دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۲
کد خبر: 163560

مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام گفت: متأسفانه در مناطق جنوبی استان شاهد گسترش بیابان‌ها هستیم.

سلامت نیوز: مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام گفت: متأسفانه در مناطق جنوبی استان شاهد گسترش بیابان‌ها هستیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزان نیوز، مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام گفت: متأسفانه در مناطق جنوبی استان شاهد گسترش بیابان‌ها هستیم بطوری‌که هم‌اکنون سطح این بیابان‌ها به بیش از 424 هزار هکتار رسیده است.

«رضا احمدی»  اظهار کرد: استان ایلام دارای 641 هزار و 667 هکتار جنگل و یک‌میلیون و 146 هزار هکتار مرتع و بیابان است و متأسفانه بیشتر در مناطق جنوبی استان شاهد گسترش بیابان‌ها هستیم بطوری‌که هم‌اکنون سطح این بیابان‌ها به بیش از 424 هزار هکتار رسیده است.

وی بابیان این‌که امسال بیش از یک هزار و 278 هکتار از جنگل‌های ایلام دچار حریق شد، افزود: به‌علت کاهش بارندگی، افزایش دما هم‌چنین ریزگردها سطح پوشش بیابان‌های استان در حال افزایش است.

احمدی با اشاره به آلوده شدن بخش وسیعی از جنگل‌های بلوط استان به آفت لوران توس خاطرنشان کرد: بیش از 90 هزار هکتار از سطح جنگل‌های استان ایلام به بیماری نیمه انگلی لورانتوس آلوده‌ شده است.

وی تنک شدن جنگل‌ها و مسن شدن پایه‌های درختی بلوط‌ها را عوامل عمده آلودگی جنگل‌ها به این آفت دانست و ادامه داد: تاکنون بیش از 30 هزار هکتار از عرصه‌های جنگلی استان را با کمک مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد از آفت لوران توس پاک‌سازی کرده‌ایم.

مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام به آتش‌سوزی‌های جنگل‌های ایلام در سال جاری اشاره کرد و افزود: متأسفانه بیش از یک هزار و 278 هکتار از جنگل‌های ایلام در سال جاری دچار حریق شد که درصد و شدت آتش‌سوزی مؤثر در کل این آتش‌سوزی‌ها بیش از 12 درصد یعنی سطحی بالغ‌بر 153 هکتار جنگل‌های استان طعمه حریق شده که این جنگل‌ها نیازمند بازسازی و احیا می‌باشند.

احمدی یکی از مباحث مهم در منابع طبیعی را حفاظت از وضعیت موجود دانست و اظهار کرد: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص حفاظت از منابع طبیعی، خوشبختانه در استان یک حرکت جدی و تحول اساسی در این خصوص آغاز شده است.

وی افزود: در این راستا تعداد گشت‌های کنترل و مراقبت و گشت‌های موتورسوار افزایش‌یافته هم‌چنین با دستگاه‌های امنیتی و انتظامی برای گشت مشترک هماهنگی صورت گرفته که خوشبختانه مؤثر بوده است.

احمدی خاطرنشان کرد: هم‌چنین جهت حفاظت از عرصه‌های جنگلی تمام راه‌های ورودی به جنگل‌ها تحت کنترل و تدابیر دقیق قرار گرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام تصریح کرد: همه‌ی تلاش منابع طبیعی بر این است که کانون‌های اصلی جنگلی ایلام مانند مناطق بانکول، مانشت، قلارنگ، کبیر کوه، دینار کوه و ...که خیلی هم حساس هستند، تحت کنترل و نظارت شدید قرار دهد.

وی گفت: این اداره به‌دنبال فرهنگ‌سازی حفاظت از منابع طبیعی در میان عموم مردم بوده که خوشبختانه هم‌اکنون بسیاری از مردم هم‌چنین سازمان‌های مردم‌نهاد وارد این عرصه شده و حفاظت از منابع طبیعی را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

احمدی اظهار امیدواری کرد با کمک مردم که همواره حامی منابع طبیعی بوده‌اند بتوانیم از این منابع به‌خوبی حفاظت کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • یاورمحیط زیست ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    حالا از متوليان سازمان جنگلها و اداره كل منابع طبيعي ايلام بايد پرسيد شما سالهاست بودجه صيانت از زاگرس نوش جان مي كنيد چه اقدام عاجلي براي شرايط بحراني جنگلها در حوزه زاگرس انجام داده ايد گسترش بيابانها در شهرستانهاي حوزه جنوبي ايلام كاري تعمدي ربطي به خشكسالي ندارد اتفاقا شهرستانهاي حوزه جنوبي نقطه خروجي سمت جنوبي حوضه آبخيز كبير كوه هستند بايد سرسبز و خرم باشندحوضه آبخيز كبير كوه را محل اسكان عشاير نمودن ديگر انتظار هست رودخانه اي ديگر به سمت شهرستانهاي جنوبي مهران ،دهلران ملكشاهي ،آبدانان،دره شهر و بخش هاي .....وجود داشته باشد خيلي متأسفيم همان اداره كل بودجه صيانت از زاگرس صرف قطع درختان بلوط در مهمترين حوضه آبخيز كبير كوه نمود دوستان خواهش مي كنيم از زبان نهادهاي بهره بردار و مخرب محيط زيست مطلب درج ننماييد اين قصه اش دراز است!!!!!مطالب مستند اين نوع تخريبها در وب ياوران محيط زيست قابل مشاهده هست. http://mohitzist-darehshahr.persianblog.ir/