بسیاری از کارشناسان، مسائل اقتصادی را مهم‌ترین دلیل در کاهش میل ایرانی‌ها به صاحب فرزند شدن می‌دانند، اما برخی‌ها نیز سیاست‌های جمعیتی در دهه هفتاد و شرایط پس از جنگ تحمیلی را زمینه ساز بروز این مشکلات ارزیابی می‌کنند.همه این نگرانی‌ها سبب شد تا در چند ساله اخیر، چندین طرح در مجلس در حوزه خانواده مطرح شود که بیشتر آنها واکنش برانگیز بوده و مخالفان زیادی داشته است. یکی از این طرح‌های پرحاشیه، ممنوعیت سقط جنین، عقیم‌سازی، وازکتومی، توبکتومی و هرگونه تبلیغات راجع به تحدید موالید و کاهش فرزندآوری بود که براساس آن با عاملان چنین مواردی برخورد می‌شود.گرچه این طرح به سرعت در مجلس تصویب شد، اما طرح دیگری با نام تعالی خانواده هنوز در کمیسیون‌های مختلف مجلس در حال بررسی است و تصویب نشده است.

مجلس نگران جمعیت

سلامت نیوز: بسیاری از کارشناسان، مسائل اقتصادی را مهم‌ترین دلیل در کاهش میل ایرانی‌ها به صاحب فرزند شدن می‌دانند، اما برخی‌ها نیز سیاست‌های جمعیتی در دهه هفتاد و شرایط پس از جنگ تحمیلی را زمینه ساز بروز این مشکلات ارزیابی می‌کنند.همه این نگرانی‌ها سبب شد تا در چند ساله اخیر، چندین طرح در مجلس در حوزه خانواده مطرح شود که بیشتر آنها واکنش برانگیز بوده و مخالفان زیادی داشته است. یکی از این طرح‌های پرحاشیه، ممنوعیت سقط جنین، عقیم‌سازی، وازکتومی، توبکتومی و هرگونه تبلیغات راجع به تحدید موالید و کاهش فرزندآوری بود که براساس آن با عاملان چنین مواردی برخورد می‌شود.گرچه این طرح به سرعت در مجلس تصویب شد، اما طرح دیگری با نام تعالی خانواده هنوز در کمیسیون‌های مختلف مجلس در حال بررسی است و تصویب نشده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، کمیسیون فرهنگی مجلس، این هفته قرار است طرح تعالی خانواده را بعد از سه سالی که از طرح آن گذشته است، برای قرائت در صحن علنی مجلس به سرانجام برساند.
در سال 1391 طرح تعالی خانواده ابتدا به صورت مصوبه‌ای در شورای انقلاب فرهنگی مطرح و تصویب شد. اما تصویب آن در این شورا راهی به سوی اجرایی شدن نداشت، تا اینکه از سوی 50 نفر از نمایندگان مجلس مطرح شد و در قالب 50 ماده برای بررسی در کمیسیون اجتماعی و سپس فرهنگی راهی مجلس شد تا براساس آن سیاست‌های تشویقی برای فرزند‌آوری و ازدواج را در بین جوانان تبیین کند.
مفید کیائی‌نژاد، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره این طرح می‌گوید: «تمامی 50 ماده این طرح مواد قانونی است که برای اجرا نیاز به اعتبار دارد و البته دولت امسال هزار و پانصد میلیارد تومان برای اجرای سیاست‌های جمعیتی اختصاص داده است که می‌توان در اجرای این طرح از آن بهره برد.»
در فصل اول این طرح، سن مناسب برای ازدواج آقایان 20 تا 25 سال و برای خانم‌ها 18 تا 22 سال مشخص شده است. در مواد دیگر آن به اولویت استخدام مردان دارای فرزند تاکید شده که انتقاداتی را به همراه داشته است. همچنین در بخش دیگری از این طرح به گسترش خوابگاه‌های دانشجویی متاهلی پرداخته شده است.
در این میان اما بندی وجود دارد که معترضان زیادی داشت و آن هم، ممنوعیت عضویت هیات‌علمی افراد مجرد بود. گرچه برخی از نمایندگان مجلس این مورد را مثبت ارزیابی می‌کنند و آن را در افزایش جمعیت افراد نخبه موثر می‌دانند، اما برخی دیگر نظری دیگر دارند. در این مورد شهلا میرگلو بیات، عضو فراکسیون زنان مجلس به «فرهیختگان» می‌گوید: «این موضوع برای زنانی که تا مقطع دکتری تحصیل کرده‌اند منصفانه نیست؛ چراکه امکان ازدواج برای یک زن در جامعه ما و با توجه به سنت‌ها به‌راحتی مردان نیست.»
اما چنین محدودیت‌هایی چقدر می‌تواند موثر باشد؟ مفید کیائی‌نژاد، عضو کمیسیون فرهنگی گرچه می‌گوید که به نظر نمی‌رسد این طرح حتی این هفته هم فرصت طرح نهایی در کمیسیون فرهنگی را پیدا کند، اما درنهایت پس از گذر از کمیسیون فرهنگی نیز معلوم نیست که در صحن علنی امکان‌پذیرش پیدا کند.
اما آن اندازه که نمایندگان از روند رشد جمعیت در کشور نگران هستند به نظر می‌رسد جمعیت‌شناسان نگران نیستند.

حسینعلی نجاری، جمعیت‌شناس در این‌باره می‌گوید: «روند رشد جمعیت در اغلب کشورهای دنیا از حالت شیب تند خارج شده است و همان‌طور که شاهد هستیم در کشورهای توسعه یافته حتی ثابت یا منفی است. اما می‌بینیم که سیاست‌های افزایش جمعیت با وجود بودجه‌هایی که در این بخش اختصاص می‌دهند وضعیت آنها را خیلی تغییر نداده است.»
او این موضوع را ناشی از شکل زندگی انسان مدرن امروز می‌داند و البته امکانات پیشگیری که در دسترس عموم قرار دارد و نمی‌توان به اجبار آن را از دسترس خارج کرد.
به گفته او، در حال حاضر برای جمعیت فعلی نیز اشتغال کافی وجود ندارد. حال برای موج جمعیت جدید چه برنامه‌ای داریم؟
براساس آماری که به‌تازگی از سوی مدیرکل دفتر آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال اعلام شده است، رتبه ایران از لحاظ افزایش جمعیت در جهان 18 بوده و در آسیا 10 و در منطقه سوم که نشان می‌دهد وضعیت ایران به نسبت سایر کشورهای دنیا مطلوب است و تنها باید با اعمال سیاست‌هایی برای بالا بردن بهره‌وری از نیروی انسانی برای خروج جمعیت جوان و میان‌سال و حتی سالمند  از بحرانی که در حال حاضر نیز نگران آن هستیم، خارج شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha