تهیــه دارو همــواره از دغدغه‌های بیماران پیوندی بعد از عمل جراحی است.

کم کاری تأمین اجتماعی در بیمه بیماران پیوندی

سلامت نیوز: تهیــه دارو همــواره از دغدغه‌های بیماران پیوندی بعد از عمل جراحی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، بعد از روزهای دردناك و سخت دیالیز و پیداشدن مورد مناسب پیوند حالا نوبت خانواده بیمار پیوندی است تا كفشی از جنس آهن به پا كنند تا شاید بتوانند داروهای پس از پیوند را تقریبا بدون دردسر تهیه كنند. اگر چه بسیاری از داروهایی كه برای پیوند استفاده می‌شود از سوی دولت بیمه شده و معمولا بیماران داروی بیمه شده را تهیه می‌كنند اما گاهی اوقات سنگ‌هایی همچون كمبود برخی داروها، كم كاری بیمه‌ها در بیمه كردن داروها و ارائه داروی مشابه به جای داروی تجویز‌شده به بیماران جلوی پای این بیماران قرار دارد. اما نكته عجیب در این میان مربوط به بیمارانی است كه تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دارند. به گفته این بیماران، سازمان تأمین اجتماعی بیماران پیوندی را تا 3‌ماه بعد از انجام عمل پیوند به‌عنوان بیمار خاص شناخته و بعد از طی این مدت این بیماران به‌عنوان بیمه‌شدگان عادی تأمین اجتماعی تلقی می‌شوند. بیمه شده عادی تلقی شدن به این معنی است كه داروهای پیوندی دیگر به‌صورت رایگان در اختیار این بیماران قرار نمی‌گیرد.

محمد صادقی، یكی از بیمارانی است كه 4‌ماه قبل، بعد از مدت‌ها دیالیز، پیوند كلیه انجام داده و بعد از گذشت 3‌ماه از انجام پیوند وی كه به‌عنوان بیمار خاص شناخته می‌شد تبدیل به بیمه شده عادی شده. وی با انتقاد از این وضعیت به همشهری می‌گوید:‌ بعد از اینكه كاندیدای انجام عمل پیوند كلیه شدم با توجه به كارت پیوند عضوی كه داشتم جزو بیماران خاص محسوب می‌شدم و به وسیله آن می‌توانستم داروهای پس از عمل را به‌صورت رایگان تهیه كنم اما بعد از سپری شدن 3‌ماه از عمل پیوند تأمین اجتماعی من را به‌عنوان بیمار خاص تلقی نمی‌كند و برای تهیه داروهای مورد نیازم باید هزینه زیادی را پرداخت كنم. وی می‌گوید: هر یك‌ماه و نیم یك‌بار باید داروی سلسپت و نئورال را كه به‌صورت سهمیه‌ای است حتما خریداری كنم در غیراین صورت عضو پیوندی‌ام پس می‌زند اما با این اقدام سازمان تأمین اجتماعی این‌ماه برای خرید این دو قلم دارو ناچار شدم 260هزار تومان پرداخت كنم. این در حالی است كه سال‌های طولانی حق‌بیمه ماهانه‌ام را پرداخت كرده‌ام و حالا كه به كمك بیمه احتیاج دارم تأمین اجتماعی از همكاری سر باز می‌زند. صادقی می‌گوید:‌ تنها اقدامی كه این بیمه برایم انجام داده این است كه نیمی از هزینه آزمایشم را كه 84هزار و 500تومان می‌شده پرداخت كرده و نیم دیگر را خودم پرداخت كرده‌ام. اما اگر پزشك معالجم برایم سونوگرافی رنگی یا معمولی و گاما اسكن هسته‌ای تجویز كند آن وقت باید حدود یك میلیون تومان هزینه كنم كه با این وضعیت درآمدی، اصلا امكان پرداخت این هزینه‌ها را ندارم.

    كم كاری تأمین اجتماعی

مشكل بیمه بیماران پیوندی ظاهرا مربوط به سازمان تأمین اجتماعی است، آنطور كه مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران كلیوی می‌گوید این مشكل در سایر بیمه‌های سلامت و خدمات درمانی و نیروهای مسلح وجود ندارد و این بیمه‌ها بیماران پیوندی را بدون محدودیت زمانی تحت پوشش قرار داده‌اند. هاشم قاسمی در این‌باره به همشهری می‌گوید: ‌بیماران پیوندی تا پایان عمر باید این داروها را مصرف كنند، یعنی تا پایان عمر این افراد جزو بیماران خاص هستند و نمی‌شود گفت چون عمل‌پیوند عضو انجام داده‌اند از زمره بیماران خاص خارج شده‌اند. وی می‌گوید: هر فرد دیالیزی 276هزار تومان هزینه برای دولت دارد و اگر عضو پیوندی وی به هر علتی پس‌بزند هزینه‌های نگهداری آنها برای دولت بسیار زیادتر خواهد بود. وی می‌گوید: بیمه نیروهای مسلح بهترین خدمات درمانی را برای بیمه شدگانش به همراه دارد و بیمه سلامت ایرانیان و خدمات درمانی و سایر بیمه‌ها نیز از این بیماران حمایت می‌كنند.

تنها بیمه تأمین اجتماعی است كه تا 3‌ماه بعد از پیوند این بیماران را پشتیبانی می‌كند و بعد با آنها همانند بیمه‌شدگان عادی رفتار می‌كند این در حالی است كه حدود 76هزار بیمار پیوندی تحت پوشش انجمن حمایت از بیماران كلیوی قرار دارند كه فقط آنهایی كه تحت پوشش تأمین اجتماعی هستند با این مشكل مواجهند. با این حال یكی از مهم‌ترین داروهای بیماران پیوندی داروی سلسپت است كه مدت‌هاست توزیع آن دچار مشكل شده كه البته «سیتوگان» و «سوپریمون» كه نمونه‌های ایرانی این دارو هستند در داروخانه‌ها موجودند. اما از آنجا كه به بیماران توصیه می‌شود بعد از پیوند از یك نوع دارو استفاده كرده و داروی خود را عوض نكنند و به‌رغم اینكه گفته می‌شود نحوه عملكرد نمونه‌های مشابه ایرانی داروی سلسپت با نمونه اصلی آن هیچ مغایرتی ندارد با این حال بیماران ترجیح می‌دهند نمونه سلسپت این دارو را مصرف كنند كه برای تهیه آن هم ناچارند مدام با داروخانه‌های هلال احمر تماس گرفته تا از زمان توزیع این دارو مطلع شوند. دارویی كه تعداد توزیع آن در این داروخانه‌ها نیز محدود است و معمولا تمام بیماران نمی‌توانند در زمان معین این دارو را تهیه كنند.

البته چندی پیش رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو درباره مشكل كمبود داروی سلسپت گفته كه ‌تقاضا برای این برند دارویی بیشتر از نوع ژنریك آن است به همین دلیل نوع برند آن سهمیه‌بندی شده ولی در عوض نوع ژنریك این دارو نصف قیمت برند هزینه دارد.

    تأمین اجتماعی چه می‌گوید

به‌رغم تمام اعتراضاتی كه بیماران پیوندی تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی از كم كاری این بیمه دارند اما دكتر محمد علی همتی، معاون درمان این سازمان معتقد است خدماتی كه به این بیماران ارائه می‌شود براساس مصوبه شورای‌عالی بیمه است و تا زمانی كه این بیماران به داروهای پس از پیوند احتیاج داشته باشند می‌توانند خدمات بگیرند. وی درخصوص اعتراض بیمه‌شدگان پیوندی درباره محدودیت زمانی3ماهه برای بیماران خاص می‌گوید:‌ تأمین اجتماعی هیچ محدودیت زمانی برای بیماران ندارد و تا زمانی كه پزشك معالج داروی مورد نیاز این بیماران را تحویز كند می‌توانند با استفاده از دفترچه بیمه تأمین اجتماعی این داروها را تهیه كنند و مشخص نیست این عدد 3‌ماه برای بیماران خاص از كجا آمده است. به گفته وی مشخص كردن زمان برای بیماران خاص هیچگاه در بیمه تأمین اجتماعی وجود نداشته است و تا زمانی كه بیمار داروی تجویز‌شده برای پس نزدن عضو پیوندی را مصرف می‌كند خدمات بیمه‌ای به وی داده می‌شود و بعد از آن مثل سایر بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی بیمار عادی تلقی می‌شود و می‌تواند خدمات بیمه‌ای را مانند سایرین دریافت كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha