دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶

افرادی كه منافعشان هویتشان را رقم می‌زند، حاضرند برای آنكه غریزه دیده شدن خویش را ارضا كنند، از هر موقعیتی بهره ببرند و این هم‌سویی خود را به نمایش گذارند.

سلامت نیوز:افرادی كه منافعشان هویتشان را رقم می‌زند، حاضرند برای آنكه غریزه دیده شدن خویش را ارضا كنند، از هر موقعیتی بهره ببرند و این هم‌سویی خود را به نمایش گذارند.

به گزارش سلامت نیوز، محمد زارعی-كارشناس مسائل اجتماعی در روزنامه آرمان نوشت: یكی از چالش‌هایی كه دنیای تجدد برای انسان‌ها ایجاد كرده و امروز بیش از گذشته خود را به اشكال مختلف زندگی و چارچوب كلان اجتماعی تحمیل كرده، دیده شدن‌هایی است كه روزانه در حوزه عمومی جامعه به‌طور روزافزونی شاهد آن هستیم. یكی با حلقه‌ای كه به گوش دارد،یكی با خالكوبی‌هایش، دیگری با مدل موهایش و خلاصه اشخاص دیگر با لباس و نوع آرایش یا حركات خاصی كه انجام می‌دهند. این اتفاق زمانی به یك چالش بدل می‌شود كه به جهل می‌گراید. آنجا كه تعهد شهروندان را نسبت به جامعه خدشه‌دار می‌كند.

کارمندی كه برای دیده شدن، مافوق خود را با بیانی نامناسب خطاب می‌كند یكی از همان دست دیده شدن‌های عجیب و غریب است. فوتبالیستی كه برای حفظ محبوبیت خویش داور را بز بلاگردان مسابقه می‌كند. اینها نمونه‌هایی از جنون دیده شدن در عصر كنونی است كه در جامعه ما بازخوردی كلان داشته است. ساختمان ذهنی چنین افرادی و عادت‌واره‌های جمعی چنین جوامعی، ترقی را برابر با دیده شدن تفسیر می‌كند. همگان چشم بسته پیرو یكدیگر می‌شوند. این‌گونه چالش‌های شخصیتی و بی‌قوارگی‌های اجتماعی محصول یك خردِ علیل است. خردی كه نتوانسته جایگاه، هویت و روایت مشخصی از شخصیت افراد را برای آنها تعریف كند و جا بیندازد. یكی از مصادیق همین خرد علیل هم سویی بی‌چون و چرا با جریان‌هایی است كه در جامعه به نفع عده‌ای در حال رخ دادن است.

افرادی كه منافعشان هویتشان را رقم می‌زند، حاضرند برای آنكه غریزه دیده شدن خویش را ارضا كنند، از هر موقعیتی بهره ببرند و این هم‌سویی خود را به نمایش گذارند. عروسكی را در نظر بگیرید كه در فلان برنامه به طنازی می‌پردازد و با الفاظی كه در گفت‌وگوهای خود به كار می‌گیرد توانسته جمع گسترده‌ای از مردم را با خود همسو كند. در این همسویی برای دیده شدن، خرد، علیل خواهد شد هرچند جنون دیده شدن ارضا می‌شود.

در زمان حاضر و حتی در جامعه خود ما كودكان بسیاری هستند كه فلان فوتبالیست را دوست دارند و رفتار این ورزشکار برای آنها الگوست. این به دلیل آن است كه به كودك خود و به جوان الگوی رفتاری مناسب و جامعه‌پذیری مطابق با شأن و هویتشان را القا نكرده و به او جسارت خود بودن نداده‌ایم و به جای آن تقلید صرف و همسویی بی‌چون و چرا و نان به نرخ روز خوردن را تا آنجا كه توانسته‌ایم جزئی از الزامات شخصیتی دانسته‌ایم و به او خورانده‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha