وزیر بهداشت، نسبت به افزایش وزن کودکان شهری و روستایی هشدار داد و گفت: اضافه وزن یکی از عوامل خطر ابتلا به بیماری های غیرواگیر است.

سلامت نیوز:وزیر بهداشت، نسبت به افزایش وزن کودکان شهری و روستایی هشدار داد و گفت: اضافه وزن یکی از عوامل خطر ابتلا به بیماری های غیرواگیر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر سید حسن هاشمی در بیست و هفتمین همایش بین المللی بیماری های کودکان، از گروه اطفال به عنوان یکی از گروه هایی که در طول ۲ سال گذشته با وزارت بهداشت نهایت همراهی را داشته است، یاد کرد و گفت: این همراهی به این دلیل است که متخصصان طب اطفال با پاک ترین و معصوم ترین انسان روی کره زمین سر و کار دارند.


وی، یکی از مشکلات عمده وزارت بهداشت در حوزه اطفال را مربوط به بیماری های متابولیک دانست و از متخصصان طب اطفال تقاضا کرد تا با توجه به اضافه شدن سالانه ۷۰ هزار ناهنچاری مادرزادی به آمارها، در این زمینه کمک جدی کنند.


وزیر بهداشت همچنین اظهار داشت: در حوزه توانبحشی با وجود متولی اما خدمات مناسبی به معلولان و خانواده های آنها ارائه نمی شود و همه ما از تراژدی خانواده های آنها آگاهی داریم و امیدواریم همان گونه که با کمک شما آمار تالاسمی به کمتر از ۱۰ درصد رسید، بتوانیم برای معلولان نیز خدماتی ارائه کنیم.


وی در خصوص وضعیت تعذیه کشور گفت: روزی از کم خوری ناله می کردیم اما امروز مشکل اصلی کشور پرخوری است و از کسانی که به تریبون های عمومی دسترسی دارند و کلام آنها نافذ است تقاضا داریم ما را در این راه کمک کنند چرا که اضافه وزن در کودکان شهری و روستایی بیش از ۶۰ درصد است که می تواند یکی از عوامل خطر ابتلا به بیماری های غیرواگیر باشد زیرا این بیماری ها ۷۰ درصد مرگ و میرهای کشور را شامل می شوند.


وزیر بهداشت اظهار داشت: بر خلاف دهه های گذشته که عمده بیماری ها عفونی بود اما در حال حاضر بیمار های قلبی و عروقی و نیز سکته های قلبی بسیار شایع است که وزارت بهداشت برای این حوزه ها برنامه جداگانه دارد اما نیازمند کمک شما هستیم تا رفتار و فرهنگ جامعه را تغییر دهیم.
هاشمی گفت: عوامل مرگ و میر ناشی از سوانح مانند تصادف، غرق شدگی و برق گرفتگی کودکان قابل پیشگیری است که در اینجا کمک متخصصان و فارغ التحصیلان طب کودکان را می طلبد تا مرگ کودکان را به حداقل برسانیم.

وزیر بهداشت یکی از کارهای مهم وزارت بهداشت را ایجاد حساسیت بیشتر نسبت به مرگ مادران و کودکان دانست و گفت: برای هر مورد مرگ مادر در کشور علاوه بر برنامه های معاونت درمان و بهداشت ما در وزارت بهداشت یک تیم می فرستیم تا ابعاد کار را بررسی کند.


وزیر بهداشت گفت: متخصصان طب اطفال رابطه بسیار نزدیکی با متخصصان زنان و ماماها دارند که باید توجه داشت در حال حاضر که ما مادران را به زایمان طبیعی تشویق می کنیم، مرگ کودکان و مادران افزایش نیابد ضمن اینکه بر خلاف نقل قول هایی که در جامعه می شود، در سال گذشته مرگ و میر کودکان کاهش داشت و این روند به صورت مداوم توسط وزارت بهداشت رصد می شود.


هاشمی در پایان به نقش ویژه پرستاران در حوزه اطفال اشاره کرد و گفت: نقش آنها کمتر از پزشکان نیست و امیدواریم بتوانیم در نظام آموزش پرستاری نیز تحول ایجاد کنیم چرا که در پرستاری کارهای بر زمین مانده زیادی وجود دارد که متاسفانه در گذشته مطالبات صنفی چنان سنگین بوده که از تحول در آموزش پرستاری غفلت کرده ایم.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha