شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۵
کد خبر: 164020

« روزی از کم خوری ناله می‌کردیم اما امروز مشکل اصلی کشور پرخوری است.» این شاید مهم‌ترین جمله وزیر بهداشت در بیست و هفتمین همایش بین‌المللی بیماری‌های کودکان بود؛ وقتی که درباره تهدیدات سلامتی کودکان ایرانی حرف می‌زد.

سلامت نیوز: « روزی از کم خوری ناله می‌کردیم اما امروز مشکل اصلی کشور پرخوری است.» این شاید مهم‌ترین جمله وزیر بهداشت در بیست و هفتمین همایش بین‌المللی بیماری‌های کودکان بود؛ وقتی که درباره تهدیدات سلامتی کودکان ایرانی حرف می‌زد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، دكتر هاشمی با هشدار درباره اینكه برخلاف دهه‌های گذشته كه عمده بیماری‌ها عفونی بود، اما حالا بیمار‌های قلبی و عروقی و نیز سكته‌های قلبی بسیار شایع شده است، گفت:«از كسانی كه به تریبون‌های عمومی دسترسی دارند و كلام آنها نافذ است تقاضا داریم ما را در این راه كمك كنند چرا كه اضافه‌وزن در كودكان شهری و روستایی بیش از ۶۰ درصد است كه می‌تواند یكی از عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر باشد زیرا این بیماری‌ها ۷۰ درصد مرگ‌ومیرهای كشور را شامل می‌شوند.» اما پس از سخنان وزیر بهداشت، رئیس این همایش هم تأكید كرد كه زنگ خطر چاقی در كودكان ایرانی به صدا درآمده است. وی افزود: چاقی كودكان به‌خصوص در تك‌فرزندها و در شهرهای بزرگ بسیار زیادشده است.

این در حالی است كه چاقی علاج ندارد و تنها راه آن این است كه از چاق شدن جلوگیری شود. دكتر علی ربانی هم هشدار داد چاقی زمینه‌ساز ابتلا به بیماری‌هایی همچون دیابت و مشكلات قلبی است. این هشدار‌ها در حالی است كه چندی قبل معاون وزیر بهداشت هم به استناد یافته‌های تحقیقی كه در 362روستای استان گلستان روی 50هزار نفر انجام شده، اعلام كرد: زنان روستایی ایران از زنان روستایی آمریكا چاق‌تر شده‌اند و چاقی مردان روستایی كشور نیز نزدیك به مردان آمریكایی است. رئیس سازمان غذا و دارو نیز اعلام كرده كه چاقی در ایران ۱۰ برابر آمار جهانی است. پژوهشگران می‌گویند هزینه‌ای كه چاقی در سطح دنیا بر دوش مردم و دولت‌ها می‌گذارد به اندازه هزینه سیگار‌كشیدن و درگیری‌های مسلحانه است.

به گفته رئیس این سازمان، سالانه حدود 3/5 میلیون نفر در دنیا به‌دلیل چاقی جان خود را از دست می‌دهند و ۶۵ درصد جمعیت جهان در كشورهایی زندگی می‌كنند كه در آنها افزایش وزن و چاقی بیش از كم وزنی باعث مرگ می‌شود.

    آمار چاقی در ایران

افراد چاق یا دارای اضافه وزن .......48 میلیون نفر

افراد دارای كبد چرب ................19 میلیون نفر

ایرانی‌های مبتلا به چربی خون.....15 میلیون نفر

مرگ و میر سالانه بر اثر چاقی.....21 میلیون نفر

رتبه جهانی چاقی ایران.............41 كشور

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha