رییس بخش اورولوژی و پیوند کلیه بیمارستان شهید لبافی نژاد با اشاره به انجام حدود یكهزار و 200 مورد اهدا كلیه بدون ایجاد شكاف در این بیمارستان، گفت: اهدا كلیه با روش لاپاراسكوپی 10 درصد موثرتر از عمل باز است؛ چرا كه در روش لاپاراسكوپی، كلیه كمتر دستكاری می‌شود.

دكتر ناصر سیم فروش در گفت‌وگو با  ایسنا، با اشاره به مزایای عمل اهدا كلیه به روش لاپاراسكوپی، گفت: با استفاده از روش لاپاراسكوپی هیچ شكافی بر روی عضلات اهدا كننده كلیه صورت نمی‌گیرد و تنها از چند سوراخ كوچك، عمل اهدا انجام می‌شود.

وی با بیان این كه بررسی‌های انجام شده نشان داده كه نتایج حاصل از اهدا كلیه به روش لاپاراسكوپی مانند عمل باز است، ادامه داد: حتی ثابت شده كه اهدا كلیه با روش لاپاراسكوپی ده درصد بهتر از عمل باز است؛ چرا كه در روش لاپاراسكوپی، كلیه كمتر دستكاری می‌شود. عمل اهدا كلیه به روش لاپاراسكوپی از نظر زیبایی نیز بر روش باز ارجحیت دارد و پس از گذشت سه ماه آثاری از عمل باقی نمی‌ماند.

دكتر سیم فروش با اشاره به انجام حدود یكهزار و 200 مورد اهدا كلیه بدون ایجاد شكاف و با روش لاپاراسكوپی در بخش پیوند كلیه بیمارستان شهید لبافی نژاد، ادامه داد: بیمارستان شهید لبافی نژاد در خاورمیانه اولین و در دنیا چهارمین مركز است كه اهدا كلیه را به روش لاپاراسكوپی انجام می‌دهد. نتایج حاصل از این جراحی‌ها در مركز ثبت پیوند آلمان به ثبت رسیده است.

رییس بخش اورولوژی بیمارستان شهید لبافی نژاد با اشاره به نخستین مطالعه كارآزمایی بالینی مقایسه اهدا كلیه به روش لاپاراسكوپی با اهدا به روش باز از سوی ایران، گفت: این مقاله در سال 2004 به عنوان بهترین مقاله در لاپاراسكوپی شناخته شد و هم اكنون نیز در این زمینه یكی از پرارجاع‌ترین مقالات است كه تاكنون 60 بار به آن ارجاع شده است.

وی ادامه داد: در مجموع در مركز شهید لبافی‌نژاد جراحی لاپاراسكوپی و كلیه از حدود 15 سال گذشته آغاز شده و تاكنون بیش از 4 هزار جراحی لاپاراسكوپی صورت گرفته است.

دكتر سیم فروش، جراحی سرطان پروستات به روش لاپاراسكوپی را از مشكل‌ترین اعمال لاپاراسكوپی عنوان كرد و گفت: مركز لبافی نژاد تقریبا در ایران تنها مركزی است كه به طور روزمره سرطان پروستات را به روش لاپاراسكوپی انجام می‌دهد. در خاورمیانه نیز ایران اولین و پس از آن تركیه این عمل را انجام می‌دهد. عمل سرطان پروستات به روش لاپاراسكوپی نسبت به روش باز خونریزی كمتری داشته و دید بهتری هنگام عمل ایجاد می‌كند.

رییس گروه اورولوژی بیمارستان شهید لبافی نژاد با اشاره به انجام حدود 400 عمل ترمیم تنگی لگنچه كلیه به روش لاپاراسكوپی در مركز لبافی نژاد، ادامه داد: به این ترتیب برای ترمیم تنگی لگنچه از نوزادی تا سالمندی نیازی به شكاف عضلات نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha