پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۶
کد خبر: 163879

سلامت نیوز:


به گزارش سلامت نیوز، رضا لاری‌پور -سخنگوی سازمان نظام‌پزشكی كشور در روزنامه اعتماد نوشت: تهاجم‌های لفظی و فیزیكی كه در سال‌های گذشته علیه پزشكان و پرستاران اتفاق افتاده مربوط به یك عامل نیست و پدیده‌ای است كه باید از چند وجه به آن نگاه كنیم. نخست آنكه در سال‌های گذشته، اخلاق در جامعه ما دچار دگر‌دیسی شده و به سمت بی‌اخلاقی رفته‌ایم كه در این موضوع شكی نیست. رشد منفی آمار نزاع‌ها و تهاجم‌های لفظی علیه پزشكان و پرستاران، از همان دست وقایعی است كه در سطح كوچه و خیابان هم شاهد آن هستیم. اما چرا این تهاجم‌ها علیه خدمت‌دهندگان درمان افزایش یافته است؟

مسائل طبابت و درمان از جمله مسائل بسیار محبوب برای رسانه‌های ما است و كوچك‌ترین خطا در خدمات پزشكان و پرستاران فضا را برای تبلیغات وسیع رسانه‌ها آماده می‌كند. در عین حال اعتماد مردم هم نسبت به جامعه خدمت‌دهنده خدمات درمانی دچار خدشه شده كه شاید این حرف بر اساس شواهد نباشد اما قراین آن را تایید می‌كند. آنچه از سال‌های گذشته در رسانه ملی و با پخش برنامه‌هایی همچون «ثریا» اتفاق افتاد و از همان زمان هم شاهد افزایش هجمه‌های فیزیكی و كلامی به خدمت‌دهندگان درمان بودیم نارضایتی مردم را دامن زده است.

از سوی دیگر راه‌اندازی سامانه ١٦٩٠ كه البته در نوع خود اقدام مثبتی بود كه برای شكایت مردم از خدمت‌دهندگان درمان ایجاد شد اما به همان اندازه، شاهد بودیم كه فراوانی شكایات واهی در این سامانه افزایش داشت. اگر نرخ شكایت از جامعه پزشكی در سامانه ١٦٩٠ را با تعداد شكایات پیش از ایجاد این سامانه مقایسه كنیم، می‌بینیم كه تعداد شكایات واقعی پس از ایجاد این سامانه با دوران قبل از راه‌اندازی آن تفاوتی نداشته است. البته متاسفانه برخی خطاهای غیر قابل اجتناب هم به وسیله خدمت‌دهندگان درمان اتفاق می‌افتد و ادعای بی‌خطا بودن این قشر صحیح نیست. علت آن چیست ؟ در دانشكده‌های پزشكی و پرستاری ما به دلیل توجه بیشتر به مقوله درمان، آموزش اخلاق پزشكی هنوز جایگاهی ندارد چنانكه ٣٠درصد از موارد شكایات بیماران به دلیل نوع برخورد و رفتار پزشكان است و ٣٠ درصد شكایات بیماران ناشی از ناآگاهی جامعه پزشكی از حقوق حقه ایشان است.

سازمان نظام پزشكی به عنوان نهادی كه وظیفه استیفای حقوق بیماران و پزشكان را بر عهده دارد با این آمار روبه‌روست در حالی كه واقعا پاسخ مطلوب و كامل یك پزشك می‌تواند بیمار را از شكایت و نارضایتی منصرف كند. البته افزایش تعداد بیماران در مقابل ثابت ماندن تعداد مراكز درمانی در سال‌های گذشته، این مواجهات را هم دامن زده است. از یاد نبریم كه بیمار مراجعه‌كننده به یك مركز درمانی، معمولا از نظر جسمی دچار اضطراب و فشار روانی است و كوچك‌ترین رفتار نامناسب ارایه‌دهندگان خدمات درمانی می‌تواند كنترل رفتار را از او سلب كند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha