یک متخصص بیماریهای عفونی گفت: عفونتهای گوارشی و مسمومیتهای غذایی شایع‌ترین بیماریهای عفونی در فصل تابستان هستند.

دکتر علیرضا جانبخش در گفت وگو با ایسنا، اظهار داشت: در فصل تابستان به علت افزایش سفر، مصرف غذا در خارج از منزل نیز متداول‌تر است كه این امر افراد را بیشتر در معرض بیماریهای عفونی قرار می‌دهد.

دكتر جانبخش در ادامه تصریح کرد: عامل عفونتهای گوارشی که به اسهال مسافرتی معروف هستند میکروبهایی مانند ایکولای می‌باشند که علائم آن به شکل تب خفیف، درد شکمی و اسهال غیرخونی بروز می‌کند.

وی گفت: اسهالهای ویروسی نیز که افراد شش ماهه تا دو ساله را درگیر می‌كند در فصل تابستان شیوع پیدا می‌کنند.

دکتر جانبخش درباره مسمومیت‌های غذایی اظهار داشت: این نوع مسمومیتها دو دسته‌اند؛ گروه اول علائم گوارشی فوقانی مانند درد شکم و استفراغ را به همراه دارند و گروه دوم نیز علائمی شبیه اسهال هستند.

وی گفت: عامل این مسمومیت‌ها استافیلوکوک‌ها هستند که به دنبال خوردن آب، سبزی، غذا و گوشت آلوده وارد بدن می‌شوند و دوره‌ای سه تا پنج روزه دارند.

دكتر جانبخش، عفونت‌های تهاجمی را دارای علائم بیماری زای شدیدتر عنوان کرد و گفت: عفونتهای تهاجمی منجر به تشدید تب و لرز و اسهال از نوع خونی می‌شوند که شیگلا، سالمونلا، ایکولای و بعضا آمیب‌ها ایجادکننده آنها هستند.

وی گفت: این نوع از عفونت‌ها بسیار خطرناکند و ممکن است به عوارضی نظیر گشادی روده و سوراخ شدن آن منتهی شوند.

این متخصص تغذیه، استفاده از آب آشامیدنی سالم، غذای بهداشتی، شستن دستها، ضد عفونی کردن سبزی و میوه با پرکلرین و پرهیز از مصرف غذاهای باز را از جمله راهکارهای جلوگیری از ابتلا به عفونتهای خاص تابستانی برشمرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha