه توجه به آموزش‌های رسمی از اولویت ویژه‌ای برخوردار است. همچنین در مقاطع دانشگاهی رشته حفاظت از محیط زیست باید در آینده نزدیك راه‌اندازی شود تا به این ترتیب شاهد تربیت متخصصانی در این زمینه باشیم. برای مثال در حال حاضر اگر كسی بخواهد میوه یا سوخت وارداتی به كشور را كنترل كند آزمایشگاه مردمی مستقل برای بررسی آن وجود ندارد تا مواد معدنی، فسفات، تركیبات نیتروژنی و... را مورد بررسی قرار داد، در اصل این امر نشان‌دهنده غفلت‌های زیادی در زمینه محیط زیست كشور است كه باید در اسرع وقت جبران شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha