مدیربرنامه ملی پیشگیری از نابینایی با اشاره به اینکه دیابتی‌ها به یک شرط دیگر به دلیل بیماری قند نابینا نمیشوند، گفت: یک درصد از جمعیت کشور به دلیل بیماری‌های نابینا کننده غیرواگیر معلولیت دارند، زیرا تغذیه نامناسب،دیابت و سیگار از علل نابینایی است.

سلامت نیوز:مدیربرنامه ملی پیشگیری از نابینایی با اشاره به اینکه دیابتی‌ها به یک شرط دیگر به دلیل بیماری قند نابینا نمیشوند، گفت: یک درصد از جمعیت کشور به دلیل بیماری‌های نابینا کننده غیرواگیر معلولیت دارند، زیرا تغذیه نامناسب،دیابت و سیگار از علل نابینایی است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم، سید فرزاد محمدی در آستانه 16 مهر (روز جهانی  بینایی) با اشاره به اینکه حدود یک درصد از جمعیت بالای 50 سال به دلیل بیماری‌های نابینا کننده از قبیل فرسودگی شبکیه، رتینوپاتی دیابتی و آب سیاه دچار معلولیت هستند، ولی می‌توان با تغییر سبک زندگی تا 70 درصد از ابتلا به این بیماری‌ها جلوگیری کرد، اظهار کرد: روز جهانی بینایی همه ساله در دومین پنج شنبه اکتبر با هدف توجه به مشکل نابینایی در سطح جهان برگزار می‌شود که مضمون بزرگداشت امسال را برای کشورمان، "بیماریهای غیرواگیر چشم پزشکی" برگزیدیم.


وی با اشاره به اینکه بزرگداشت این روز اقدام جهانی مشترکی است که از طرف آژانس بین المللی پیشگیری از نابینایی و سازمان بهداشت جهانی و بعضی سازمان‌های غیر دولتی بین‌المللی با هدف کنترل نابینایی قابل پیشگیری تا سال 2020 صورت می‌پذیرد، اظهار داشت: با توجه به اینکه بیش از 80 درصد بیماری‌های چشم قابل پیشگیری هستند، قصد داریم از این پس با حمایت وزارت بهداشت در زمینه روزهای مناسبتی چشم به هموطنان اطلاع رسانی کنیم.


مدیر برنامه ملی پیشگیری از نابینایی و سلامت چشم در مورد نام گذاری "بیماری‌های غیرواگیر چشم " برای روز بینایی امسال اظهار داشت: در این عنوان دو هدف مد نظر قرار گرفته است، نخست تمرکز بر بیماریهای نابینا کننده چشمی غیرعفونی مانند بیماری فرسودگی شبکیه در سالمندی، رتینوپاتی دیابتی، آب مروارید و آب سیاه که همگی با افزایش سن ارتباط دارند و از سوی دیگر عوامل خطر بیماریهای غیر واگیر مانند فشار و چربی خون، سندرم متابولیک و چاقی، کم تحرکی، الگوی تغذیهای و بیماری دیابت که خود از عوامل خطر و ایجاد کننده بیماریهای نابینا کننده چشم به شمار می‌رود.


مدیر برنامه ملی پیشگیری از نابینایی و سلامت چشم گفت: اختلال بینایی ناشی از فرسودگی شبکیه در سالمندی در کشور نیم درصد تخمین زده میشود که بر این اساس 49 هزار نفر در کشور به این دلیل دچار معلولیت هستند.


محمدی یاد آور شد: نتایج یافته‌های علمی بیانگر آن است که الگوی تغذیهای سالم، فعالیت بدنی (ورزش) و اجتناب از سیگار حدود 70 درصد خطر احتمال ابتلا به این بیماری های چشمی را کاهش می دهد.
به گفته وی، شیوع اختلالات بینایی ناشی از رتینوپاتی در کشور 3 دهم درصد  تخمین زده میشود و بر این اساس 27 هزار نفر در کشور به این دلیل معلولیت بینایی دارند. همچنین  فشار خون امکان بروز رتینوپاتی دیابتی و تورم مرکز شبکیه را به میزان 3.5 برابر و سیگار نیز سرعت پیشرفت رتینوپاتی را به همین میزان افزایش می‌دهد.


مدیر برنامه ملی پیشگیری از نابینایی و سلامت چشم افزود: هم اینک با کنترل عوامل خطر ذکر شده از جمله کنترل قند و چربی خون بیماران، تقریباً میتوان به بیماران دیابتی اطمینان داد که دیگر به دلیل بیماری قند نابینا نمیشوند و پس از بروز عوارض با اقدامات درمانی تزریقی، لیزر و جراحی، می‌توان آنان را بینا نگاه داشت.
محمدی اظهار داشت: از سوی دیگر، شیوع اختلال بینایی ناشی از آب سیاه در کشور 2 دهم درصد تخمین زده میشود که بر این اساس 20 هزار نفر در کشور به این دلیل معلولیت دارند.
مدیر برنامه ملی پیشگیری از نابینایی و سلامت چشم ادامه داد: به علت طبیعت خاموش بیماری آب سیاه، متاسفانه از هر چهار نفر، سه نفر از مبتلایان از آن مطلع نیستند که این امر بسیار مشکل ساز است.


محمدی عنوان کرد: توصیه می‌شود، افراد بالای 45 تا 50 ساله که در خانواده‌هایشان سابقه ابتلا به بیماری آب سیاه وجود دارد، برای انجام معاینات سالانه منظم چشم پزشکی به منظور تشخیص به موقع بیماری مراجعه کنند و در صورت تشخیص بیماری، تبعیت کافی از داروها و پیگیری داشته باشند تا با مداخلات و پیگیری موثر، بتوان به میزان قابل توجهی از احتمال بروز نابینایی به دلیل آب سیاه، کاست.


وی خاطرنشان کرد: برنامه ملی پیشگیری از نابینایی و سلامت چشم در نظر دارد در 6 ماه دوم هر سال، 6 مناسبت را که مرتبط با سلامت بینایی و چشم است، برگزار کند که نخستین مراسم آن "روز جهانی بینایی" است که امید می‌رود در نوبت‌های آینده به صورت موضوعی و تخصصی به سایر مناسبت‌ها نیز پرداخته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha