یک روزنامه پاکستانی از خاکسپاری قربانیان فاجعه منا در آیین مناسک حج سال جاری در عربستان بدون اجازه خانواده های آنان خبر داد.

سلامت نیوز: یک روزنامه پاکستانی از خاکسپاری قربانیان فاجعه منا در آیین مناسک حج سال جاری در عربستان بدون اجازه خانواده های آنان خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران، روزنامه پاکستانی «داون» در گزارشی با اشاره به دفن بدون اجازه یکی از قربانیان این حادثه غمبار در عربستان و سرگردانی بستگان این پاکستانی نوشت: یکی از افراد خانواده «زبیر احمد» 33 ساله که از زمان وقوع حادثه منا تاکنون خبری از وی در دست نبوده در تماس با روزنامه داون گفته که مقامات سعودی زبیر احمد را بدون اطلاع خانواده اش در منا دفن کرده اند.

این روزنامه پاکستان نوشت: وی و چهار عضو خانواده اش در حادثه منا مفقود شده بودند.
داون نوشت: این در حالی است که اجساد دو عضو دیگر خانواده یعنی پروفسور «افتخار احمد» و پروفسور «تلمیذ احمد» در سردخانه ای در منا پیدا شده و در این میان فقط همسر تلمیذ احمد به سلامت به پاکستان برگشته است و جست و جو برای یافتن «رانا» همسر «افتخار احمد» و فرزند آنان «زبیر احمد» همچنان ادامه دارد.

روزنامه «داون» نوشت: اطلاعاتی که به دست خانواده «زبیر احمد» رسیده به دلیل ارتباطات یکی از اقوام این خانواده با مقامات سعودی بوده و بیشتر خانواده های پاکستانی که چنین ارتباطاتی را ندارند، همچنان سرگردان و بی اطلاع از سرنوشت بستگان خود بوده و به هر دری می زنند تا شاید بتوانند اطلاعاتی را در این رابطه کسب کنند.

داون نوشت: کنسولگری پاکستان در جده نیز هیچ اطلاعی در مورد سرنوشت پاکستانی های مفقودی و یا جان باختگان ندارد.

«عظما خلیق» که به دنبال اطلاع از سرنوشت خواهرش «بشرا خلیق» است به «داون» گفته که برادر آنها که در منا حضور دارد، هنوز نتوانسته هیچ اطلاعی در مورد سرنوشت خواهرش کسب کند.

وی افزود: ما خبرهایی در مورد نگهداری اجساد تکه تکه شده در کانتینرها شنیده ایم، ولی گرفتن اجازه بازدید از چنین مکان هایی بدون داشتن ارتباطات ویژه با مقامات سعودی بسیار دشوار است.

«بشرا خلیق» در ریاض مربی یک شرکت هواپیمایی است که به همراه دو تن از دوستانش به نام «خدیجه سعید» و «رضا ایمان» در حادثه منا مفقود شده است.

در حالی که دولت پاکستان در قبال فاجعه منا کاملاً منفعل و دست بسته عمل می کند، خبر دفن بدون اجازه زائران پاکستانی این فاجعه توسط روزنامه های پاکستانی به تدریج در حال انتشار است.

آمارهای پایگاه اطلاع رسانی وزارت امور مذهبی پاکستان تعداد جان باختگان پاکستانی را کمتر از 10نفر نشان می دهد. جدیدترین آمار این وزارتخانه حاکی از جان باختن 80 نفر، مجروح شدن 47 نفر و مفقود شدن 54 حاجی پاکستانی است.

به نوشته روزنامه «داون»، «حامد سعید کاظمی» وزیر سابق امور مذهبی پاکستان، دولت را به پنهان کاری در اعلام تعداد قربانیان فاجعه منا متهم کرده و تعداد حاجیان پاکستانی جانباخته در فاجعه منا را قریب به 300 نفر برآورد کرده است.

نمایندگان مجلس پاکستان نیز مراتب نارضایتی خود را نسبت به عدم ارائه آمار دقیق قربانیان و مفقودین به «امین الحسنات» وزیر مشاور و نفر دوم وزارت در امور مذهبی اعلام کرده و از بدرفتاری مامورین سعودی با اجساد و عدم تشخیص هویت قربانیان توسط عربستان شکایت کرده اند.

تشخیص هویت این افراد توسط مقامات سعودی با اطلاعات دریافتی از بایگانی ملی اثر انگشت اتباع پاکستان و همچنین بایگانی اثر انگشت واحد امنیتی فرودگاهی بسیار آسان است.

مقام های رسمی عربستان سعودی شمار جان باختگان فاجعه منا را بسیار کمتر از میزان واقعی اعلام می کنند. با بررسی شمار جان باختگان این حادثه که توسط کشورهای مختلف اعلام شده است، مشخص می شود که شمار کلی جان باختگان این حادثه بسیار بیشتر از شماری است که مقام های رسمی عربستان اعلام کرده است.

منابع رسمی حج و زیارت ایران نیز به استناد مشاهدات و یافته های خود شمار قربانیان این حادثه را بیش از چهار هزار و 700 نفر برآورد می کنند.

فاجعه منا دومین حادثه مرگبار در حج امسال پس از افتادن چرثقیل در مکه بود که به کشته شدن 111 زایر خانه خدا و مجروح شدن 331 زایر دیگر منجر شد.

ایران و بسیاری از کشورهای اسلامی خواستار تشکیل گروه حقیقت یاب برای مشخص شدن علت حادثه منا شدند.

دوم مهر ماه گذشته همزمان با عید سعید قربان، حجاج 55 کشور اسلامی در حال حرکت برای انجام یکی از مناسک حج تمتع موسوم به «رمی جمرات» بودند که در یکی از مسیرهای منتهی به «منا» به دلیل تعلل مسوولان برقراری نظم عربستان، حادثه ای ناگوار رخ داد و در نتیجه آن شمار زیادی از حجاج کشورهای اسلامی جان خود را از دست دادند.

بر اساس آمارهای سازمان حج و زیارت ایران، شمار جان باختگان ایرانی این حادثه 464 نفر ذکر شده است.

«رمی جمره» یکی از مناسک حج تمتع است که در روز دهم ذیحجه - عید قربان - پس از ورود حاجی به منا و قبل از قربانی و تقصیر صورت می گیرد. رمی جمرات در منا از مهمترین ارکان اعمال ایام تشریق است و افراد باید در این محل با «رمی جمره» و انداختن سنگ بر شیطان ظاهر، شیطان درون را نیز سرکوب کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha