قائم مقام وزیر بهداشت گفت: ارومیه از لحاظ امکانات بهداشتی و درمانی وضعیت مطلوبی ندارد.

سلامت نیوز:قائم مقام وزیر بهداشت گفت: ارومیه از لحاظ امکانات بهداشتی و درمانی وضعیت مطلوبی ندارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، "ایرج حریرچی" در مراسم بزرگداشت یکصدمین سالگرد تاسیس رشته پرستاری در ایران _ ارومیه که در هتل آنا ارومیه ترتیب یافت، اظهارکرد: متاسفانه درحال حاضر شهر ارومیه با وجود سوابق پررنگ خود در حوزه سلامت، از لحاظ امکانات بهداشتی و درمانی وضعیت نامطلوبی دارد، با این وضعیت موجود بایستی تحول و اقدام اساسی در این زمینه صورت گیرد.


وی افزود: نظام سلامت با هدف بهبود سطح سلامت جامعه، افزایش رضایت مردم و محافظت آنها در برابر هزینه‌های سلامت شکل می گیرد و با حرکت جامع خود در این راستا به دنبال ایجاد جامعه ای سالم است.


حریرچی خاطرنشان کرد:علی رغم پیشرفت های بسیار در کشور، متاسفانه از لحاظ شاخص های سلامت در دو دهه اخیر وضعیت مطلوب نیست و رتبه ایران در شاخص امید به زندگی از بین 22 کشور 12 الی 16 است.


وی با بیان اینکه نسبت به 40 سال گذشته حدود 10 تا 15 درصد میزان مرگ و میر در کشور کاهش یافته است، گفت: متاسفانه با توجه به وضعیت سلامت کشور های دیگر و مقایسه ایران با آنان حوزه سلامت کشور وضعیت مطلوبی ندارد.
قائم مقام وزیر بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر به ازای 1000 نفر جمعیت 1.21 پزشک وجود دارد، تصریح کرد: تعداد تخت بیمارستانی به ازای 1000 نفر جمعیت 1.7 است.


وی گفت: تاکنون اقدامات خوبی در جامعه پرستاری انجام شده است و ظرفیت کمک پرستاری به 10 هزار نفر رسیده است.
وی ادامه داد: هرچندکه با این اقدام، باز هم کمبود نیروی پرستار وجود دارد و باید با یک حرکت جدی در جامعه پرستاری بتوانیم کمبود این نیروی زحمتکش را جبران کنیم.


ضرورت بازنگری اساسی در حوزه سلامت آذربایجان غربی

استاندار آذربایجان غربی گفت: مشکلات جامعه پرستاری در آذربایجان غربی بسیار مضاعف است.


 منطقه آذربایجان غربی، "قربانعلی سعادت " در این مراسم، طی سخنانی اظهار کرد: آذربایجان غربی سابقه بسیار طولانی در حوزه سلامت دارد ولی با این وجود مشکلات موجود در این حوزه به خصوص در قشر زحمت کش پرستار بسیار مضاعف است.
وی با بیان اینکه باید برای ارتقاء شاخص سلامت در استان یک بازنگری اساسی در این بخش انجام گیرد افزود: در حال حاضر شاخص سلامت استان در رتبه 29 کشور قرار دارد که این آمار نشان دهنده وضعیت نامطلوب شاخص سلامت است.
سعادت خاطرنشان کرد: متاسفانه میانگین درآمد سرانه استان نصف درآمد سرانه کشور است به طوری که میانگین درآمد درکشور 8 میلیون تومان و در استان آذربایجان غربی 5 میلیون تومان است.


وی گفت: میزان تورم در کشور 18 درصد و در استان 15 درصد است؛ این درحالی است که بعد خانوار در کشور 3.5 و در آذربایجان غربی 3.7 است.
استاندار آذربایجان غربی تصریح کرد: با تورم زیاد، مردم استان در آمد بسیار پایینی دارند و با این شرایط اداره کردن یک خانوار و تامین مخارج برای آنان بسیار مشکل تر می شود.
سعادت ادامه داد: در آمد سرانه پرستاران در استان از متوسط کشوری بسیار پایین است و پرستاران نیز با مشکل پشتوانه مالی مواجهند.
وی تصریح کرد: امید است با پشتیبانی دولت تدبیر وامید زیر ساخت های حوزه سلامت ارتقاء یابد تا شاهد جامعه سالم در کشور باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha