قائم مقام سازمان نظام پزشكی بیشترین اختلاف نظر میان وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشكی در باره تعرفه‌های درمانی بخش خصوصی را در زمینه ارزش نسبی خدمات ضرایب جراحی، داخلی و بیهوشی عنوان كرد و در عین حال بیشترین كاركرد تعرفه‌های نظام پزشكی را از نظر آماری مربوط به بخش سرپایی دانست.

دكتر علیرضا زالی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تاخیر بیش از سه ماهه در اعلام تعرفه‌های درمان بخش خصوصی سال جاری، گفت: كمیته‌های كارشناسی مشترك وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشكی برای احصای تعرفه‌های درمان سال جاری اقدامات مشتركی را انجام دادند.

وی با بیان اینكه وجه اختلاف در زمینه تعرفه‌های ویزیت سرپایی و هتلینگ بیمارستانی میان وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشكی تقریبا در گروه مبانی كارشناسی مورد قبول وزارتخانه و سازمان است، ادامه داد: تاكنون بیشترین اختلاف نظر میان وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشكی در زمینه ارزش نسبی خدمات ضرایب جراحی، داخلی و بیهوشی است. این در حالی است كه بیشترین كاركرد تعرفه‌های نظام پزشكی از نظر آماری عمدتا در بخش سرپایی است.

قائم مقام سازمان نظام پزشكی با اشاره به ثابت نگه داشتن ضریب K سال گذشته و اعمال آن برای سال جاری، افزود: معمولا هر سال ضریب K افزایش می‌یافت؛ اما اعضای شورای عالی نظام پزشكی به منظور نزدیك‌تر شدن به مبانی تعرفه‌ای مشترك وزارتخانه و سازمان، برای امسال در این زمینه افزایشی را اعمال نكردند. در مجموع اقدامات مشترك میان وزارت بهداشت و سازمان در مورد تعیین خدمات چه دربخش دولتی و چه در بخش غیردولتی نتایج مثبتی خواهد داشت.

تفویض اختیار به شورای هماهنگی استان‌ها برای تعدیل تعرفه‌های آن استان

دكتر زالی با اشاره به تفویض اختیار شورای عالی نظام پزشكی به روسای شورای هماهنگی استان‌ها، تصریح كرد: از آنجا كه بضاعت اقتصادی استان‌ها با یكدیگر متفاوت است به روسای شورای هماهنگی استان‌ها در سراسر كشور ابلاغ شد كه در اعمال تعرفه‌ها شرایط اقتصادی هر استان را در نظر بگیرند و تعدیل لازم را انجام دهند. از چند روز گذشته نیز گزارش‌های رسمی استان‌ها از جمله كرمان، آذربایجان شرقی و خراسان مبنی بر تغییر در قسمت‌های مختلف تعرفه‌ها از جمله ضرایب جراحی، هتلینگ و ویزیت‌ها، دریافت می‌شود. همچنین برخی گزارش‌ها حاكی از آن است كه در شهرستان‌های برخی استان‌ها تعدیل بیشتری صورت گرفته است.

جمع‌آوری و آنالیز تعرفه‌های استانی بخش غیردولتی

وی با اشاره به اقدامات سازمان نظام پزشكی در جهت جمع‌آوری و آنالیز تعرفه‌های استانی، ادامه داد: بنابراین با بررسی معدل تعرفه‌های استانی، مشخص می‌شود موارد مورد اختلاف تا حد زیادی به نظرات كارشناسی مشترك وزارتخانه و سازمان نزدیك است. به عنوان مثال برخی آیتم‌های تعرفه‌ای استان آذربایجان شرقی بین 10 تا 35 درصد تعدیل داشته است و بیشترین میزان تعدیل‌های انجام شده در زمینه K جراحی، داخلی و هتلینگ است.

قائم مقام سازمان نظام پزشكی با تاكید بر آن كه هر تصمیم شورای هماهنگی استان‌ها برای تعدیل و تغییر تعرفه‌ها مورد حمایت شورای عالی است، ادامه داد: در برخی استان‌ها نیز نظرات سازمان با نظرات وزارتخانه همخوانی دارد. به عنوان نمونه در یكی از استان‌ها ضریب جراحی به جای 36 هزار تومان، 28 هزار تومان اعمال می‌شود. همچنین در استانی دیگر ضریب 5K به جای 10K اعمال می‌شود.

سقف تعرفه‌های نظام پزشكی؛ خط قرمز سازمان

اقدامات سازمان نظام پزشكی در زمینه انتظام تعرفه‌ای

وی با اشاره به تعیین زمان ویزیت و اعلام آن همراه با آیتم‌های تعرفه‌ای، افزود: همچنین در شورای عالی نظام پزشكی راهكارهای لازم برای نظارت و اعمال تعرفه‌های بخش خصوصی در نظر گرفته شده است. بر این اساس سقف تعرفه‌های نظام پزشكی خط قرمز سازمان خواهد بود و با افرادی كه از این خط قرمز عبور كنند به عنوان متخلف برخورد قانونی خواهد شد.

دكتر زالی ادامه داد: به نظر می‌رسد با این مصوبه شورای عالی نظام پزشكی برای اینكه این شورا بتواند در زمینه انتظام تعرفه‌ای اقدامات خود را اعمال كند، زمینه بسیار خوبی مهیاست. بنابراین از دستگاه‌های اجرایی درخواست می‌شود با حفظ حرمت مصوبه شورای عالی، كمك كنند تا امسال در زمینه سامان بخشیدن به نظام تعرفه‌ای بخش غیردولتی اقدام موثری انجام شود. در مجموع این مصوبه می‌تواند در جهت انتظام تعرفه‌ای و پرهیز از هرج و مرج تعرفه‌ای موثر باشد.

قائم مقام سازمان نظام پزشكی در پایان گفت: نظرات كارشناسی و مستدل بخش‌های مختلف در رابطه با مصوبات شورای عالی نظام پزشكی، در جلسات این شورا مورد بررسی قرار می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha