ده روز پیش بود که معاون بهداشت وزارت بهداشت در حاشیه برگزاری ستاد پیشگیری از کرونا درباره ورود بیماری وبا از عراق هشدار داد. علی اکبر سیاری همچنین گفت که یک مورد وبا در قم شناسایی شده و این وزارتخانه برای پیشگیری و کنترل وبا آماده‌باش است. حالا با نزدیک شدن به ایام محرم و اربعین حسینی زائران عراق از ابتلا به وبا نگران هستند.

خطر شیوع وبا در کشور مطرح نیست

سلامت نیوز: ده روز پیش بود که معاون بهداشت وزارت بهداشت در حاشیه برگزاری ستاد پیشگیری از کرونا درباره ورود بیماری وبا از عراق هشدار داد. علی اکبر سیاری همچنین گفت که یک مورد وبا در قم شناسایی شده و این وزارتخانه برای پیشگیری و کنترل وبا آماده‌باش است. حالا با نزدیک شدن به ایام محرم و اربعین حسینی زائران عراق از ابتلا به وبا نگران هستند.


به گزارش سلامت نیوز، محمود نبوی معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به این سؤال که خطر ابتلا به و با تا چه اندازه جدی و نگران‌کننده است به روزنامه ایران، گفت: امسال باکتری وبا در کشور عراق اپیدمی شده است و در مناطقی مانند نجف، غرب بغداد و حوالی بصره چند صد نفر به وبا مبتلا شدند و حتی در این کشور چند مورد تلفات و با نیز گزارش شده است. نبوی افزود: ایستگاه‌های مراقبت بهداشتی در پایگاه‌های مرزی عراق فعال هستند و چنانچه زائران دچار علائم بیماری وبا شوند با آمبولانس به این ایستگاه‌ها منتقل خواهند شد اما اگر بیماران مبتلا به وبا با سرم تراپی درمان شوند خطر جدی وجود ندارد.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت برای پیشگیری از ابتلا به وبا به زائران توصیه کرد از نوشیدن آب‌هایی که سقاها می‌آورند یا آب داخل مشک، پرهیز کنند و از آب‌های معدنی استفاده کنند. او همچنین این اطمینان را هم داد که چنانچه زائران مبتلا به وبا شوند، به خاطر سرد شدن اقلیم ایران امکان بسط و گسترش میکروب وجود ندارد. نبوی در ادامه افزود: میکروب وبا در همه جای دنیا از جمله کشور ما در آب‌های سطحی وجود دارد و این باکتری هر چند وقت یک بار فعال می‌شود. همه کشورهای دنیا موارد ابتلا به وبا را گزارش داده‌اند چرا که این باکتری داخل فیتوپلانکتون‌ها مخفی شده و هر چند مدت یکبار فعال می‌شود و بیماری وبا ایجاد می‌کند.


نبوی با بیان اینکه در یک ماه گذشته فقط یک مورد ابتلا به وبا از عراق در کشور گزارش شد که در قم بود و فرد مبتلا نیز بسرعت درمان شد، گفت: ممکن است موارد تک‌گیری از عراق داشته باشیم اما مهم این است که خطر اپیدمی این بیماری وجود ندارد. وی گفت: با توجه به اینکه 98درصد آب کشور لوله‌کشی و کلرینه است امکان اپیدمی شدن باکتری وبا در سطح گسترده وجود ندارد. آخرین اپیدمی و با در سال 90 گزارش شد که به دنبال آن 100 هزار نفر در کشور به وبا مبتلا و کمترین آن نیز سال 93 بود که 9 نفر در کشور دچار این بیماری شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha