شاید به جرئت بتوان گفت در ایران بعد از شنیدن اسم «جاده» اولین چیزی كه به ذهن می‌رسد «تلفات» است. حالا دیگر تصادفات بخش لاینفك جاده‌ها شده‌اند و این اتفاقات آنقدر برای مردم و مسئولان عادی شده كه بعد از هر كدام‌شان چندین جنازه روی زمین می‌ماند و ده‌برابرش هم مصدوم و معلول و ازكارافتاده.در همین راستا، روز گذشته سازمان پزشكی قانونی از مرگ ۳۱۵ هزار شهروند در تصادفات ۱۴ سال اخیر خبر داد؛ آماری كه با جمعیت ۱۵ تا ۲۰ شهر كشور برابری می‌كند.

تصادفات معادل جمعیت 20 شهر را در 14 سال كشته‌است

سلامت نیوز: شاید به جرئت بتوان گفت در ایران بعد از شنیدن اسم «جاده» اولین چیزی كه به ذهن می‌رسد «تلفات» است. حالا دیگر تصادفات بخش لاینفك جاده‌ها شده‌اند و این اتفاقات آنقدر برای مردم و مسئولان عادی شده كه بعد از هر كدام‌شان چندین جنازه روی زمین می‌ماند و ده‌برابرش هم مصدوم و معلول و ازكارافتاده.در همین راستا، روز گذشته سازمان پزشكی قانونی از مرگ ۳۱۵ هزار شهروند در تصادفات ۱۴ سال اخیر خبر داد؛ آماری كه با جمعیت ۱۵ تا ۲۰ شهر كشور برابری می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جوان، آمارهای سازمان پزشكی قانونی كشور نشان می‌دهد از سال 1380 تا به امروز ۳۱۵ هزار و ۲۶۴ ایرانی جان خود را بر اثر سوانح رانندگی در جاده‌های كشور از دست داده‌اند، رقمی كه اگر به تعداد روزها تقسیم شود از مرگ روزانه 61 نفر حكایت می‌كند و اگر بگوییم هر ساعت حدود سه‌نفر جان خود را در خیابان‌ها و جاده‌ها از دست داده‌اند، رقم وحشتناك‌تر می‌شود.
با اینكه وقتی هواپیمایی سقوط می‌كند، خلبان مقصر اعلام می‌شود، در تصادفات رانندگی هم خطای انسانی را علت اصلی می‌دانند و بر همین اساس كارگروه امور اجتماعی، آموزش و فرهنگ ایمنی كمیسیون ایمنی راه‌ها بعد از بررسی علت سوانح رانندگی گفته ۳۰ درصد تصادفات رانندگی در ایران به دلیل عدم توجه به جلو (عدم رعایت فاصله با اتومبیل جلویی)، ۲۵ درصد انحراف به چپ، ۲۲ درصد سرعت غیرمجاز، ۹ درصد عدم توانایی كنترل وسیله، ۶ درصد عدم رعایت حق تقدم و الباقی هم سایر موارد است.
معلوم نیست چرا در این میان كیفیت پایین خودروها، استاندارد نبودن اكثر راه‌ها، نبود خدمات بین‌راهی برای استراحت رانندگان و... به هیچ عنوان دیده نشده است و با یك كلمه «سایر موارد» به راحتی از كنارشان گذشته‌اند.
 
هیچ‌كس مقصر نیست، جز راننده!
البته آمارهای جدیدتری هم از طرف پزشكی قانونی كشور در مورد ثبت مرگ بر اثر تصادفات رانندگی اعلام شده كه بر اساس آن در پنج ماهه نخست سال ۹۴ حدود 7 هزار و ۲۸۹ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند كه این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل كه آمار تلفات 7هزار و ۴۸۹ نفر بود، 7/2 درصد كاهش یافته است.
4هزار و ۷۵۴ نفر در محورهای برون‌شهری، یك‌هزار و ۹۵۹ نفر در مسیرهای درون‌شهری، ۵۵۲ نفر در مسیرهای روستایی و ۲۴ نفر در محورهایی نامعلوم جان خود را از دست داده‌اند.
هرچند آمار مرگ و میر تصادفات در حال كاهش است اما دلایل وقوع این حوادث هنوز به طور علمی و تخصصی واكاوی نشده، با این حال سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در گزارشی گفته است: با بررسی دقیق حوادث رانندگی در راه‌های كشور و تجزیه و تحلیل آن، حدود ۸۰ درصد تصادفات و تلفات جاده‌ای دارای منشأ خطاهای انسانی است. این تحلیل در حالی است كه حدود ۱۸ میلیون خودرو، 6 میلیون موتور و ۸۰ هزار كیلومتر راه شامل آزادراه، بزرگراه و راه اصلی و فرعی و بیش از یك‌صد هزار كیلومتر راه روستایی در كشور داریم كه در نگاه این سازمان به رغم اینكه بخش اندكی از تصادفات و سوانح رانندگی برون‌شهری مربوط به وضع جاده‌ها یا وسایل نقلیه است اما نگاه خرد و تجزیه و تحلیل دلایل تصادفات و بررسی شاخص‌های مختلف حاكی از آن است كه حدود ۸۰ درصد تصادفات و تلفات جاده‌ای منشأ انسانی دارد.
چندی پیش مركز پژوهش‌های مجلس در آخرین گزارش خود از تصادف‌های جاده‌ای برآورد كرده بود هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی تصادفات رانندگی حدود ۸ درصد تولید ناخالص داخلی است. هزینه مورد نظر در سال ۱۳۹۰ حدود ۵۱ هزار و ۹۱۰ میلیارد تومان است. البته هزینه درمانی سالانه ۱۱ هزار میلیارد ریالی افرادی كه بر اثر تصادف مصدوم شده‌اند و هزینه ۱۸۰ میلیون تومانی هر فرد كشته شده در تصادفات و هزینه ۲۸۰ میلیون تومانی هر معلول بر اثر تصادف‌های جاده‌ای را هم باید در این آمارها محاسبه كرد.
با تمام این تفاسیر و طبق آمارها هم اكنون روزانه ۳۲ میلیارد تومان ضرر اقتصادی ناشی از تصادفات به كشور تحمیل می‌شود كه می‌طلبد در كنار افزایش مكرر جرایم تخلفات رانندگی، كمی هم روی فرهنگسازی كار كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha