نائب رئیس شورای عالی نظام پرستاری گفت: مشکل کمبود پرستار باید به وسیله دانشکده های پرستاری مرتفع شود.

سلامت نیوز:نائب رئیس شورای عالی نظام پرستاری گفت: مشکل کمبود پرستار باید به وسیله دانشکده های پرستاری مرتفع شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل ازایسنا، "عباس عباس زاده" در مراسم بزرگداشت یکصدمین سالگرد تاسیس رشته پرستاری ایران _ ارومیه که در هتل آنا ارومیه ترتیب یافت،اظهار کرد: هم اکنون برای جبران کمبود پرستار در کشور برنامه تحول آموزش در پرستاری توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی تدوین شده است و این برنامه در مراحل پایانی قرار دارد.


وی افزود: امید است با آغاز این برنامه در کشور بازنگری کلی در روند آموزش پرستاری صورت گیرد و تحول اساسی در حوزه سلامت جامعه انجام شود.
عباس زاده به وجود 1500 عضو هیئت علمی در رشته پرستاری در کشور اشاره کرد و گفت: این تعداد پرستار در 181 دانشکده پرستاری در کشور در حال فعالیت هستند.


نائب رئیس شورای عالی نظام پرستاری با بیان اینکه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه در بخش دولتی و آزاد جزء دانشکده های موفق در کشور ارزیابی شده اند، اظهار کرد: در حال حاضر پذیرش دانشجویان پرستاری در مقطع دکترا مورد بررسی قرار گرفته و برخی نواقصات آن مشخص شده است.


وی ادامه داد: خوشبختانه با رفع نواقص توسط دانشگاه علوم پزشکی، دانشجویان مقطع دکترای تخصصی پرستاری در دانشکده پذیرش می شوند.
لزوم بازنگری و تحول اساسی در روند آموزش پرستاریبه گزارش خبرنگار ایسنا "محمد میرزا بیگی" در سخنانی در این مراسم ، اظهار کرد: در حال حاضر 181 دانشکده پرستاری با 7500 پرستار در کشور وجود داردکه به دلایل و موانع مختلفی از وضعیت و جایگاه مناسبی برخوردار نیستند.
وی به وجود 20 استاد تمام پرستاری و 400 نفر فارغ التحصیل دکترای پرستاری در کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 130 هزار نیروی پرستاری در کشور وجود دارد ولی در شرایط فعلی با کمبود شدید نیروی پرستار مواجهیم.


میرزا بیگی با بیان اینکه پرستاری بالینی ایران دربسیاری از کشور ها بسیار مورد توجه است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بالغ بر 260 هزار نیرو ایده آل در گروه پرستاری با سطوح مختلف وجود دارد و بخش های دیگر را در سال های آتی افزایش خواهیم داد.
وی با بیان اینکه به وجود 260 هزار نیروی پرستار در کشور نیازمندیم ، گفت: به طور کلی می توان گفت حدود دوبرابر وضعیت فعلی کشور نیازمند نیروی پرستار است.


معاون پرستاری وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: در کشور ایران مشکلات و مسائل جامعه پرستاری بسیار مضاعف است از این رو باید یک بازنگری و تحولی اساس در روند آموزش پرستاری کشور انجام گیرد.
وی با بیان اینکه نظام سلامت همواره به دنبال توسعه و توانمندسازی جامعه پرستاری است اظهار کرد: برای ایجاد چنین تحولی در جامعه پرستاری طبق بخشنامه جدید مقرر شده حدود 7 هزار نفر نیروی پرستار در کشور بازنگری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha