سه‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۱
کد خبر: 163638

در حالی كه دولتمردان یكی از كارویژه‌های دولت یازدهم را افزایش پوشش بیمه‌ای و حل مشكلات ساختار بیمه عنوان می‌كنند، همچنین در این زمینه مشكلات فراوانی وجود دارد. نبود ساختار درست در نظام بیمه‌ای كشور باعث شده بیمه‌ها آن‌طور كه باید و شاید به ارائه خدمات نپردازند، به گونه‌ای كه روز گذشته یك عضو انجمن جراحان ارتوپدی ایران عنوان كرد: بیمه‌ها با پول مردم كاسبی می‌كنند.

بیمه‌های پایه و مكمل، یك بام و دو هوا

سلامت نیوز:در حالی كه دولتمردان یكی از كارویژه‌های دولت یازدهم را افزایش پوشش بیمه‌ای و حل مشكلات ساختار بیمه عنوان می‌كنند، همچنین در این زمینه مشكلات فراوانی وجود دارد. نبود ساختار درست در نظام بیمه‌ای كشور باعث شده بیمه‌ها آن‌طور كه باید و شاید به ارائه خدمات نپردازند، به گونه‌ای كه روز گذشته یك عضو انجمن جراحان ارتوپدی ایران عنوان كرد: بیمه‌ها با پول مردم كاسبی می‌كنند.
 
به گزارش سلامت نیوز، روزنامه آرمان در ادامه نوشت: در سال‌های اخیر شاهد ارائه طرح‌های گوناگونی برای افزایش پوشش‌دهی سازمان‌های بیمه‌گر بودیم كه از جمله آن می‌توان به طرح بیمه سلامت، تجمیع بیمه‌های درمانی و... اشاره كرد. باید توجه داشت كه اجرای هر یك از طرح‌ها با مشكلات و نارسایی‌های عدیده‌ای همراه بود و حتی برخی نیز در یك پله مانده به اجرا منتفی شده است. برای مثال در طرح تجمیع بیمه‌های درمانی یكی از عواملی كه منجر به مسكوت ماندن آن شد این بود كه دولت‌ها و مجلس‌های گذشته با نگاه حمایتی یك سری سرریزهای حمایتی و بیمه‌ای را به سازمان‌های بیمه‌گر اجتماعی تحمیل كرده‌اند و همین امر باعث بروز مشكلاتی شده است. از سوی دیگر، برخی از مسئولان امر بر این باور بودند كه تجمیع بیمه‌های درمانی، با اصل رقابت مطرح شده در سیاست‌های كلی نظام سلامت تناقض داشته و امكان رقابت بین صندوق‌ها را از بین می‌برد. از سوی دیگر نیز در بحث بیمه سلامت مشكلات عدیده‌ای وجود دارد كه وزارت بهداشت باید در زمینه فراز و نشیب‌های آن پاسخگو باشد.


 انتقاد از دیركردهای بیمه‌ای
روز گذشته یك عضو انجمن جراحان ارتوپدی ایران با انتقاد نسبت به استفاده ابزاری از پوشش بیمه‌ای در كشور گفت: بیمه‌ها با پول مردم كاسبی می‌كنند و این موجب می‌شوند كه پول بیمارستان و پزشكان را دیرتر بدهند و آنها نیز با بیمه‌ها كار نكنند. محمد رازی در حاشیه 23 كنگره انجمن جراحان ارتوپدی ایران با انتقاد نسبت به استفاده ابزاری از پوشش بیمه‌ای در كشور گفت: كسانی‌كه مسئول بیمه‌های پایه می‌شوند به دلیل پایین بودن خدمات آنها بیمه‌های مكمل را مونتاژ می‌كنند. او افزود: با فرض در نظر گرفتن بیمه مكمل، اگر هزینه‌ جراحی عضوی 15 میلیون تومان باشد، بیمه‌ها تنها 5 میلیون آن را می‌پردازند، بنابراین همیشه عقب هستند. عضو انجمن جراحان ارتوپدی ایران گفت: با این شرایط باز هم بیمه‌ها توان پرداخت هزینه‌ها را ندارند. رازی افزود: بیمه‌ها در دنیا با خود پزشك قرارداد می‌بندند و بر سر نرخی به تفاهم می‌رسند در حالی كه در كشور ما تفاهمی وجود ندارد و تعیین نرخ اجباری است در حالی كه نباید زور و اجبار در ارائه خدمات وجود داشته باشد. عضو انجمن جراحان ارتوپدی ایران تصریح كرد: موضوع مهم‌تر این است كه بیمه‌ها با پول مردم كاسبی می‌كنند و پول پزشكان و بیمارستان‌ها را یك سال دیرتر به آنها می‌دهند این موجب می‌شود تا پزشكان و بیمارستان‌ها تمایلی به كار كردن با بیمه‌ها نداشته باشند. او با انتقاد نسبت به طرح تحول سلامت گفت: طرح تحول سلامت چیزی شبیه مسكن مهر دیده می‌شود و این طرح مانند طرح مسكن مهر است در طرح مسكن مهر دولت بودجه عمومی را برای خانه‌دار كردن مردم گذاشت اما آنچه مناسب بود، ارائه نداد. به گزارش فارس، عضو انجمن جراحان ارتوپدی ایران افزود: طرح تحول سلامت نیز از بودجه عمومی استفاده شده و با اینكه این بودجه از پول مردم است اما متاسفانه به نحو خوبی از آن استفاده نشده است.

رازی تصریح كرد: اكنون بیمارستان‌های ما تجهیزات درمانی ندارند در حالی كه یكی از نكاتی كه در طرح تحول سلامت نسبت به آن تأكید می‌شود، رایگان بودن هزینه‌های بستری و عمل‌های جراحی است ما نیاز به تجهیزات داریم و نقاشی ساختمان‌ها و تعویض كفپوش مراكز درمانی جوابگوی نیازهای مردم نیست. او خاطرنشان كرد: بعد از اجرای طرح تحول سلامت و رایگان شدن عمل‌های جراحی مردم به مراكز درمانی هجوم آوردند. بیمارستان‌ها نیز پروتزهای مورد نیاز عمل‌های جراحی را از شركت‌ها خریداری كرده اما چون این طرح بدون برنامه‌ریزی انجام شده بود با كمبود بودجه مواجه شده؛ بنابراین اكنون در حال سخت‌گیری بیشتری در اجرای طرح تحول سلامت هستند.


 برخی پزشكان توقع غیرمنطقی دارند
یك عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره پوشش‌دهی سازمان‌های بیمه‌گر به «آرمان» می‌گوید: پوشش‌دهی بیمه‌ای در كشور ما شامل بیمه‌های پایه و بیمه‌های مكمل است. باید توجه داشت كه نحوه خدمات‌رسانی بیمه‌های پایه شامل اغلب افراد در جامعه می‌شود و نه تنها این بیمه برای سازمان‌های بیمه‌گر سودآور نیست، بلكه در این زمینه از دیگر هم‌نوع‌های عمومی نیز باید كمك دریافت كنند، نحوه پوشش‌دهی بیمه‌های مكمل نیز به آن دلیل كه تجاری و بر پایه اقتصادی است، بالطبع باید برای شركت‌ها سودآوری در پی داشته باشد. سیامك مره‌صدق می‌افزاید: بیمه‌های خصوصی در همه جای دنیا به عنوان بنگاه‌های اقتصادی به دنبال كسب منافع مالی هستند. به گفته او بیمه‌های تكمیلی در ایران از وضعیت مطلوبی برخوردار هستند و در بخش بیمه‌های پایه نیز ضعف بنیه مالی و عدم توانایی صندوق‌ها برای بخش درمان دولتی با مشكلات گوناگونی همراه است. این عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاكید می‌كند: بیمه‌ها در ایران یكی از ارزان‌ترین پوشش‌دهی‌ها در جهان محسوب می‌شوند و بیمه تكمیلی نیز بر اساس مبلغ دریافتی متعهد به پرداخت هزینه‌ها می‌شود. به گفته او بیمه‌های پایه در كشور از پوشش‌دهی مناسبی برخوردار است؛ برای مثال در بیمه پایه حتی هزینه تهیه پروتز هم به بیمار پرداخت می‌شود و این امر نشان‌دهنده وضعیت مطلوب در بیمه پایه است و در كشور ما در زمینه بیمه هیچ مشكلی وجود ندارد و نحوه خدمات‌رسانی بر اساس استانداردهای جهانی قابل قبول است. به گفته او یك عده از پزشكان در بخش خصوصی توقع دارند كه دولت برای افزایش درآمد آنها یارانه بیشتری اختصاص دهد كه این توقع غیرمنطقی است.


 بیمه‌های پایه و مكمل، یك بام و دو هوا
 یك كارشناس حوزه سیاست‌گذاری تامین اجتماعی درباره خدمات‌رسانی بیمه‌ها می‌گوید: پوشش‌دهی بیمه‌ای با اجرای طرح جامع سلامت از لحاظ پوششی با فعالیت مثبت روبه‌رو بوده است. فرشید یزدانی می‌افزاید: با اجرای این طرح، پوشش بیمه‌ای افزایش یافته است و هم‌اكنون اگر شخصی تحت پوشش نباشد، می‌تواند از خدمات بیمه سلامت استفاده كند اما پوشش بحث تكمیلی ضعیف است و فقط حدود سه درصد جمعیت را شامل می‌شود و این امر گواه هزینه‌های فاجعه‌بار است. این كارشناس حوزه سیاست‌گذاری تامین اجتماعی درباره فعالیت بیمه ها می‌گوید: اینكه بیمه‌ها با این مبالغ چه اقداماتی را انجام می‌دهند بحث دیگری است و شامل بیمه تامین اجتماعی و بیمه سلامت نمی‌شود، آن هم به این دلیل كه تامین اجتماعی باید درصد مشخصی از بودجه را برای درمان هزینه كند و حتی در یكی دو سال اخیر این مبالغ از میزان مورد نظر نیز بیشتر بوده است. به گفته او ویژگی بیمه‌های تكمیلی و تجاری این است كه بتوانند بر اساس سود اقتصادی به منافع خود دست یابند اما در بیمه‌های پایه فقط هدف خدمات‌رسانی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha