در حالی که آذرماه سال ۹۲، هیأت دولت با تصویب نامه‌ای سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور را موظف کرد اجرای طرح‌های جنگلداری در شمال کشور را به شکلی برنامه‌ریزی و مدیریت کند که چوب حاصل از بهره‌برداری جنگل، صرفاً از درختان آسیب دیده (شکسته، افتاده، ریشه کن، آفت زده) بوده و عملیات پرورشی درختان در جنگل تأمین شود، اما هنوز خبری از اجرای این مصوبه نیست.

سلامت نیوز: در حالی که آذرماه سال ۹۲، هیأت دولت با تصویب نامه‌ای سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور را موظف کرد اجرای طرح‌های جنگلداری در شمال کشور را به شکلی برنامه‌ریزی و مدیریت کند که چوب حاصل از بهره‌برداری جنگل، صرفاً از درختان آسیب دیده (شکسته، افتاده، ریشه کن، آفت زده) بوده و عملیات پرورشی درختان در جنگل تأمین شود، اما هنوز خبری از اجرای این مصوبه نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران،فعالان محیط زیست و مردم عکس‌های زیادی از گوشه و کنار جنگل‌های شمال تهیه کرده‌اند که نشان دهنده قطع انبوه درختان در تابستان امسال با مجوزهای رسمی بوده است. طبق نظر آنها از زمان تصویب این مصوبه تاکنون روند قطع درختان جنگل‌های شمال نه تنها کمتر نشده بلکه در تابستان امسال سرعت بیشتری هم گرفته است و در کنار درختان خشکیده و آسیب دیده بسیاری از درختان سالم و تنومند هم قطع شده‌اند. این در حالی‌است که رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تصریح می‌کند از زمان ابلاغ این مصوبه تاکنون، درختان با استفاده از عنوان «عملیات پرورشی» جنگل‌ها قطع شده‌اند و شامل درختان دیرزیست و در آستانه پوسیدگی هم شده است! به این ترتیب امیدی نیست طرح 10 ساله تنفس جنگل‌ها اگر اجرایی شود به درستی اجرا شود و بیم آن می‌رود پس از ده سال بهره برداری‌های وسیعتری انجام پذیرد که آسیب آن شاید از محسنات این طرح بیشتر باشد.


 از سوی دیگر بر اساس گزارش اخیر فائو، در سال 2014 بالغ بر 730 هزار مترمکعب چوب صنعتی از جنگل‌های ایران برداشت شده است که این رقم بیشتر از میزان برداشت چوب صنعتی در 98 کشور جهان بوده است. به عبارت دیگر ایران از نظر میزان برداشت چوب صنعتی از جنگل‌های خود در رتبه 76 جهان قرار گرفته است. و این همه، جدای از آتش‌سوزی‌ها و زمین خواری‌ها و چرای دامی است که به وفور شاهد آن هستیم. این گونه بهره برداری‌ها در فصلی که درختان در حال رشد و تولید اکسیژن و تعدیل هوا هستند، به هیچ وجه پذیرفته نیست.از سوی دیگر هنوز نقشه برداری دقیق و نظارت مستمری بر عرصه‌های جنگلی کشور صورت نگرفته است و شاید به همین دلیل است که زمین‌خواران ویلا ساز و برخی کشاورزان حاشیه جنگل در سایه فقدان نظارت نهاد متولی، هر از چندگاهی به عرصه‌های جنگلی دست درازی می‌کنند.
این در حالیست که ارزش اکولوژیکی، حفاظتی و زیست محیطی درختان جنگل شمال به هیچ وجه قابل انکار نیست. جنگل‌ها در تلطیف هوا، حفظ آب‌های زیرزمینی و جلوگیری از تبخیر آن و جلوگیری از سیلاب‌ها نقش عمده‌ای دارند. طبق بررسی انجام شده هر درخت به‌اندازه 10 کولر می‌تواند هوا را خنک ‌کند، در حالی که حتی کولر هم برای تولید خنکی و سرما، مقدار زیادی گرمایش برای جو زمین تولید می‌کند چرا که انرژی مورد نیاز کولر بیشتر از نیروگاه‌هایی که با سوخت فسیلی کار می‌کنند تأمین می‌شود، اما درخت مستقیماً انرژی خورشید را در بافت خود ذخیره می‌کند و دی‌اکسید کربن را از هوا زدوده و اکسیژن تولید می‌کند.
در شرایطی که حتی سازمان جهانی هواشناسی امسال را گرم‌ترین سال قرن اخیر معرفی کرده‌، ‌شاید بهتر باشد این حداقل گنجینه‌های سبز و حیاتی زمین را حفظ کنیم تا کمتر شاهد تشدید گرمای هوا، کاهش منابع آب و فرسایش خاک و... باشیم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha