معاون پارلمانی وزارت امور خارجه با اشاره به فاجعه منا گفت: رایزنی‌های زیادی برای بررسی بیمارستان‌ها و سردخانه‌ها انجام شد و متوجه شدیم که در سردخانه پاکستانی‌ها دو فرد ایرانی وجود داشته است.

سلامت نیوز: معاون پارلمانی وزارت امور خارجه با اشاره به فاجعه منا گفت: رایزنی‌های زیادی برای بررسی بیمارستان‌ها و سردخانه‌ها انجام شد و متوجه شدیم که در سردخانه پاکستانی‌ها دو فرد ایرانی وجود داشته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، حسن قشقاوی در حاشیه ششمین نشست نیروهای پلیس جمهوری اسلامی با سفرا و کارداران مستقر در تهران درباره بررسی بیمارستان‌ها برای یافتن مجروحان و مفقودان حادثه منا گفت: عمق فاجعه در ساعات اولیه و انتقال سریع و غیر استاندارد جنازه‌ها به سردخانه و  همچنین انتقال مصدومان به بیمارستان‌ها در شرایط تعطیلات عید قربان موجب شد؛ سیستم سازمان‌یافته‌ای برای شناسایی افراد وجود نداشته باشد و ایران در این زمینه تلاش مضاعفی انجام داده است.


وی گفت: رایزنی‌های زیادی برای بررسی بیمارستان‌ها و سردخانه‌ها انجام شد و متوجه شدیم که در سردخانه پاکستانی‌ها دو فرد ایرانی وجود داشته است. باید تاکید کنم تنها کشوری که به صورت سازماندهی‌ شده در این حادثه عمل کرد، ایران بود.


وی افزود: ما می‌دانیم که در خانواده‌ها چه می‌گذرد اما باید واقع‌بین باشیم. در حادثه سال ۶۶ دو ماه طول کشید تا آخرین جنازه شناسایی شود. باید در بین مرز امیدواری و ناامیدی حرکت کنیم و بدانیم که سیستم کار زمانبر است. باید از خانواده‌ها نیز تقدیر کنیم که صبورانه این موضوع را تحمل می‌کنند.


قشقاوی همچنین درباره سرنوشت ۷۲ حجاجی که مفقود هستند با تشریح اقدامات صورت گرفته برای شناسایی اجساد و بازگشت مجروحان به کشور گفت: این همکاری‌ها به صورت تلفنی و حضوری بین وزارت بهداشت، مسئولان و سفرای دو کشور همچنان وجود دارد.


وی افزود: در ادامه وضعیت مفقودان برخی از اجساد تعیین تکلیف شدند و برخی از کاروان‌ها اعلام کردند که وضعیت برخی از حجاج تعیین تکلیف نشده است.
معاون پارلمانی وزارت امور خارجه گفت: نمی‌توانیم بگوییم که این افراد فوت شده‌اند. همچنین نمی‌توانیم بگوییم که این افراد زنده هستند از این رو بیان بازداشت شدن آن‌ها، بستری بودنشان در بیمارستان در عالم احتمال وجود دارد و زمانی قطعی می‌شود که بتوانیم وضعیت آن‌ها را مشخص کنیم.


قشقاوی تاکید کرد: ۱۰ عضو وزارت امور خارجه در عربستان فعال هستند و امیدواریم همکاری بین دو کشور وجود داشته باشد. کمیته اولیه که برای بررسی وضعیت حجاج از سوی محمد بن‌نائب دستور تشکیل آن صادر شده بود همچنان فعال است و به این موضوع رسیدگی می‌شود.


وی همچنین درباره رابطه همکاری قضایی و پلیسی بین ایران و سایر کشور‌ها افزود: در جلسه امروز سفرا نیز گفتم که ایران با همه کشورهایی که رابطه دیپلماتیک دارد حاضر است موافقتنامه استرداد مجرمین امضا کند. این موضوع با ۵۳ کشور به امضا رسیده و علت موفقیت وزارت خارجه در کاهش آمار زندانیان خارج از کشور این موافقتنامه‌ها بوده است.


معاون پارلمانی وزارت امور خارجه همچنین تاکید کرد: توانستیم تعداد ۳۸۰۰ ایرانی زندانی در سایر کشور‌ها را به ۲۸۰۰ نفر تقلیل بدهیم و این موضوع در سایه همکاری‌ها و توافقات بین‌المللی در زمینه استرداد مجرمان بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha