بیمارانی که در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری هستند معمولا بوسیله لوله‌ای که از طریق بینی وارد دستگاه گوارش شده، تغذیه می‌شوند و یکی از عمده درخواست‌های همراهان بیمار، حذف این شیوه تغذیه‌ای است. این در حالی است كه متخصصان این شیوه تغذیه‌ای را یکی از مطمئن‌ترین و مفیدترین روش‌های تغذیه برای بیماران بخش‌های ویژه می‌دانند.

دکتر مجتبی مجتهد زاده، استاد داروسازی بالینی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در این باره به ایسنا گفت: بیمار به دلیل شرایط حاد و بحرانی که به واسطه اختلال در عملکرد یک یا چندین ارگان اصلی بدن وی از جمله مغز، قلب، ریه، کلیه و ...ایجاد شده، ممکن است نیاز به مراقبت لحظه به لحظه کادر درمانی داشته باشد كه در این شرایط بیمار به بخش ICU انتقال داده می‌شود.

وی با اشاره به رابطه مستقیم میان سوء تغذیه این بیماران و بروز نارسایی کلیوی، عفونت‌های خونی و در نهایت تاخیر در بهبودی آنها، مهم‌ترین اقدام برای بازتوانی این بیماران را ضمن تثبیت شاخص‌های اولیه، تامین مواد مغذی به ویژه انرژی مورد نیاز بافت‌ها و ارگان‌های بدن دانست.

مجتهدزاده ادامه داد: در حالتی که نیاز بیمار به انرژی به طور فزاینده‌ای افزایش یافته، بهترین استراتژی تغذیه‌ای که می‌تواند با کمترین عوارض، کنترل شده‌ترین مواد مغذی را در اختیار بدن بیمار قرار دهد، استفاده از غذاهای فرموله است. به این ترتیب تمام مواد غذایی و آب مورد نیاز، با ارزش غذایی مشخص و کنترل شده، از طریق لوله و معمولا از راه ‌بینی وارد دستگاه گوارش بیمار می‌شود.

وی در این باره افزود: برخلاف شیوه تغذیه آشپزخانه‌ای، با غذاهای فرموله می‌ توان از رسیدن مواد مغذی معین و به میزان مشخص به بدن بیمار اطمینان پیدا كرد. علاوه بر این از وضعیت بهداشتی غذا نیز می‌توان اطمینان کامل داشت؛ بنابراین به این صورت می‌توان بر یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اصلی بدن بیمار و کادر درمانی فائق آمد.

این استاد داروسازی بالینی در پایان ضمن تاکید بر اهمیت توجیه خانواده‌ها و همراهان بیماران و ضرورت فرهنگسازی در این خصوص به ایسنا گفت: اهمیت تامین مواد مغذی به میزان کافی و به صورت کنترل شده آنقدر زیاد است كه اگر به صورتی صحیح انجام شود می‌تواند طول مدت بستری بیمار در ICU را نیز به طور چشمگیری کاهش دهد. به این ترتیب علاوه بر کاهش رنج و محنت بیمار، صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای نیز در هزینه‌های بیمار و همچنین بودجه درمانی کشور صورت می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha