مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه ۱۱ذخیره‌گاه‌ زیستی در ایران وجود دارد اما همه این ذخیره‌گاه‌ها با فرسایش شدید و افسارگسیخته مواجهند، گفت: در هر ثانیه بیش از ۳۵۰مترمربع از جنگل‌ها و مرتع‌های کشور از بین می‌رود، اما تا هنگامی‌که این آمار و ارقام اعلام نشود قطعاً نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد.

سلامت نیوز: مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه ۱۱ذخیره‌گاه‌ زیستی در ایران وجود دارد اما همه این ذخیره‌گاه‌ها با فرسایش شدید و افسارگسیخته مواجهند، گفت: در هر ثانیه بیش از ۳۵۰مترمربع از جنگل‌ها و مرتع‌های کشور از بین می‌رود، اما تا هنگامی‌که این آمار و ارقام اعلام نشود قطعاً نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، حمید گشتاسب كه روز گذشته در نشست مشورتی ذینفعان با موضوع «وضعیت موجود و چالش‌های پیش‌رو در مدیریت ذخیره‌گاه‌های زیست‌كره ایران» در شهرستان بهشهر سخن می‌گفت، افزود: مسائل مهمی اعم از توسعه پایدار، كارایی دستگاه‌های حفاظت و تنوع زیستی و بهره‌برداری پایدار از ذخیره‌گاه‌های زیست‌محیطی مطرح می‌شود كه با مطرح‌شدن این مسائل و استفاده از تجربیات یونسكو و كارشناسان در سراسر كشورهای جهان انتظار داریم به یك تعامل وهمكاری سازنده برسیم.

    میانكالـــه مهم‌تریـــن ذخیــره گاه زیست‌محیطی مازندران

آنطور كه در گزارش خبرگزاری مهر آمده است علی نبیان، معاون هماهنگی امور عمرانی مازندران هم در این نشست از تالاب میانكاله به‌عنوان مهم‌ترین ذخیره‌گاه زیست‌محیطی در شرق مازندران یادكرد و اظهار داشت: تلفیق حفاظت و استفاده سنتی از ذینفعان از این ذخیره‌گاه زیست‌محیطی سبب چالش‌های نامناسب در این منطقه شد. نبیان با اشاره به اینكه تالاب میانكاله تلفیقی از حفاظت سنتی و مدرن است، تصریح كرد: تلفیق حفاظت و استفاده سنتی و مدرن ذینفعان از این ذخیره‌گاه زیستی قطعاً معایب و مزایای خاص خود را به‌دنبال دارد چراكه در ابتدا مردم به‌عنوان مهم‌ترین عنصر محافظ می‌توانند با حفاظت از ذخیره‌گاه‌های زیستی زمینه توسعه و پیشرفت این مناطق را فراهم آورند. این مسئول محلی، مدیریت تالاب میانكاله را مدیریت تلفیقی آب، خاك و تنوع زیستی دانست كه حین محافظت از این ذخیره‌گاه تنوع در بهره‌برداری‌های دیگری اعم از استفاده از چراگاه و استحصال ماهی از دریا را هم شامل می‌شد. به گفته وی با برنامه‌ریزی مدون و كاربردی برنامه‌های ذخیره‌گاه‌ها باید به‌عنوان یك الگو برای سایر كشورهای جهان ارائه شود. نبیان با اشاره به ۶۵۹ذخیره‌گاه زیستی در ۱۲كشور جهان اظهار كرد: از ۶۵۹ذخیره‌گاه زیستی در جهان ۱۱ذخیره‌گاه در ۹ استان ایران قرار دارد كه تالاب میانكاله با مساحت ۶۸هزارو۸۰۰ هكتار به‌عنوان یكی از ذخیره‌گاه‌های چهارفصل اهمیت به‌خصوصی در حوزه زیستی و گردشگری این استان دارد.

    مهم‌ترین ذخیره‌گاه مازندران در آستانه نابودی

معاون استاندار مازندران در حالی از میانكاله به‌عنوان مهم‌ترین ذخیره گاه زیست‌محیطی مازندران نام می‌برد كه این ذخیره گاه به‌علت موافقت سازمان حفاظت محیط‌زیست با اجرای طرح گردشگری در آشوراده در آستانه نابودی قرار دارد. این درحالی است كه كارشناسان و متخصصان محیط‌زیست از زمان رسانه‌ای شدن موافقت سازمان محیط‌زیست با اجرای طرح گردشگری در آشوراده، بی‌وقفه و به‌صورت مداوم نسبت به بروز فاجعه زیست‌محیطی در میانكاله هشدار داده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha