روز گذشته در محل سازمان محیط زیست، نشست خبری معاون محیط زیست طبیعی و مدیران زیرمجموعه این معاونت برگزار شد. بخشی از این نشست به پرسش‌وپاسخ درباره سد گتوند اختصاص یافت و مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست، سد گتوند را نمونه بارز توسعه ناپایدار در کشور دانست و گفت: راه‌حلی که من پیشنهاد می‌کنم، تخریب سد است؛ زیرا غیر از این هر راهکاری که ارائه شود کارگشا نخواهد بود.

سد گتوند نمونه بارز توسعه ناپایدار

سلامت نیوز: روز گذشته در محل سازمان محیط زیست، نشست خبری معاون محیط زیست طبیعی و مدیران زیرمجموعه این معاونت برگزار شد. بخشی از این نشست به پرسش‌وپاسخ درباره سد گتوند اختصاص یافت و مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست، سد گتوند را نمونه بارز توسعه ناپایدار در کشور دانست و گفت: راه‌حلی که من پیشنهاد می‌کنم، تخریب سد است؛ زیرا غیر از این هر راهکاری که ارائه شود کارگشا نخواهد بود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق، در آغاز این نشست فرهاد دبیری، معاون محیط زیست طبیعی سازمان، گفت: برای جبران کمبود نیروی انسانی مناطق تحت مدیریت و به ‌منظور ارتقای حفاظت کیفی مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست، قصد داریم از پهپادها، محیط‌بانان اسب‌سوار و دوربین‌های پیشرفته بهره ببریم که البته هیچ‌کدام از این اقدامات جای حضور و مشارکت مردم را برای ارتقای سطح مدیریت نمی‌گیرد.


دبیری با بیان اینکه امکانات سازمان حفاظت محیط زیست بسیار محدود است، اظهار کرد: در این شرایط، رویکرد جدیدی را در دستور کار قرار داده‌ایم که مبتنی بر استفاده از توان مردمی در حفاظت از مناطق است و این همان چیزی است که بسیاری از کشورها در آن تجربه‌های موفقی دارند.


دبیری در ارتباط با شکار غیرمجاز در کشور گفت: درحال‌حاضر حدود یک‌میلیون‌و ٦٠٠ ‌هزار قبضه اسلحه غیرمجاز میان مردم داریم و نزدیک به همین میزان هم اسلحه مجاز در دست مردم است. در واقع بالای دو‌میلیون اسلحه در دست مردم وجود دارد و حتی اگر ١٠ ‌درصد آنها نیز به شکار بپردازند، نمی‌توانیم اطمینان داشته باشیم که جمعیت حیات وحش ما افزایش پیدا خواهد کرد.


دبیری در ارتباط با بازگشت فسیل‌های ایرانی که از سال ٥٥ به ایران بازنگشته‌اند، گفت: این فسیل‌ها که متعلق به دوران‌های مختلف زمین‌شناسی و مربوط به جاندارانی همچون زرافه، ببر دندان‌خنجری و کرگدن‌اند در حدود سال ٥٣ در مراغه کشف شدند؛ پس از‌ آن این فسیل‌ها در سال‌های ٥٤ تا ٥٥ برای مطالعه به آمریکا فرستاده شدند؛ اما به دلیل مشکلاتی، دیگر به کشور بازگردانده نشدند. معاون سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: اما پس از طرح دعوای ما در دادگاه لاهه و تأیید این دادگاه و پذیرفتن نمایندگان آمریکا، قرار است این فسیل‌ها به کشور بازگردند. درحال‌حاضر نیز دو نماینده از ایران برای بسته‌بندی‌کردن و تحویل‌گرفتن این فسیل‌ها عازم آمریکا شده‌اند.


وی با اشاره به قرق‌های اختصاصی اظهار کرد: ظرفیت‌های قانونی در این زمینه از سال ١٣٤٦ پیش‌بینی شده است، ولی تاکنون از آن بهره نبرده‌ایم، به همین دلیل یکی از سرفصل‌های جلسه آینده شورای‌عالی محیط زیست را به این موضوع اختصاص داده‌ایم. این قرق‌ها محدوده‌های بکری هستند که یک شخص حقیقی از آنها نگهداری کند و آن فرد اجازه نگهداری از حیوانات، تکثیر و پرورش آنها را دارد. فلسفه راه‌اندازی قرق‌های اختصاصی، کاهش فشار بر مناطق چهارگانه حفاظتی است و ما به این قرق‌ها چشم‌داشت مالی نداریم.


دبیری درباره برخی شایعات مبنی بر کناره‌گیری سازمان محیط زیست از موضوع سد گتوند، گفت: در زمینه سد گتوند باید این موضوع مدنظر باشد که آیا این سد ارزیابی زیست‌محیطی دارد یا نه؟ آیا این ارزیابی را سازمان محیط زیست رد می‌کند یا نه؟ پس سازمان محیط زیست در زمینه سد گتوند خود را کنار نکشیده است، ولی فقط می‌تواند در محدوده اختیارات قانونی خود اقدام کند.  علی تیموری، مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست، نیز در این نشست درباره آتش‌سوزی جنگل‌ها در مناطق حفاظت‌شده، گفت: اگرچه در شش ماهه نخست سال ١٣٩٤ تعداد آتش‌سوزی‌ها در مناطق چهارگانه محیط زیست افزایش یافته، اما وسعت آن حدود ۶۰درصد کاهش یافته است.


تیموری افزود: از سال ۹۰ تا ۹۴، میزان آتش‌سوزی در مناطق چهارگانه محیط زیست روند نزولی داشته و با اینکه از نظر تعداد، افزایش یافته، از نظر وسعت، آتش‌سوزی در این مناطق کاهش چشمگیری داشته است. وی تصریح کرد: در شش ماهه نخست سال ۹۴، ۲۱۰ مرتبه آتش‌سوزی در مناطق چهارگانه محیط زیست رخ داده است؛ درحالی‌که در سال ۹۳، ۱۹۶ مرتبه آتش‌سوزی در مناطق چهارگانه محیط زیست رخ داده بود. بااین‌حال در شش ماهه نخست سال ۹۴ نسبت به مدت مشابه در سال ۹۳، وسعت آتش‌سوزی‌ها در این مناطق ۶۰ درصد کاهش یافته است.  در این نشست همچنین حمید گشتاسب‌میگونی، مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این سد روی سازند نمکی گچساران ساخته شده است و از همان ابتدا گفته شده مشکلاتی ایجاد خواهد کرد، ولی متأسفانه باوجود هشدارها، از آن غفلت شد. وی افزود: راه‌حلی که من پیشنهاد می‌کنم تخریب سد است؛ زیرا غیر از این هر راهکاری که ارائه شود کارگشا نخواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha