بنا بر اعلام انجمن دیابت ایران، سالانه 8/3 میلیون نفر در دنیا به دلیل بیماری‌های مربوط به دیابت جان خود را از دست می‌دهند و از هر پنج ایرانی، یك نفر یا به دیابت مبتلاست و یا در معرض ابتلا به آن قرار دارد.

سالانه 7 میلیون نفر به شمار دیابتی‌های جهان افزوده می‌شود و عوارض دیابت نیز در هر10 ثانیه دو قربانی می‌گیرد. سالانه بیش از 100 میلیارد تومان نیز صرف عدم كنترل دیابت می‌شود.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد كه هزینه درمان دیابت نوع 1 همراه با عوارض، 12 برابر و هزینه درمان دیابت نوع 2 با عوارض 24 برابر هزینه درمان دیابت بدون عوارض است. این در حالی است كه 90 درصد جمعیت دیابتی‌ها را افراد دیابتی نوع 2 تشكیل می‌دهند.

در ایران نیز با وجود استفاده از روش‌های مختلف درمانی ( قرص و انسولین)، حدود 95 درصد دیابتی‌ها كنترل مطلوبی ندارند كه كم تحركی، تغذیه نامناسب و افزایش متوسط طول عمر از عمده‌ترین دلایل آن است.

شایع‌ترین زمان تشخیص دیابت در ایران بین40 تا 50 سالگی است؛ یعنی زمانی كه متاسفانه فرد مبتلا به دیابت به دلیل عدم آگاهی كافی از این بیماری، به یكی از علائم مستعد كننده عوارض دیررس دیابت مبتلا شده و هزینه‌های هنگفت درمانی وی آغاز شده است.

نتایج تحقیقات حاكی از آن است كه بیشترین هزینه دیابت مربوط به مرحله پیشگیری ثالثیه یعنی پیشگیری از عوارض دیررس دیابت است. بنابراین ناگزیر باید دیابت را در مراحل پیشگیری اولیه (آغاز ابتلا) و ثانویه ( جلوگیری از عوارض ) مهار كرد.

تحرك جسمی و تغذیه مناسب از كم هزینه‌ترین راه‌های پیشگیری و درمان دیابت است. در این راستا اول مرداد ماه مصادف با بزرگداشت مقام مهندس فاطمه طالقانی، كارشناس و مدرس تغذیه انجمن دیابت ایران و روز " تجلیل از آموزش دهندگان دیابت " همایشی علمی ـ آموزشی در حسینیه ارشاد برگزار می‌شود. علاوه بر این برای سومین سال متوالی از افراد دیابتی نوع 1 كه از كنترل مطلوب برخوردارند، تقدیر می‌شود. همچنین به برندگان مسابقه دیابت كه پیش از این با همكاری كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان برگزار شده، جوایزی اهدا خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha