مدیرعامل سازمان انتقال خون از غربالگری خون‌های اهدایی استان تهران به روش PCR تا پایان سال جاری خبر داد و با اشاره به پرهزینه بودن این روش غربالگری خون، گفت: پس از تامین اعتبار، این روش غربالگری خون به تدریج به سراسر كشور گسترش می‌یابد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با اعلام این خبر ادامه داد: در غربالگری خون‌ها با روش كنونی واكنش بدن نسبت به ویروس سنجیده می‌شود و خود ویروس چك نمی‌شود.

وی ادامه داد: این در حالی است كه در غربالگری به روش PCR خود ویروس كنترل شده و این امر سبب كاهش دوره پنجره ویروس‌ها به دو هفته می‌شود. به این ترتیب روش مولكوكی PCR قادر است ژنوم ویروس را هر چند هم كه مقدار آن در خون كم باشد، تشخیص دهد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون، غربالگری خون‌های اهدایی به روش PCR را یك مرحله ارتقاء در غربالگری خون‌ها دانست و ادامه داد: این روش غربالگری خطر باقی مانده سلامتی خون‌ها را تا حدودی كمتر می‌كند. از طرف دیگر این روش گران بوده و مقرون به صرفه نیست؛ اما به لحاظ اطمینان از سلامت خون‌ها، استفاده از این روش بسیار مهم است. تنها مشكل برای به كار گرفتن این روش تامین اعتبارات است.

وی در ادامه با اشاره به سیستم حمل و نقل خون در كشور نیز گفت: در حال حاضر سیستم حمل و نقل خون كشور از مكانیزاسیون خاصی برخوردار نیست و در مجموع از دو روش در حمل و نقل خون‌ها استفاده می‌شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون در این باره ادامه داد: در حال حاضر بیمارستان‌ها با مراجعه به سازمان انتقال خون، خون مورد نیاز را دریافت می‌كنند. در این زمینه سازمان نیز حتی كارگرهای بی‌سواد بیمارستان‌ها را آموزش داده و كارت‌هایی برای آنها صادر می‌كند. بنابراین لازم است كه این وظیفه را سازمان انتقال خون برعهده گیرد و سرویسی ایجاد شود كه كارآمدتر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha