دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۴
کد خبر: 163540

شکی نیست که ورزش مفید است اما زیاده روی در ورزش پیامدهایی به همراه دارد. به گفته متخصصان، ورزش بیش از حد می تواند تأثیر منفی بر سلامت بگذارد که در این مطلب به نقل از سایت «prevention» به بخشی از این موارد اشاره می کنیم.

سلامت نیوز: شکی نیست که ورزش مفید است اما زیاده روی در ورزش پیامدهایی به همراه دارد. به گفته متخصصان، ورزش بیش از حد می تواند تأثیر منفی بر سلامت بگذارد که در این مطلب به نقل از سایت «prevention» به بخشی از این موارد اشاره می کنیم.


افزایش ضربان قلب هنگام استراحت

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، متخصصان می گویند، افرادی که به طور منظم ورزش می کنند در مقایسه با افرادی که زندگی کم تحرکی دارند، هنگام استراحت ضربان قلب پایین تری دارند. این امر نشانه پمپاژ درست خون به قلب است. افزایش ضربان قلب هنگام استراحت در صورتی که بدن به علت ورزش بیش از حد تحت فشار قرار گرفته، غیرطبیعی است و همین امر باعث سکته قلبی می شود.

اختلال خواب شبانه

یکی از نشانه های افراط در ورزش، مشکل خوابیدن هنگام شب است. با زیاده روی در ورزش استرس زیادی به بدن وارد می شود که این امر در الگوی خواب فرد اختلال ایجاد می کند. خواب کافی برای کسی که ورزش می کند بسیار مهم است زیرا از این طریق بدن خود را ترمیم می کند.

تغییر خلق وخو

افرادی که بیش از حد ورزش می کنند رفتار و خلق و خویشان چنان تغییر می کند که باعث گلایه مندی اطرافیان می شود. افراط در ورزش بدن را آزرده می کند و باعث ایجاد افسردگی و بی قراری می شود.

کاهش در میزان عملکرد

یکی از نکاتی که در پی افراط در ورزش متوجه آن می شوید این است که هر جلسه توانایی شما برای ورزش کردن کمتر می شود.

کاهش اشتها

اگر در اواسط یا اواخر تمرین های ورزشی با افت اشتها رو به رو می شوید، این امر نشانه افراط در ورزش است. کاهش اشتها مانع از جذب ماده مغذی حیاتی لازم می شود.

افزایش دور کمر

افزایش دور کمر به علت تراکم چربی در قسمت شکم بر اثر استرس ایجاد می شود و ورزش بیش از حد روی بدن استرس وارد می کند. بنابراین بر خلاف انتظار دور کمر شما افزایش می یابد. شاید این سوال برایتان مطرح شود که چرا با وجود اضافه شدن چربی در اطراف کمر، وزنتان زیاد نشده است ؟ باید دانست که عضلات نسبت به چربی وزن بیشتری دارند.

از دست دادن توده عضلانی

ورزش بیش از حد به جای افزایش توده عضلانی می تواند تأثیر کاملاً عکس بگذارد. بدن عضلات را می شکند تا بتواند به طور مداوم انرژی تولید کند و از آن جا که دچار کاهش اشتها و هم اختلال خواب می شوید، تمرین بیش از حد می تواند کاهش توده عضلانی را در پی داشته باشد.

افزایش آسیب های جسمی

از آن جا که ورزش بیش از حد به خستگی مفرط، کمبود خواب، کاهش اشتها و از دست دادن توده عضلانی منجر می شود، احتمال آسیب دیدن زیاد است. آسیب نه تنها هنگام ورزش کردن بلکه در زمان انجام دادن کارهای روزمره مانند حمل کیسه  های خرید، کار منزل و... می تواند رخ دهد.

ضعیف شدن سیستم ایمنی

بیماری ها و عفونت های بیشتری به سراغ شما می آید و با ضعیف شدن سیستم دفاعی، بدن به بیماری های مختلفی مستعد می شود و به همین علت دوره بهبود بیماری طولانی تر می شود.

خطر مشکل قلبی

با ورزش، به قلب نیز ورزش می دهید بنابراین در صورت افراط، فشار زیادی روی قلب وارد می شود. ورزش متعادل برای قلب مفید است اما به هیچ وجه زیاده روی در آن توصیه نمی شود. قلب عضله ای است که با ورزش بیش از حد، ضعیف می شود.

کم شدن تمایل برای ورزش کردن

زمانی می رسد که تمایل فرد به ورزش کردن کمتر می شود. علت ورزش کردن هرچه باشد، برای سلامت یا حفظ اندام مفید است اما زیاده روی در ورزش می تواند انگیزه ورزش کردن را از بین ببرد. بدون انگیزه، قدرت شما برای انجام ورزش پایین می آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha