دبیر «ستاد امداد مشاوره و روانشناختی آسیب‌دیدگان و خانواده جانباختگان فاجعه منا» با بیان ظرفیت 13 هزار نفری اعضای سازمان نظام روانشناس و مشاوره کشور برای امداد به مددجویان حادثه منا از آمادگی وزارت کشور برای تشکیل کمیته امداد روانشناسان و مشاوران در ستاد بحران این وزارت‌خانه خبر داد.

سلامت نیوز:دبیر «ستاد امداد مشاوره و روانشناختی آسیب‌دیدگان و خانواده جانباختگان فاجعه منا» با بیان ظرفیت 13 هزار نفری اعضای سازمان نظام روانشناس و مشاوره کشور برای امداد به مددجویان حادثه منا از آمادگی وزارت کشور برای تشکیل کمیته امداد روانشناسان و مشاوران در ستاد بحران این وزارت‌خانه خبر داد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، علی‌اکبر مرتضوی کیاسری درباره اعضا و ضرورت تشکیل «ستاد امداد مشاوره و روانشناختی آسیب‌دیدگان و خانواده جانباختگان فاجعه منا»، اظهار داشت: این ستاد متشکل از تشکل‌های غیردولتی، نیمه‌دولتی و دولتی است. هلال احمر، بهزیستی و کمیته امداد به عنوان تشکل‌های دولتی، سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور به عنوان تشکل نیمه‌دولتی و دانشکده‌های روانشناسی و مشاوره، انجمن روانشناسی ایران و انجمن مراکز مشاوره و روانشناسی کشور نیز به عنوان تشکل‌های غیردولتی با ستاد همکاری می‌کنند.


وی ادامه داد: رویکرد ستاد، امداد به آسیب‌دیدگان و خانواده‌های جانباختگان فاجعه منا با محوریت سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور است که ریاست آن را عباسعلی الهیاری؛ رئیس سازمان نظام بر عهده دارد.


* ایجاد 5 کمیته مستقل در ستاد امداد
مرتضوی کیاسری افزود: 5 کمیته مستقل اطلاع‌رسانی، پشتیبانی، محتوایی، استانی و شناسایی نیروهای متخصص برای ستاد «امداد مشاوره و روانشناختی آسیب‌دیدگان و خانواده جانباختگان فاجعه منا» در نظر گرفته شده است.


* ظرفیت 13 هزار نفری سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور برای ارائه خدمات به حجاج و بازماندگان فاجعه منا
رئیس انجمن مراکز مشاوره و روانشناسی ایران با بیان اینکه اکنون 1200 روانشناس و مشاور آموزش دیده در زمینه مداخله با بحران آماده ارائه خدمات مشاوره‌ای و روانشناختی به آسیب‌دیدگان و خانواده‌های جانباختگان فاجعه منا هستند از ظرفیت 13 هزار نفری متخصصان حوزه بهداشت روان که از اعضاء سازمان نظام روانشناسی و مشاوره هستند خبر داد.


وی تصریح کرد: طبق هماهنگی صورت گرفته با وزارت کشور مقرر شده است تا کمیته امداد روانشناسان و مشاوران در ستاد بحران وزارت کشور وجود داشته باشد و به آسیب‌دیدگان امداد برساند.


* آسیب‌های روانی عوارض شدیدتر و طول درمان بیشتری دارند
دبیر «ستاد امداد مشاوره و روانشناختی آسیب‌دیدگان و خانواده جانباختگان فاجعه منا»، اظهار داشت:‌ در تمام آسیب‌ها افراد دو آسیب جسمانی و روانی می‌بینند و متخصصان حوزه بهداشت روان معتقدند که آسیب‌های جسمانی التیام‌پذیرتر هستند اما آسیب‌های روانی عوارض شدیدتر و طول درمان بیشتری دارند.
وی افزود: وزیر کشور در گفت‌وگو با رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور از آمادگی این وزارتخانه برای تشکیل دبیرخانه دائمی تحت عنوان ستاد امدادی مشاوران و روانشناسان برای مقابله با بحران‌ها و آسیب‌های غیرقابل پیش‌بینی در ستاد مقابله با بحران وزارت کشور خبر داده است.


*‌ ستاد امدادی مشاوران و روانشناسان آماده ارائه خدمات مشاوره‌ای در حوادث طبیعی است
مرتضوی کیاسری گفت: این دبیرخانه آماده ارائه خدمات در آسیب‌های طبیعی مانند سیل، طوفان‌های شدید و زلزله است.
وی ادامه داد: اکنون 64 هزار نفر از حجاج ما از ابعاد روانی فاجعه منا رنج می‌‌برند بنابراین، این ستاد شعبه‌های استانی خود را مستقر کرده است و این شعبه‌ها زیر نظر ستاد مرکزی در تعامل با وزارت کشور،‌ سازمان‌های هلال‌احمر، بهزیستی،‌ کمیته امداد، نظام روانشناسی و مشاوره و انجمن‌های علمی مرتبط  به ارائه خدمات می‌پردازند.


*‌ ارائه خدمات مشاوره‌ای به حجاج و خانواده‌های جانباختگان رایگان است
دبیر ستاد امداد مشاوره و روانشناختی آسیب‌دیدگان و خانواده جانباختگان فاجعه منا، گفت: این خدمات رایگان خواهد بود و با محوریت سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و همراهی سایر سازمان‌های مذکور خواهد بود.
مرتضوی کیاسری خاطر نشان کرد: 1200 روانشناس و مشاوره‌ای که برای ارائه خدمات به حجاج و خانواده‌های جانباختگان فاجعه منا در نظر گرفته شده است، از طریق سازمان حج و سایر نهادهای مرتبط می‌توانند به حجاج و خانواده‌های جانباختگان دسترسی پیدا کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha