شاور اقتصادی وزیر بهداشت با حضور در آخرین نشست ماهیانه روسای بانک‌های کشور از نظام بانکی کشور دعوت کرد تا در بخش سلامت و بهداشت سرمایه‌گذاری کنند. بخشی که به نظر می‌رسد با اجرای طرح تحول سلامت بیش از گذشته نیازمند سرمایه‌گذاری و تجهیز منابع است.

پروژه‌هایِ سلامت طرح توجیهی مناسبی برای بانک‌ها ندارد

سلامت نیوز:از حوزه گردشگری گرفته تا صنعت و معدن، از صادرات تا شهر و... . تعداد بانک‌هایی که با زمینه‌های تخصصی فعالیت می‌کنند کم نیستند. اما در این میان بخش سلامت با وجود ارائه گسترده خدمات و بیشترین دریافت‌کننده خدمات، هنوز از حمایت‌های بانکی بی‌بهره است. سیاستی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چندی است در پیش گرفته تا شاید اقتصاد نه‌چندان توانای بخش سلامت را با حمایت بانک‌ها پویا کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگانT در همین راستا مشاور اقتصادی وزیر بهداشت با حضور در آخرین نشست ماهیانه روسای بانک‌های کشور از نظام بانکی کشور دعوت کرد تا در بخش سلامت و بهداشت سرمایه‌گذاری کنند. بخشی که به نظر می‌رسد با اجرای طرح تحول سلامت بیش از گذشته نیازمند سرمایه‌گذاری و تجهیز منابع است.


داوود دانش جعفری، مشاور اقتصادی وزیر بهداشت و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه بخش بهداشت و سلامت یک بخش عمومی است و ظرفیت‌های بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری نظام بانکی دارد عنوان کرد که نتایج معنوی آن نیز در حوزه مسئولیت اجتماعی بانک‌ها کاملا مشهود و قابل برنامه‌ریزی است.

اما کارشناسان حوزه اقتصادی معتقدند جدای از نتایج معنوی و مسئولیت‌های اجتماعی، ورود به حوزه بهداشت و سلامت باید برای بانک‌ها و موسسات مالی توجیه اقتصادی داشته باشد.

غلام‌حسن تقی‌نتاج، مدیرعامل بانک مهر اقتصاد در این‌باره می‌گوید: «انواع موسسات بانکی و اعتباری اعم از دولتی و خصوصی در کشور فعالیت دارند که در بخش‌های مختلف اقتصادی هم ورود کرده‌اند. قیمت تمام‌شده پول این موسسات و بانک‌ها چیزی بین 20 تا 26 درصد است (یعنی نرخ سودی که به سپرده‌گذار داده و علاوه ‌بر آن نرخ قانونی که نزد بانک مرکزی گذاشته می‌شود) و با توجه به این قیمت تمام شده طبیعی است هر کدام از بانک‌ها و موسسات اعتباری که به عرصه‌ای وارد می‌شوند، باید از نظر اقتصادی برای آنها توجیه پذیر باشد. یعنی سودی در حدود 27 تا 28 درصد را مد نظر دارند تا هزینه‌هایی که گفته شد را پوشش دهند و سودی نیز برایشان باقی بماند.

به گفته او اگر پروژه‌هایی که در حوزه سلامت مطرح می‌شود، سود مورد انتظار موسسات پولی و بانکی را تامین کنند، مطمئنا این موسسات و بانک‌ها ورود پیدا می‌کنند و  بخشی از منابع‌شان را به این موضوع اختصاص می‌دهند. نتاج با اشاره به سیاست‌های اقتصادی دولت می‌گوید: «اگر دولت نقدینگی به اقتصاد تزریق کند، رونق اقتصادی ایجاد خواهد شد و در نتیجه منابع آزاد موسسات پولی و بانکی هم بیشتر می‌شود و آنها هم می‌توانند بیشتر در خدمت چنین طرح‌هایی با نیات اجتماعی و رفاهی قرار گیرند.

اما عملا با معوقاتی که بانک‌ها با آن مواجه هستند و حالت رکودی که شاهد آن هستیم، آنقدر موضوعات ضروری در اقتصاد کشور مطرح است که شاید موسسات پولی و بانکی بخش کمی از منابع‌شان را بتوانند به حوزه سلامت اختصاص دهند.»

او با بیان اینکه پروژه‌هایی که در این حوزه تعریف می‌شود طرح توجیهی مناسبی برای بانک‌ها ندارد ادامه می‌دهد: «نرخ‌های سود حول و حوش 10 تا 20 درصد است و این موضوع بازدهی و جذابیت را برای موسسات پولی و مالی ایجاد نمی‌کند.»

اگرچه به نظر می‌رسد در چند وقت اخیر سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی با توجه بیشتر در این حوزه از مشاوران اقتصادی خواسته است تا طرح‌های توجیهی‌ای متناسب با نرخ‌های مورد انتظار بانک‌ها تعریف کنند تا رغبت بانک‌ها و موسسات اعتباری برای ورود به این حوزه بیشتر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha