سه‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۰
کد خبر: 163616

یک متخصص مغز و اعصاب گفت: هر تغییر ناگهانی و بدون علت که بیشتر از چند روز در بدن باقی بماند از اهمیت بالایی برخوردار است.

سلامت نیوز:یک متخصص مغز و اعصاب گفت: هر تغییر ناگهانی و بدون علت که بیشتر از چند روز در بدن باقی بماند از اهمیت بالایی برخوردار است.


 به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،پروفسور علی گرجی با اشاره به اینکه 40 درصد از مبتلایان به سرطان، کاهش وزن غیر قابل توجیه دارند، اظهار کرد: در بعضی از انواع سرطان‌ها اگر در مراحل اولیه آگاهی یابیم و به درمان بپردازیم، بیماری با درمان‌های ساده کنترل می‌شود و نیاز به درمان‌های دردآور و سخت نظیر شیمی درمانی و پرتو درمانی نخواهد بود.


گرجی با اشاره به اینکه برای تشخیص سریع‌تر سرطان، راه‌های متفاوتی وجود دارد، ادامه داد: هر تغییر ناگهانی و بدون علت که بیشتر از چند روز در بدن باقی بماند از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی با بیان اینکه علائم تشخیص سرطان در تمام سنین باید جدی گرفته شود و هرچه سن فرد بالاتر رود، احتمال ابتلا به سرطان بیشتر می‌شود، اظهار کرد: گرچه برخی نشانه‌ها که امروز به آن می‌پردازیم به طور حتم نشانه‌ سرطان نیستند، اما باید با مراجعه به پزشک مطمئن شد که روند بدخیمی در بدن شروع نشده باشد.


گرجی یکی از شایع‌ترین علائم ابتلا به سرطان را کاهش وزن بی‌دلیل عنوان کرد و گفت: حدود 40 درصد از مبتلایان به سرطان، کاهش وزن غیرقابل توجیه را در زمان تشخیص دارند و اغلب این نشانه در افرادی است که مبتلا به تومورهای پستان یا ریه هستند.


این پزشک متخصص مغز و اعصاب اضافه کرد: کاهش وزن ممکن است نشانه‌ سرطان روده بزرگ یا بخش دیگری از دستگاه گوارش باشد. کاهش وزن بی‌دلیل تا اندازه‌ای شایع است؛ بطوری که کاهش وزن و تحلیل شدید عضلانی در 80 درصد سرطان‌های پیشرفته قابل مشاهده است.
گرجی کاهش وزن شدید بدون رژیم لاغری را نگران‌کننده دانست و افزود: از دست دادن 4.5 کیلوگرم از وزن بدن در یک ماه یا بیشتر از 10 درصد از وزن کل بدن در مدت شش ماه، نشانه‌ای است که نباید نادیده گرفته شود.


استاد دانشگاه مونستر آلمان دیگر علامت ابتلا به سرطان را تب دائم بیان کرد و گفت: گرچه تب ساده نشانه‌ مقابله بدن با یک عفونت است، اما تب دائمی یا طولانی‌مدت می‌تواند نشانه‌ نوعی سرطان مانند سرطان لنف یا خون باشد. لوسمی یا سرطان خون نشانه‌هایی مانند عفونت مکرر، تب، خستگی، درد و دیگر نشانه‌های مشابه آنفلوانزا دارد که ممکن است هرچند روز یک‌بار تکرار شوند.


گرجی با اشاره به اینکه ضعف و خستگی که با استراحت یا خواب کاهش نیابد و ناشی از مشکلات روحی و روانی هم نباشد، از نشانه‌های سرطان است، خاطرنشان کرد: تنگی نفس ممکن است در اثر بیماری‌های بسیار مختلفی ایجاد شود، اما این نشانه ممکن است با سرطان ریه نیز مرتبط باشد.
این پزشک متخصص مغز و اعصاب تصریح کرد: بعضی اوقات نشانه‌های سرطان‌هایی مانند خون و ریه، سرفه‌های شدید همراه با دفع خلط چرکی یا خونی به صورت پایدار یا دوره‌ای است.
گرجی ادامه داد: ممکن است درد قفسه سینه نیز به ناحیه شانه‌ها و بازوها گسترش یابد که باید در صورت چنین نشانه‌هایی حتما با پزشک مشورت شود و اگر سرفه و گرفتگی صدا بیش از شش هفته به طول انجامید، حتما مشکل را جدی گرفته و به پزشک مراجعه کنید.


وی با اشاره به اینکه اگر فرد سابقه‌ مصرف سیگار را داشته باشد، گاهی گرفتگی صدا ممکن است نشانه‌ سرطان حنجره، تیروئید، مری یا ریه باشد، گفت: نفخ دائمی بی‌دلیل و طولانی‌مدت طی چند هفته می‌تواند یکی از نشانه‌های سرطان اعضای داخل شکم باشد. این علامت می‌تواند همراه با درد لگن و احساس پُر بودن شکم نیز باشد.


این پزشک متخصص مغز و اعصاب، خاطرنشان کرد: همچنین درد یا نفخ معده پس از خوردن غذا ممکن است نشانه‌ سرطان معده یا بیماری‌های دیگری نظیر زخم معده باشد که نادیده گرفتن آن نتایج ناگواری دارد.
این متخصص عنوان کرد: سرطان مری با احساس چسبیدگی غذا به گلو یا مری ظاهر می‌شود. از نشانه‌های دیگر این سرطان درد و سوزش هنگام فرو دادن غذاست.
وی در خصوص یرقان، گفت: این بیماری با زرد شدن پوست و سفیدی چشم‌ها مشخص می‌شود. گرچه یرقان بیشتر نشانه‌ بیماری‌های کبدی و کیسه‌ صفرا است، اما این بیماری نشانه‌ای از سرطان لوزالمعده یا کبد نیز هست.


گرجی برآمدگی‌ها و توده‌ها در بدن را نیز خطرناک عنوان کرد و افزود: برآمدگی در پستان، بیضه، کشاله‌ ران، شکم، زیر بغل یا قسمت‌های دیگر بدن بویژه اگر بیش از دو یا سه هفته و بیشتر باقی بماند، باید به وسیله پزشک بررسی شود. توده‌های متعدد در زیر بغل ممکن است نشانه‌ سرطان سینه باشد. بانوان در هر سنی با یافتن توده‌ای در پستان یا زیر بغل خود باید به پزشک مراجعه کنند تا مطمئن شوند که این توده شروع بدخیمی نباشد.


وی با اشاره به اینکه تغییرات پوستی معمولا دردی ندارد و کمتر نشانه‌ای از یک مشکل جدی سلامتی است، یادآور شد: افراد در صورت مشاهده تغییرات پوستی اعم از رشد لکه‌ها یا زخم‌های جدید پوستی، زخمی شدن یا خون آمدن از خال‌های پوستی و تغییراتی در تقارن، اندازه، رنگ و قطر خال‌های موجود در روی پوست باید به پزشک مراجعه کنند.


استاد دانشگاه مونستر آلمان تغییرات غیرمعمول در ناخن انگشتان را هم از دیگر علائم سرطان اعلام و اظهار کرد: این تغییرات غیرمعمول ممکن است نشانه‌ای از چند نوع سرطان مانند سرطان پوست، کبد یا ریه باشد. در حالی که تغییرات در ناخن‌ها می‌تواند دلایل بسیار مختلفی داشته باشد. در عین حال ممکن است یکی از نشانه‌های هشداردهنده‌ سرطان نیز باشد.


گرجی گفت: درد لگن یا ناحیه‌ پایین شکم که با سنگینی لگن همراه باشد، ممکن است نشانه‌ سرطان تخمدان، رحم یا روده‌ها باشد؛ بانوانی که باردار نشده‌اند یا سابقه خانوادگی سرطان رحم یا تخمدان دارند باید این علامت را جدی‌تر بگیرند.


وی هرگونه خونریزی بدون دلیل را نشانه بیماری‌های متعدد از جمله سرطان عنوان و تصریح کرد: مشاهده خون در ادرار نشانه عفونت کلیه و نشانه سرطان مثانه و کلیه است. همچنین خون در مدفوع می‌تواند از علائم بواسیر و سرطان روده باشد.


این پزشک متخصص مغز و اعصاب گفت: خونریزی بین قاعدگی یا پس از یائسگی نشانه‌های سرطان رحم، استفراغ خونی و سرفه‌ خونی ممکن است نشانه‌هایی از سرطان معده، مری و سرطان ریه باشد. زخمی که بهبود نمی‌یابد یا خونریزی که قطع نمی‌شود، ممکن است نشانه‌ای از وجود سرطان خون در بدن باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha