دانشمندان آمریکایی فناوری جدیدی به نام "غار افلاطون" را ابداع کردند که مشاهده اندامهای داخلی بدن را به صورت تصاویر مجازی سه بعدی و با حداقل جزئیات امکانپذیر می کند.

افلاطون فیلسوف شهیر یونانی مَثل معروفی دارد که براساس آن در اسطوره های باستان، زندانیان سایه های روی دیوارهای غار را واقعی می پنداشتند و کورکورانه آنها را همانند واقعیت می پذیرفتند.

اکنون این فناوری جدید که برپایه همین تمثیل، "غار افلاطون" نام گرفته است به پزشکان کمک می کند که بدن انسان را به گونه ای ببینند که تاکنون هرگز موفق به دیدن آن نشده بودند.

این فناوری مجهز به یک کنترل فرماندهی ساده است که می تواند در زیر پوست به حرکت درآید و با عبور از استخوانها و گذر در دستگاه گردش خون از نزدیکترین فاصله ممکن، یک اندام و یا یک بافت را بررسی کرده و موقعیت دقیق محل عملکرد خود را تعیین کند.

سپس پزشکان می توانند با استفاده از یک عینک مخصوص بدن انسان را همانند یک هولوگرام ببینند و درمانهای مورد نیاز را با حداکثر دقت انجام دهند.

"ای- برایان باتلر" مسئول بخش رادیولوژی سرطان شناسی بیمارستان متدیست در هاستون تکزاس و مخترع غار افلاطون در این خصوص اظهار داشت: این فناوری به ما اجازه می دهد که اطلاعات آزمایشات مختلف از قبیل پرتونگاری محاسباتی، رزونانس مغناطیسی و پرتونگاری با انتشار پوزیترونی را با هم ترکیب کنیم و تنها در یک رایانه تصاویری واضح و قابل بررسی را به صورت سه بعدی و مجازی به دست آوریم.

براساس گزارش نیوز وایز، این فناوری بصری جدید می تواند چشم انداز جدیدی را به پزشکان و بیماران ارائه کند. تاکنون رادیولوژیستهای سرطان شناسی تنها می توانستند بخشهای محدودی از بدن انسان را مشاهده کنند اما اکنون می توانند تمام قسمتهای داخل بدن را ببینند و با جزئیات دقیق فضاهایی از بدن را که در آنها تومورها حضور دارند بررسی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha