سه‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۴
کد خبر: 163623

درحال حاضر در كشور با كسری قابل توجه 80هزار تخت بیمارستانی روبه‌رو هستیم. این كمبود درحالی است كه سالانه تنها 2000 تخت به تخت‌های موجود اضافه می‌شود. با حسابی سرانگشتی می‌توان فهمید كه اگر توسعه در این بخش با سرعت فعلی پیش برود برای جبران این كمبود حدود 40سال زمان نیاز است.

سلامت نیوز:اهمیت حوزه بهداشت و سلامت برای دولت یازدهم كاملا روشن است و حتی از وعده‌های انتخاباتی ریاست محترم جمهور توجه به این حوزه بوده است. در چند سال گذشته از یك‌سو با شدت گرفتن تورم و بیكاری در كشور روبه‌رو بودیم و از سوی دیگر با توجه به افزایش نرخ ارز و نگاه به این واقعیت كه بخش قابل توجهی از اقلام بهداشتی و دارویی در كشور وارداتی هستند، می‌توان دریافت كه چه فشاری روی خانوارها در این بخش تحمیل شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تعادل درحال حاضر در كشور با كسری قابل توجه 80هزار تخت بیمارستانی روبه‌رو هستیم. این كمبود درحالی است كه سالانه تنها 2000 تخت به تخت‌های موجود اضافه می‌شود. با حسابی سرانگشتی می‌توان فهمید كه اگر توسعه در این بخش با سرعت فعلی پیش برود برای جبران این كمبود حدود 40سال زمان نیاز است. البته همه اینها در شرایطی است كه رشد 1.3درصدی جمعیت را در نظر نگیریم.

اما با وجود این مازاد تقاضای نسبتا بالایی كه در حوزه بهداشت وجود دارد، هیچ‌گاه بخش خصوصی به صورت جدی وارد نشده است. شاید بتوان پایین بودن نرخ تعرفه‌ها را دلیلی برای عدم ورود بخش خصوصی به این بازار برشمرد. هنگامی كه شاهد افزایش سطح قیمت‌ها هستیم، بیمارستان‌ها و مراكز بهداشتی همچنان باید با همان نرخ تعرفه گذشته خدمت‌رسانی كنند.

طبعا با كاهش سود انتظاری در این حوزه، بخش خصوصی نیز رغبت كمتری به آن نشان می‌دهد. این امر سبب شده بیمارستان‌ها و مراكز بهداشتی دولتی شاهد ازدیاد مراجعان بوده و این امر سبب كاهش كیفیت خدمات‌رسانی شود. كما اینكه بعد از اصلاح تعرفه‌ها توسط دولت، بخش خصوصی به این حوزه نیز روی خوش نشان داد. اقدام به احداث یك بیمارستان هزار تخت خوابه در قم توسط یكی از بانك‌های خصوصی و حضور چند شركت نفتی مپنا در دیگر حوزه‌های بخش سلامت گواه این ادعاست.


در صورت عدم تدبیر درست و اصولی در بخش بهداشت و سلامت نمی‌توان آینده درخشانی را برای آن پیش‌بینی كرد. احتمالا همین مشكلات بخش دولتی بهداشت و درمان را بر آن داشته كه از طریق سرمایه‌گذاری خارجی توسعه این بخش را سرعت بخشد. البته به نتیجه رسیدن سیاست‌های دولت در این بخش زمانبر است و مستلزم صبر و حوصله زیادی خواهد بود. می‌توان امیدوار بود كه لغو تحریم‌ها نیز بتواند دولت را در نیل به این اهداف یاری برساند.

دكتر سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت در ملاقات با مدیرعامل اگزیم بانك و هیاتی از كره با بیان اینكه دولت فعلی موضوع سلامت را در اولویت قرار داده است، گفت: «فرصت‌های سرمایه‌گذاری مناسبی در ایران فراهم است.»

وی با بیان اینكه در حوزه صنعت داروسازی، واكسن، پالایشگاه خون و فرآورده‌های خونی، ساخت بیمارستان و تجهیزات پزشكی امكان سرمایه‌گذاری وجود دارد، گفت: «مواردی مورد توافق ما و طرف كره‌یی بوده كه تضمین می‌كنیم آنچه بین سرمایه‌گذار خارجی، وزارت بهداشت و وزارت اقتصاد تفاهم شده به همه موارد عمل شود.»

وزیر بهداشت با اشاره به اینكه سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت یكی از اولویت‌های ویژه دولت است كه می‌تواند فرصت خوبی برای كمپانی‌های خارجی ازجمله كره به ویژه در ساخت مگاهاسپیتال‌ها (بیمارستان‌های چند هزار تخت خوابی) باشد از آمادگی كشور برای جذب سرمایه‌گذار خارجی به ویژه در حوزه سلامت خبر داد.


دكتر هاشمی یادآور شد: «فعالیت بیش از 900دانشكده طب ظرفیت مناسبی برای همكاری‌های مشترك و سرمایه‌گذاری در این بخش است و سرمایه‌گذار می‌تواند 5 دانشگاه بزرگ را انتخاب و برای هر یك از آنها پروژه‌یی تعریف كند و این امر می‌تواند شروع خوب و مناسبی برای تجهیز كمپانی‌های كره‌یی و ارتباط با بدنه گروه پزشكی در كشور ما باشد.»

وی همچنین از كمپانی‌های تجهیزات پزشكی بنام یاد كرد كه برای توسعه همكاری و مشاركت با آنها نیز مذاكراتی صورت گرفته و كره‌یی‌ها هم می‌توانند در این حوزه مشاركت كنند.


دكتر هاشمی با ابراز تمایل برای بهره‌مندی از تجربیات كره در صنعت بیمارستان‌سازی، دارو و واكسن خطاب به طرف‌های كره‌یی حاضر در این جلسه گفت: بازار كشور ما محدود به ایران نیست و ما روابط گسترده‌یی با كشورهای منطقه داریم و به عبارتی سرمایه‌گذاری در ایران سرمایه‌گذاری در بازارهای منطقه‌یی با محوریت كشور ماست.


وی با اشاره به فروریختن دیوارهای تحریم گفت: «سرمایه‌گذاران نه تنها با بخش دولتی بلكه با بخش خصوصی در كشور ما نیز می‌توانند پروژه‌های مشتركی را آغاز كنند و تنها كافی است از یك نقطه همكاری‌ها شروع شود و به تدریج گسترش یابد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha