مطالعات جدیدنشان می دهد علائم سرگیجه، ضعف و احساس سبکی سر پس از ایستادن می تواند از نشانه های خطر ابتلا به بیماری های مغزی مانند پارکینسون یازوال عقل باشد که خطر مرگ را دراین قبیل افرادافزایش می دهد.

سرگیجه طولانی بعد از ایستادن نشانه چیست؟

سلامت نیوز: مطالعات جدیدنشان می دهد علائم سرگیجه، ضعف و احساس سبکی سر پس از ایستادن می تواند از نشانه های خطر ابتلا به بیماری های مغزی مانند پارکینسون یازوال عقل باشد که خطر مرگ را دراین قبیل افرادافزایش می دهد.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از مهر، احساس سرگیجه پس از ایستادن به دلیل افت ناگهانی فشار خون می تواند یک مشکل جزئی باشد که در اثر استفاده از دارو یا کم شدن آب بدن صورت گیرد. اما در صورتی که این مشکل به صورت مکرر رخ دهد، می تواند نشانه ای از یک بیماری جدی تر به نام «افت فشار خون وضعیتی (orthostatic hypotension)» باشد که در واقع به افت فشار خون در سه دقیقه از وضعیت نشسته یا ایستاده گفته می شود.


«کریستوفر گیبونز»، از دانشکده پزشکی هاروارد در بوستون آمریکا، در رابطه با این وضعیت می گوید: «پژوهش ها و مطالعات ما نشان می دهد که تاخیر افت فشار خون وضعیتی زمانی رخ می دهد که افت فشار خون بیش از سه دقیقه پس از حالت ایستاده و یا نشسته صورت گیرد.»
او در ادامه توضیحاتش تاکید کرد: «یافته های تحقیقات ما نشان می دهد که بیش از نیمی از افرادی که دچار تاخیر در چنین وضعیتی می شوند، با خطر ایجاد بیماری های زوال عقل و اختلالات مغزی روبرو هستند.»


محققان این تیم تحقیقاتی در پژوهش های خود، پرونده های پزشکی ۱۶۵ نفر با میانگین سنی ۵۹ سال که آزمایش های سیستم عصبی را انجام داده و به مدت ده سال تحت نظر بودند، را مورد بررسی و بازخوانی قرار دادند. از تعداد کل این افراد، ۴۸ نفر دارای تاخیر افت فشار خون وضعیتی بوده و در ۴۲ نفر افت فشار خون وضعیتی تشخیص داده شد و ۷۵ نفر دیگر نیز شامل هیچ کدام از این وضعیت ها نمی شدند.


علاوه بر این، بررسی ها نشان می دهند که پس از مدتی در حدود بیش از ده سال، ۵۴ درصد از کسانی که مورد بررسی قرار گرفتند با تاخیر افت فشار خون وضعیتی روبرو شدند که به پیشرفت افت فشار خون وضعیتی انجامید و ۳۱ درصد دچار یک بیماری زوال و انحطاط مغز همچون پارکینسون یا زوال عقل شدند. قابل ذکر است که میزان مرگ و میر در میان کسانی که مورد بررسی قرار گرفتند با تاخیر افت فشار خون وضعیتی که به پیشرفت افت فشار خون وضعیتی انجامید،در بیش از ده سال، پنجاه درصد عنوان شده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha