رئیس سازمان بهزیستی از معافیت از خدمت سربازی 17 هزار نفر از خانواده معلولان طی سال گذشته خبر داد.

دکتر ابوالحسن فقیه در نشستی که روز سه شنبه به مناسبت هفته بهزیستی برگزار شد در جمع خبرنگاران گفت: یکی از اقداماتی که در سال گذشته انجام شد تکمیل بانک اطلاعات و آمار سازمان بهزیستی از مددجویان تحت پوشش، انجمن ها و مراکز خیریه بود و همچنین سازمانهای استانی بهزیستی از طریق شبکه اینترنت به هم وصل شدند و تا پایان شهریور نیز تمام شهرستانها به این سیستم وصل خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه بحث بودجه یکی از چالشهای بزرگ سازمان بهزیستی است، گفت: طی چهار سال گذشته بودجه سازمان بهزیستی از رشد خوبی برخوردار بود اما باز هم با مشکلاتی در زمینه تحت پوشش قراردادن مددجویان پشت نوبت و همچنین افزایش مستمری ها داریم.

رئیس سازمان بهزیستی تاکید کرد: در سال 87 بودجه مصوب سازمان بهزیستی  650 میلیارد تومان بود که 188 میلیارد تومان نیز از منابع مختلف به اعتبارات سازمان افزوده شد که از این مبلغ 87 میلیارد تومان از طریق وزارت رفاه، 13 میلیارد تومان در سفرهای استانی، 15 میلیارد تومان بن های ماه رمضان و 55 میلیارد تومان نیز از طریق بن های غیر نقدی تامین شد.

فقیه گفت: همچنین بر اساس مصوباتی که در سفرهای مقام معظم رهبری صورت گرفت، 30 میلیارد تومان نیز برای رفع مشکلات مددجویان سازمان بهزیستی اختصاص یافت.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر میانگین مستمری مددجویان تحت پوشش 32 تا 60 هزار تومان است، گفت: در سال گذشته 90 هزار نفر از معلولان پشت نوبتی و همچنین 30 هزار نفر از زنان سرپرست خانوار وارد حیطه خدمات سازمان بهزیستی شدند و همچنین بر اساس مصوبه دولت تمام مستمری های بهزیستی به صورت ملی با سیستم الکترونیک پرداخت می شود که این امر از ابتدای سال 88 صورت گرفته است.

رئیس سازمان بهزیستی در مورد آموزش نیروهای انسانی سازمان نیز گفت: در سالهای گذشته تنها 4 مرکز علمی کاربردی برای آموزش نیروی انسانی داشتیم که در حال حاضر تعداد این مراکز به 19 دانشکده رسیده است که تا پایان مهرماه نیز تعداد آنها به 24 مرکز افزایش خواهد یافت همچنین در 19 استان کشور بیش از 7 هزار دانشجو مشغول به تحصیل هستند.

به گفته فقیه در سال 84، 64 درصد نیروهای سازمان دیپلم و زیر دیپلم بودند که در سال جاری 54 درصد نیروهای سازمان دیپلم و زیر دیپلم و 46 درصد آنان نیز دارای تحصیلات بالاتر از دیپلم و بیشتر لیسانس هستند.

وی در خصوص تدوین قوانین نیز گفت: 8 ماده از مفاد قانون جامع حمایت از حقوق معلولان به تصویب هیئت دولت رسیده و تنها یک ماده آیین نامه که مربوط به صندوق فرصتهای شغلی است، به تصویب نرسیده که پیگیریهای لازم در این خصوص نیز در حال انجام است.

رئیس سازمان بهزیستی گفت: در سال گذشته 834 هزار نفر از مددجویان دفترچه بیمه خدمات درمانی دریافت کردند که تعداد آنها در سال 83 ، 349 هزار نفر بود و همچنین در سال گذشته 350 هزار نفر از معلولان نیز از کارت بیمه مکمل بهره مند شدند. همچنین صندوق درمانی نیز با اعتبار یک میلیارد و 200 میلیون تومان برای معلولان ضایع نخاعی از سال گذشته تاسیس شده است.

وی اظهار داشت:  البته با توجه به اعتبارات محدود و آمار بالای معلولان، در حال حاضر تعدادی از این افراد هستند که دفترچه بیمه ندارند و پشت نوبت دریافت خدمات قرار دارند.

فقیه در مورد تامین وسایل کمک توانبخشی نیز گفت: در سال 83،  30 هزار وسیله میان معلولان توزیع شد که این تعداد در سال 87 به 90 هزار وسیله کمک توانبخشی رسید.

وی از معافیت 17 هزار نفر از خانواده معلولان در سال گذشته خبر داد و گفت:11 هزار و 333 نفر با استفاده از ماده 6 قانون جامع حمایت از حقوق معلولان از خدمت سربازی معاف شدند و 5 هزار و 790 نفر نیز با استفاده از ماده 9 معافیت اعطایی مقام معظم رهبری از خدمت سربازی معاف شدند.

وی از پرداخت شهریه کامل 11 هزار و 484 نفر از دانشجویان معلول در سال گذشته خبر داد و گفت: در خصوص واگذاری مراکز نیز با بازنگری دستورالعمل ها، بیش از 90 درصد مراکز سازمان بهزیستی به بخش غیردولتی واگذار شد.

رئیس سازمان بهزیستی از ابلاغ آیین نامه ایجاد مجتمع خصوصی خدمات بهزیستی خبر داد و گفت: با ابلاغ این آیین نامه در راستای افزایش خدمات سازمان در مناطقی که بهزیستی مرکزی ندارد گام بزرگی برداشته خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر چند مجتمع خصوصی خدمات بهزیستی در دو استان سمنان و خوزستان ایجاد شده اند، افزود: 30 خدمت در این مجتمع ها ارائه خواهد شد که در سال آینده با گسترش آن و موفقیت آمیز بودن طرح تعداد فعالیتهای آنها نیز افزایش پیدا می کند و همچنین بر اساس نوع ارائه خدمات و منطقه ای که مجتمع در آن قرار دارد، دو نوع یارانه به این مجتمع های خصوصی پرداخت می شود.

فقیه تاکید کرد: در سال گذشته 82 هزار پرونده معلولین به مراکز غیر دولتی سپرده شده که کارهای توانبخشی آنها با شتاب بیشتری پیگیری شود و همچنین بیش از 2 هزار مرکز بهزیستی طی دو ماه مورد نظارت قرار گرفتند.

وی گفت: از ابتدای سال85 تا 87 ، 72 هزار نفر به ستاد سازمان بهزیستی مراجعه کرده اند که به92 هزار نامه مردمی پاسخ داده شد و 370 هزار نامه مربوط به برنامه های سفرهای استانی بود که از این تعداد به 300 هزار نامه پاسخ داده شد.

رئیس سازمان بهزیستی افزود:در سال 87 ، 22 هزار مورد ودیعه مسکن به زنان سرپرست خانوار اعطا شد که در سال قبل آن تعداد وامهای اعطایی 10 هزار مورد بود.

فقیه از اعطای 22 هزار ودیعه مسکن به زنان سرپرست خانوار در سال جاری خبر داد و گفت: مبلغ این وام یک تا 3 میلیون تومان است که بدون بهره و با ضمانت سازمان بهزیستی به آنان پرداخت می شود و ماهانه نیز بازپرداخت آنان فقط 17 هزار تومان است.

وی گفت: در سال جاری 11 هزار واحد مسکونی به معلولان و مددجویان تحویل داده خواهد شد.

رئیس سازمان بهزیستی در مورد اورژانس اجتماعی نیز گفت: در حال حاضر 30 مرکز در استانها به خط 123 اورژانس اجتماعی متصل هستند و امسال نیز 100 دستگاه ون به راکز اورژانس اجتماعی در شهرستانهای بیش از 50 هزار نفر جمعیت تحویل داده می شود.

وی اظهار داشت: در سال 87، 50 هزار و 475 مداخله صورت گرفت که این تعداد از 124هزار تماس مرتبطی بود که با خط 123 اورژانس اجتماعی صورت گرفته بود که بیشترین تماس ها نیز مربوط به خشونت های خانوادگی با 35 درصد و طلاق با 16 درصد بود.

به گفته فقیه طی سال گذشته هزار و 200 مجتمع خدمات بهزیستی فعال شدند و همچنین با اجرای طرح یک وعده غذای گرم به کودکان ، 180 هزار کودک از این وعده غذایی بهره مند شدند که به گفته کارشناسان وزارت بهداشت، اجرای این طرح باعث کاهش 50 درصدی سوء تغذیه در میان کودکان شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha