طبق مطالعه اخیر محققان، قرارگیری زنان باردار در معرض سرب نه تنها بر سلول های جنین آنها، بلکه در آینده بر سلول های نوادگان آنها نیز تاثیر خواهد گذاشت.

سلامت نیوز:طبق مطالعه اخیر محققان، قرارگیری زنان باردار در معرض سرب نه تنها بر سلول های جنین آنها، بلکه در آینده بر سلول های نوادگان آنها نیز تاثیر خواهد گذاشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، این مطالعه که تاثیرات وراثتی و ژنتیکی را در بین دو نسل انسان بررسی می‌کند، نشان می‌دهد که چگونه تغییرات متیلاسیون DNA در مادرانی که در معرض سرب قرار می‌گیرند به جنین و در آینده به نوه‌ها منتقل می‌شود. متیلاسیون DNA فرآیند بیوشیمیایی است که در رشد و نمو عادی موجودات نقش بسیار مهمی دارد.


نوزادان در رحم مادر با کمترین مقدار سرب تحت تاثیر قرار می‌گیرند. اگر یک زن باردار در معرض سرب قرار گیرد، سرب از طریق جفت جنین به استخوان در حال رشد و دیگر اندام‌های او وارد می‌شود. از سوی دیگر، سرب سبب ایجاد تاثیر منفی روی مغز جنین نیز می‌شود و بعدها در زندگی او مشکلاتی از لحاظ مغزی ایجاد می‌کند.
این تیم پژوهشی فرضیه‌ای را که در آن سلول جنین انسان در معرض سموم زیست‌محیطی قرار گرفته و این سبب تغییرات اپی ژنتیک در خون نوه تازه متولد شده یک زن باردار می‌شود مورد آزمایش قرار دادند.


این تیم تحقیقاتی اظهار داشت که این مطالعه که روی دو نسل انجام شده است ممکن است بتواند ژن‌هایی را شناسایی کند که ممکن است به عنوان نشانگرهای زیستی احتمالی برای ارزیابی صفات انتقالی بین نسل ها در آینده به کار گرفته شوند. این نشانگرهای زیستی شامل اطلاعاتی درباره بیماری‌ها، عفونتها و عوامل محیطی هستند.


این مطالعه مقدماتی شواهد غیرمستقیمی در رابطه با قرار گرفتن مادران در هنگام بارداری در معرض سرب ارائه می‌کند که نشان می‌دهد این مواجهه می‌تواند بر متیلاسیون DNA نوادگان نیز تاثیر بگذارد. با این حال، اینطور به نظر می‌رسد که مشخصات متیلاسیون DNA تغییر یافته در خون نوادگان در طول رشد کودک پس از تولد روند طبیعی خود را طی می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha