پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۴
کد خبر: 163903

می دانیم غذای که می‌خوریم روی بدنمان تاثیر می گذارد ولی‌ برخی از مواد غذائی تاثیر بیشتری روی عملکرد مغز ما دارند.

کاهش ابتلا به زوال عقل با این مواد غذایی

سلامت نیوز: می دانیم غذای که می‌خوریم روی بدنمان تاثیر می گذارد ولی‌ برخی از مواد غذائی تاثیر بیشتری روی عملکرد مغز ما دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، همه ما در معرض ابتلا به زوال عقل هستیم. آمار و ارقام نشان می دهد اگر ما تا سن ۸۵ سال یا بیشتر زندگی کنیم، در معرض خطر ابتلا به آلزایمر قرار داریم که احتمال آن ۵۰ درصد خواهد بود. پس لازم است که هر کاری انجام دهیم تا مغزی سالم را پرورش دهیم.

آنچه ما می‌خوریم می تواند تاثیر قدرتمندی بر روی انرژی مغز و چگونگی‌ انجام کارها بوسیله ذهن و حالت عمومی ما داشته باشد. تمرکز ما در اینجا بروی آن دسته از مواد غذائی خاص است که موجب افزایش نورونها و ارتباط متقابل در مغز می شود. غذاهای لیست شده در زیر می توانند به ما در تمرکز، افزایش حافظه، تنظیم مهارتهای حسی و حرکتی‌، حفظ انگیزه، تسریع سرعت زمان واکنش، کنترل استرس و حتی تقلیل سرعت پیر شدن سلول‌های مغزی کمک کنند. حال در اینجا لیستی از ۱۷ نوع مواد خوراکی مختلف همراه با تاثیر و چگونگی‌ فعالیت آنها وجود دارند که ما می توانیم به رژیم غذائی خود اضافه کنیم.

۱- روغن زیتون: غنی از پلی فنول هاست که جزء آنتی اکسیدان های قدرتمند در حفاظت از مغز به شمار می اید.

۲- روغن نارگیل: همزمان با افزایش توانایی نورون های مغز در مصرف انرژی، موجب کاهش تولید رادیکال های آزاد مخرب هم می شود. دارای چربی اشباع شده است که ماده مغذی ضروری برای عملکرد درست غشاهای سلول مغز می باشد.

۳- ماهی قزل آلا: منبع طبیعی DHA روغن امگا ۳ است. DHA نقش اساسی در حفظ سلامت سلول های مغزی داشته و به تحریک رشد سلول های مغزی در مرکز حافظه مغز کمک می کند.

۴- بلوبری: مملو از آنتی اکسیدان های محافظ مغز است. بلوبری به کاهش تورم و التهاب که عامل اصلی اکثر اختلالات انحطاط کننده مغز هست نیز کمک می کند.

۵- زردچوبه: با تاثیر بر روی DNA به کاهش التهاب کمک می کند. ۳۰۰۰ سال قبل به نقش مهم زردچوبه در سلامت مغز در کتب مقدس ودا اشاره شده بود.

۶- تخم مرغ: غنی از کولن، پیش ماده شیمیایی استیل کولین، یکی از اصلی ترین انتقال دهنده های نورونی است. بعلاوه تخم مرغ حاوی کلسترول است که مولفه مهم غشای سلول مغزی بوده و به عنوان آنتی اکسیدان محافظ مغز عمل می کند.

۷- برگ های قاصدک: غنی از فیبر پروبیوتیک است. فیبری که به پرورش رشد باکتری محافظ مغز در روده کمک می کند.

۸- گردو: غنی از انواع مواد مغذی در حفاظت از سلامت مغز می باشد که از آن جمله می توان به ویتامین E، چربی های امگا۳، مس، منگنز، و فیبر لازم برای باکتری محافظ مغز در روده اشاره کرد.

۹- ورزش: ورزش را هم به عنوان غذای روح در این فهرست قرار می دهیم. ورزش های هوازی با ترشح هورمون رشد و حفاظتی، سلول های مغز را هدف قرار می دهند.

۱۰- مارچوبه: غنی از فیبر پروبیوتیک در حفاظت از باکتریهای محافظ مغز در روده است. مارچوبه دارای مقادیر بالای مواد مغذی ضدالتهابی است.

۱۱- کلم پیچ: غنی از ویتامین های C، K، و A و همچنین پتاسیم و آهن است.

۱۲- کلم بروکلی: مملو از مقادیر بالای سولفوروفان است. این ماده شیمایی به سم زدایی، کاهش التهاب، و کنترل آسیب ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کند.

۱۳- آووکادو: غنی از چربی های مونواشباع شده در راستای حفاظت از سلول های مغز است. روغن آووکادو به حفظ سطح سالم فشار خون کمک می کند.

۱۴- شکلات تلخ: غنی از پلی فنول است که به تقویت جریان خون در مغز کمک می کند.

۱۵- اسفناج: غنی از آنتی اکسیدان های محافظ مغز به همراه ویتامین K، فولات و لوتین است.

۱۶- بادام: همانند ماهی های چرب، دارای میزان بالای اسیدهای چرب امگا۳ و مقادیر بالای ویتامین E است.

۱۷- تخم کدو تنبل: منبع غنی روی، ماده معدنی ایی که نقش مهمی در حافظه ئ عملکرد کلی مغز دارد.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha